Motoryzacja jest jedną z trzech głównych branż polskiego eksportu, stanowiąc prawie jedną dziesiątą wartości całej zagranicznej sprzedaży polskich produktów.
– Z prognoz wynika, że na koniec tego roku może być jeszcze lepiej – twierdzi Robert Antczak odpowiedzialny w BZ WBK za rozwój biznesu międzynarodowego.
BZ WBK, który będzie partnerem finansowym zaplanowanej na 23-25 czerwca w Zawierciu XI Konferencji Przemysłu Motoryzacyjnego, będzie mocniej wspierał rozwój sektora motoryzacyjnego. Według ekspertów banku, przemysł motoryzacyjny ma bardzo dobre perspektywy zwiększenia produkcji (na świecie średnioterminowa perspektywa wzrostu to ok. 5 proc. rocznie, w Unii Europejskiej ok 3 proc. rocznie), a polskie firmy będą miały w tym znaczący udział. Kilkaset fabryk dostawców i poddostawców branży motoryzacyjnej zlokalizowanych na terenie kraju to nie tylko motor polskiej gospodarki, ale czynnik zapewniający silną pozycję za granicą.
- Przykłady rozwiązań przygotowanych przez BZ WBK i grupę Santander to m.in. portal SantanderTrade.com, Klub Santander Trade, wirtualne misje handlowe dla branży motoryzacyjnej np. do Meksyku. Ponadto usługi International Desk czy też Program Rozwoju Eksportu wspierający eksport polskich firm w ważnych dla branży motoryzacyjnej kierunkach geograficznych – dodaje Antczak.
Według firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl bazującej na ostatnich danych Eurostatu, w lutym wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego wyniosła 1,74 miliarda euro. To wzrost o 12,4 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem i zarazem druga najwyższa historycznie wartość eksportu branży. Cały 2015 rok może przynieść wzrost wartości eksportu branży motoryzacyjnej do nawet 20 mld euro.