Polacy nabrali apetytu na hybrydy

Polscy kierowcy zaczynają doceniać ekologiczne samochody. Rośnie udział aut z napędem hybrydowym, emitujących mniej zanieczyszczeń w porównaniu do silników spalinowych i bardziej oszczędnych.

Publikacja: 16.04.2015 14:01

Absolutnym rekordzistą jest Lexus.

- Obecnie 86 proc. sprzedawanych przez nas samochodów to hybrydy – mówi Monika Małek z Lexus Polska.

To nawet lepszy wyniki od średniego udziału hybryd w sprzedaży tej marki na rynku europejskim, który sięga 70 proc. Duża w tym zasługa nowego, bardzo popularnego modelu NX. - Część klientów mogąc szybko kupić 2-litrową wersję z doładowanym silnikiem benzynowym woli czekać na hybrydę – dodaje Małek. W sumie na 11 modeli Lexusa oferowanych w polskich salonach, 7 to samochody z napędem hybrydowym.

Toyota, do której należy marka Lexus, też może pochwalić się dużym udziałem takich samochodów w łącznej sprzedaży wszystkich modeli. W pierwszym kwartale na rynku europejskim Toyota Motor Europe zwiększyła sprzedaż hybryd do 52,2 tys. sztuk, czyli o 12 proc. w porównaniu do pierwszych trzech miesięcy ubiegłego roku. To prawie jedna czwarta całej sprzedaży. Udział ten będzie rósł w kolejnych kwartałach, bo popyt na hybrydy stale się zwiększa. Przykładowo Auris Hybrid stanowi już połowę  sprzedaży modelu w Europie.

Na rynku polskim też sprzedaje się nieźle: według importera, spółki Toyota Motor Poland, już co czwarty sprzedawany w Polsce Auris, jedno z najbardziej popularnych aut na rynku (7. miejsce), jest wyposażony w pełny napęd hybrydowy.

- Hybryda nie ma sobie równych pod względem kosztów eksploatacji, jest rekordowo oszczędna, a do tego wyróżnia się nadzwyczajną płynnością jazdy – mówi Robert Mularczyk z Toyota Motor Poland.

Ale hybrydy sprzedaje już coraz więcej marek. Należąca do Nissana luksusowa marka Infiniti oferuje hybrydowy napęd w limuzynach Q50, Q70 oraz w samochodach typu SUV: QX50 i QX70. Połączenie silnika spalinowego z elektrycznym daje w tych autach świetne osiągi i duże oszczędności w zużyciu paliwa. Przykładowo Infiniti Q50 w hybrydowej wersji z 3,5-litrowym silnikiem o mocy 364 KM i automatyczną skrzynią biegów rozpędza się do „setki" w niecałe 5,5 sekundy, a w jeździe miejskiej spala około 10 litrów benzyny.

Stopniowo rośnie także sprzedaż hybryd typu plug-in, czyli ładowanych z gniazdka. W Europie klientów szybko zdobywa Mitsubishi Outlander PHEV. Ten pierwszy na rynku hybrydowy SUV ze stałym, elektrycznym napędem na cztery koła i generatorem prądu zdobył w ubiegłym roku blisko 20 tys. nabywców, tj. przeszło połowę kupujących wszystkie odmiany Outlandera. W Wielkiej Brytanii, a także w Holandii i krajach skandynawskich, Outlander PHEV stał się najpopularniejszym samochodem hybrydowym.

System plug-in przyjmuje się także w markach premium. BMW sprzedaje od połowy ubiegłego roku sportowy model i8, rozpędzający się do setki w 4,4 sekundy. W tym roku do sprzedaży wejdzie kolejna hybryda plug-in, model X5. – Innowacyjna technologia zastosowana w BMW i8 będzie teraz trafiać do bardziej standardowych modeli – zapowiada Katarzyna Gospodarek z BMW Group Polska.

Już w ubiegłym roku importująca Mitsubishi spółka MMC Car Poland sprzedała 31 sztuk modelu Outlander PHEV, a BMW znalazło 10 chętnych na model i8, choć cena tego auta sięga 600 tys. zł. Na polskim rynku sprzedaż samochodów hybrydowych typu plug-in jednak dopiero raczkuje – na dobrą sprawę obecny rok będzie dopiero pierwszym pełnym rokiem sprzedaży takich samochodów.

Biznes
Amerykańska firma będzie produkować więcej półprzewodników w USA
Biznes
Kanada uderza w dwór i krewnych Putina oraz byłą szefową MSZ Austrii
Materiał Promocyjny
Rockfin na fali wznoszącej
Biznes
Za dużo OZE w Polsce? Zakaz rosyjskiego gazu. Sukces Airbusa na Airshow w Paryżu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Sprawiedliwa, konkurencyjna i akceptowalna dla przedsiębiorców transformacja