GM: po Chinach kolej na Indie i Brazylię

General Motors zainwestuje w ciągu kilku lat miliard dolarów w Indiach, aby stworzyć tam regionalne centrum eksportowe. W Brazylii podwoi nakłady do 2018 r.

Publikacja: 29.07.2015 17:11

GM: po Chinach kolej na Indie i Brazylię

Foto: Bloomberg

To część planu koncernu zainwestowania w ciągu kilku lat 5 mld dolarów na przygotowanie wspólnie z chińskim partnerem SAIC globalnej rodziny samochodów Chevroleta. - GM nie może pozostać globalnym liderem bez poczynienia poważnych inwestycji w zwiększenie swej obecności na tak rozwojowych rynkach jak Indie - stwierdziła na briefingu w Delhi prezes Mary Barra.

Indyjski rynek samochodowy złapał zadyszkę w ostatnich latach, sprzedaż rosła o 3 proc. rocznie, ale do 2020 r. stanie się trzecim na świecie rynkiem aut osobowych, po Chinach i Stanach.

GM rozpocznie w najbliższych 5 latach sprzedaż 10 pojazdów produkowanych w Indiach, aby podwoić swój udział w rynku do 2020 r. - podał na konferencji szef operacji międzynarodowych GM, Stefan Jacoby. W 2014 r. koncern sprzedał tam 56 700 pojazdów i uzyskał 1,8 proc. na rynku zdominowanym przez Suzuki i Hyundaia. Firmy z Zachodu mają trudności z rozkręceniem sprzedaży.

Centrum eksportu

Decyzja GM o uczynieniu z Indii centrum eksportu jest naśladowaniem podobnych podjętych przez Forda i Volkswagena, które zwiększają eksport z tego kraju korzystając z taniej siły roboczej i z dużych oszczędności. - Tą inwestycją zamierzamy wykorzystać potencjał Indii jako rynku i jako taniej bazy produkcji przemysłowej - powiedział Jacoby.

Decyzja Amerykanów wywoła zapewne napięcia w działalności filii GM w Korei. Ten kraj był od lat ośrodkiem eksportu o niskich kosztach, pochodziła stąd jedna piąta światowej produkcji GM, ale w ostatnich latach przeszkadzały temu rosnące koszty pracy. Ekspansja w Indiach nie musi wcale zwiastować stopniowego wychodzenia koncernu z Korei jako bazy eksportu - dodał Jacoby. Korea będzie nadal miejscem produkcji i eksportu samochodów na rynki rozwinięte i dojrzałe, do Stanów i Europy, a Indie mają być ośrodkiem eksportu na wschodzące rynki.

W Brazylii General Motors podwoi swe nakłady do 2,13 mld reali (3,8 mld dolarów) do 2018 r. i zacznie produkcję nowej rodziny samochodów. Według szefa GM na ten region, Jaime Adrili, inwestycje w Brazylii mają na celu prace nad nowymi technologiami i produktami, a nie zwiększenie mocy produkcyjnych.

To część planu koncernu zainwestowania w ciągu kilku lat 5 mld dolarów na przygotowanie wspólnie z chińskim partnerem SAIC globalnej rodziny samochodów Chevroleta. - GM nie może pozostać globalnym liderem bez poczynienia poważnych inwestycji w zwiększenie swej obecności na tak rozwojowych rynkach jak Indie - stwierdziła na briefingu w Delhi prezes Mary Barra.

Indyjski rynek samochodowy złapał zadyszkę w ostatnich latach, sprzedaż rosła o 3 proc. rocznie, ale do 2020 r. stanie się trzecim na świecie rynkiem aut osobowych, po Chinach i Stanach.

Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne