W zakładzie w Dąbrowie Górniczej położonym na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej powstanie druga linia produkcyjna. Jej budowę ogłoszono zanim jeszcze ukończona została pierwotna inwestycja o wartości 335 mln euro, zakładająca utworzenie 300 nowych miejsc pracy. Rozpoczęte w ubiegłym roku przedsięwzięcie zostanie teraz podwojone. Dzięki temu w ciągu trzech lat prognozowana produkcja separatorów we wszystkich fabrykach spółki na świecie wzrośnie ponad trzykrotnie, a zatrudnienie w Dąbrowie Górniczej znajdzie kolejne kilkaset osób.
Spółka SK Hi-Tech Battery Materials Poland jest częścią SK ie technology Co należącą do SK Group, jednej z największych firm w Korei Południowej. - Kolejna faza inwestycji w Dąbrowie Górniczej jest częścią naszych starań w zakresie rozbudowy łańcucha dostaw przemysłu bateryjnego - powiedział w komunikacie Jae-sok Rho, prezes SK ie technology.
To kolejny bardzo duży projekt realizowany w Polsce przez zagranicznych inwestorów w sektorze związanym z rozwijaniem elektromobilności. W ubiegłym miesiącu uruchomiona została pierwsza z trzech linii produkcyjnych mających wytwarzać baterie elektryczne w należącej do Daimlera fabryki w Jaworze. Zakład wybudowany na 50 hektarach kosztem przeszło 3 miliardów złotych już od prawie roku produkuje silniki do mercedesów. Baterie będą drugą specjalnością wytwarzaną w Polsce dla tej marki: docelowa wielkość produkcji to 100 tys. baterii rocznie. Mają być przeznaczone do hybryd plug-in oraz samochodów w pełni elektrycznych. W pierwszym kwartale 2021 roku ruszą kolejne dwie linie produkcyjne.
Najbardziej spektakularnym przedsięwzięciem tego typu będzie jednak warta 2,8 mld euro rozbudowywana fabryka baterii w Kobierzycach (LG Chem), która w tym roku ma stać się największym takim zakładem na świecie. W ubiegłym roku zapowiedziano także kolejne inwestycje związane z napędem do e-aut: to m.in. produkcja katod niklowych w Koninie (Johnson Matthey) czy elektrolitu w Oławie (Guotai-Huarong).
Dotychczasowe inwestycje będą przyciągać do Polski kolejne przedsięwzięcia, m.in. z Chin, które już teraz mocno inwestują w europejski rynek baterii do elektrycznych samochodów. Według Haitong Bank, w Niemczech w produkcję baterii CATL inwestuje do 1,8 mld euro, a Farasis Technology ponad 600 mln euro. Svolt Energy, wywodzący się od chińskiego producenta samochodów Great Wall, chce wyłożyć 2 mld euro na wybudowanie w Europie fabryki i centrum badawczego.