Przerwane negocjacje w Lufthansie

Nie doszło do porozumienia między związkowcami z personelu pokładowego UFO i zarządem Lufthansy. Negocjacje zostały zerwane przez stronę pracowniczą w poniedziałek wieczorem.

Publikacja: 20.10.2015 10:54

Przerwane negocjacje w Lufthansie

Foto: Bloomberg

To znaczy, że żadna z grup zawodowych zatrudnionych w największym niemieckim przewoźniku nie zgadza się dzisiaj na nowe warunki zatrudnienia i odpraw emerytalnych, jakie chce wprowadzić pracodawca. Ostatnią i według zarządu ostateczną ofertę porozumienia UFO oceniło jako „nieporozumienie". Związkowcy jednak nie wspominają o jakimkolwiek ostrzejszym proteście. Dotychczasowe strajki kosztowały przewoźnika ponad 220 mln euro, najdroższe były protesty pilotów, ale ostatni z nich - we wrześniu 2015 został przerwany przed Sąd Pracy, który uznał strajk za nielegalny.

Lufthansa zatrudnia 19 tys. pracowników personelu pokładowego i w tej chwili z powodu rekordowo niskich stóp procentowych nie jest w stanie zagwarantować dotychczasowych warunków odchodzenia na emerytury. Koszt programu emerytalnego Lufthansy pozwalający na odejście na emeryturę w wieku 55 lat, to 3,7 mld euro rocznie.

W propozycji przewoźnika dla pracowników personelu pokładowego zaoferowano możliwość odejścia na emeryturę w wieku 55 lat, ale z gwarancją znacznie wyższych wypłat emerytalnych, jeśli dana osoba zdecyduje się na pracę do czasu ukończenia 65 lat. Dodatkowo wszyscy pracownicy pokładu mieli otrzymać jednorazową wypłatę w wysokości 2 tys. euro, natomiast ci, którzy pracują przynajmniej od 2012 roku otrzymaliby dodatkowo podwyżkę w wysokości 1,7 proc. zarobków w roku 2016 i ponownie taką samą kwotę rok później.

Zdaniem Nicolasa Baubliesa, przewodniczącego UFO oferta pracodawcy była niekompletna, ponieważ nie zawierała ona np gwarancji zatrudnienia, której domagali się związkowcy, więc negocjacje „załamały się kompletnie".

— Nie zamierzamy już rozmawiać. Żadne przedłużenie rozmów nic nie pomoże- mówił Baublies w nagranym wystąpieniu na stronie internetowej UFO. Dodał, że UFO musi teraz poddać głębokiej analizie ofertę Lufthansy, zanim związkowcy zdecydują się co robić dalej.

Latem tego roku UFO był już o krok od strajku, ale w ostatniej chwili pracownicy zdecydowali się na dalsze negocjacje. Strony wtedy dały sobie czas do listopada na osiągnięcie porozumienia.

Zarząd równolegle prowadzi rozmowy z pilotami, którzy w ciągu ostatniego półtora roku przerywali pracę kilkanaście razy.

To znaczy, że żadna z grup zawodowych zatrudnionych w największym niemieckim przewoźniku nie zgadza się dzisiaj na nowe warunki zatrudnienia i odpraw emerytalnych, jakie chce wprowadzić pracodawca. Ostatnią i według zarządu ostateczną ofertę porozumienia UFO oceniło jako „nieporozumienie". Związkowcy jednak nie wspominają o jakimkolwiek ostrzejszym proteście. Dotychczasowe strajki kosztowały przewoźnika ponad 220 mln euro, najdroższe były protesty pilotów, ale ostatni z nich - we wrześniu 2015 został przerwany przed Sąd Pracy, który uznał strajk za nielegalny.

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Biznes
Politycy koalicji w specjalnych strefach ekonomicznych. "Posiadają niezbędne kwalifikacje".
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Niemiecka gospodarka słabnie, a Żabka rozgrzewa rynek IPO
Biznes
Na co czeka biznes? Tak ostatnie 12 miesięcy podsumowują przedsiębiorcy
Biznes
Wielton będzie musiał zrewidować swoją strategię