Wyszukiwarka Google już nie taka popularna. Co zrobi gigant?

Chatboty ze sztuczną inteligencją zmieniają sposób wydobywania informacji z internetu. Zachwiały pozycją najpopularniejszej wyszukiwarki na świecie i wymuszają działanie na jej właścicielu.

Publikacja: 12.05.2025 05:05

Wyszukiwarka Google już nie taka popularna. Co zrobi gigant?

Foto: Adobe Stock

– Pierwszy raz od 15 lat udziały Google’a w rynku wyszukiwarek spadły poniżej 90 proc. i spadają dalej. To bardzo ciekawy moment – uważa Michał Sadowski, założyciel i prezes firmy Brand24, analizującej opinie nt. marek w mediach społecznościowych.

Udział Google’a w rynku wyszukiwarek na świecie poniżej 90 proc.

Google to dla jego firmy, jak i milionów innych przestrzeń na promowanie produktów. Zmiana, o której mówił Sadowski, miała miejsce na przełomie roku, ale według śledzącego użytkowników internetu Statcounter Global Stats, w kwietniu br. nadal udział Google’a w rynku wyszukiwarek wynosił 89,66 proc.

Konkurentów dzieli od niego nadal przepaść. Udział Binge’a (Microsoft) wynosił 3,88 proc., Yandeksu (należy do konsorcjum rosyjskich inwestorów) – 2,53 proc., Yahoo! (Apollo Global Management) – 1,32 proc., DuckDuckGo! (założona w Stanach Zjednoczonych przez Daniela Weinberga) – 0,84 proc., a Baidu (udziały mają różni inwestorzy, wywodzi się z Chin) – 0,72 proc.

Foto: Tomasz Sitarski

Chat GPT wymusił zmiany i ma duże ambicje

Powód spadku udziału Google’a w rynku wyszukiwarek (na razie chodzi o ilość zapytań od internautów, nie o część reklamowego tortu) jest prosty. To rosnąca popularność chatbota opartego na sztucznej inteligencji – Chat GPT – stworzonego przez firmę Open AI. Microsoft, właściciel Binge’a, zainwestował w to rozwiązanie i jako pierwszy zintegrował je z własną wyszukiwarką, tak że mogli z niego korzystać internauci. Ten ruch, szczególnie w Stanach Zjednoczonych, przyniósł microsoftowej wyszukiwarce skok popularności, naruszając stabilną przez lata pozycję Google’a.

Brad Lightcap, członek zarządu OpenAI odpowiedzialny za działalność operacyjną firmy, podał w tym roku, że z Chatu GPT korzysta tygodniowo 400 mln użytkowników. Plany OpenAI mówią o miliardzie do końca tego roku, a to by oznaczało, że już wkrótce – po zaledwie trzech latach od udostępnienia bezpłatnej wersji rozwiązania – ponad jedna dziesiąta ludzkości będzie używać tego mechanizmu pozyskiwania wiedzy, którą użytkownicy zasilają internet.

Przeglądy od AI problemem dla reklamodawców

W odpowiedzi na ruch OpenAI i Microsoftu Google zaprzągł do działania swojego chatbota – Gemini. Od marca tego roku także w Polsce, gdy korzystamy z tej wyszukiwarki, najpierw dostajemy odpowiedzi właśnie od Gemini – tzw. Przegląd od AI. Obok wyświetlane są źródła, z których skorzystał, by przygotować odpowiedź na zadane pytanie.

Dla użytkowników narzędzie może być pomocne, ale jest problemem dla klientów Google’a: nawet jeśli wykupią u Google’a reklamy w wyszukiwarce za duże pieniądze, ich linki pojawiają się w drugiej kolejności, za odpowiedziami Gemini – wskazuje Sadowski. Do pewnego stopnia jest to także problem samego Big Techu, który otrzymuje wynagrodzenie, gdy użytkownicy klikną w reklamy.

Dziennik „Wall Street Journal” przewiduje, że pozycję Google’a na rynku reklamy internetowej podgryzać będą coraz silniej kolejni konkurenci. Chodzi m.in. o start-up Perplexity, wsparty przez Jeffa Bezosa (numer dwa po Chat GPT wśród chatbotów), czy platformę TikTok, która zaczęła sprzedaż reklam w wyszukiwarce w aplikacji. Rozproszenie internautów szukających informacji oznacza spadek liczby klików, a ten – spadek przychodów z reklam. Prognoza eMarketer na 2025 r. mówiła, że w Stanach Zjednoczonych udział wyszukiwarki Google w rynku reklamy spadnie w br. poniżej 50 proc.

Reklama już w chatbotach 

Eksperci z Publicis Group, jednej z największych grup mediowych, zapewniają, że wpływy Google’a z reklamy internetowej w Polsce nadal rosną. Jednak dane z raportu IAB AdEx (przygotowują go organizacja zrzeszająca podmioty rynku internetowego IAB oraz firma doradcza PwC) wskazują, że po trzech kwartałach 2024 r. reklama internetowa w wyszukiwarkach miała w Polsce mniejszy udział niż w analogicznym okresie 2023 r. (choć spadł on na razie nieznacznie, bo o 0,6 pkt proc., z 31,3 proc. do 30,7 proc.).

BigTech będzie się bronić. – Google za chwilę wprowadzi reklamy w przeglądach od AI (ang. overwievs) i będzie eksperymentować, jak jednocześnie zachować wysoką klikalność reklam – uważa Michał Sadowski.

Jeszcze nie ma raportu IAB AdEx o rynku reklamy internetowej w całym 2024 r. dla polskiego rynku. Natomiast dla rynku globalnego – już jest. Publikacja z kwietnia wskazuje, że w ubiegłym roku na świecie wydano na reklamę internetową prawie 259 mld dol., o prawie 15 proc. więcej niż w 2023 r.

Wyszukiwarki umocniły pozycję na rynku reklamy internetowej w 2024 r. 

Inaczej niż sugerowałyby dane dla Polski za pierwsze dziewięć miesięcy ub.r., globalnie wyszukiwarki umocniły się na reklamowym torcie. Ich udział wręcz urósł po raz pierwszy od czterech lat (o 0,4 pkt proc. do 39,8 proc. rok do roku). W sumie reklamodawcy zostawili w nich w 2024 r. ponad 102 mld dol., o 15,9 proc. więcej niż w rok wcześniej.

Od 2020 r. coraz większą popularnością wśród reklamodawców zaczęła cieszyć się reklama w formacie wideo. Nakłady na nią w 2021 r. urosły o ponad 51 proc. Potem wyhamowały, ale w 2024 r. skoczyły o ponad 19 proc. ożywiając cały rynek reklamy online. Analitycy IAB i PwC przypisują przyspieszenie dwóm kwestiom: igrzyskom olimpijskim oraz wyborom prezydenckim w Stanach Zjednoczonych.

Jeszcze szybciej niż reklama wideo rosły w 2024 r. wydatki firm na promocję w podcastach. Nie jest to nadal duży kawał całego tortu. IAB i PwC prezentują tu dane tylko dla amerykańskiego rynku, gdzie na tę formę reklamy wydano w ub.r. o 26 proc. więcej niż w 2023 r. (ponad 2 mld dol.).

– Pierwszy raz od 15 lat udziały Google’a w rynku wyszukiwarek spadły poniżej 90 proc. i spadają dalej. To bardzo ciekawy moment – uważa Michał Sadowski, założyciel i prezes firmy Brand24, analizującej opinie nt. marek w mediach społecznościowych.

Udział Google’a w rynku wyszukiwarek na świecie poniżej 90 proc.

Pozostało jeszcze 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Zełenski spotka się z Putinem. Chiny i USA na drodze do porozumienia?
Biznes
Londyn uderza w Moskwę największymi sankcjami w historii
Biznes
Nowy prezes PGZ przyszedł z Grupy Azoty
Biznes
Prezes Grupy Azoty rezygnuje z funkcji
Biznes
Umowa USA-Wielka Brytania gotowa. UE zniecierpliwiona. Nowy papież z Ameryki
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem