W Wielkiej Brytanii nie cichnie afera wokół wadliwego oprogramowania księgowego Horizon, które stworzył koncern Fujitsu. W latach 1999-2015 ponad 900 osób pełniących funkcje kierownicze w placówkach pocztowych otrzymało zarzuty kradzieży i fałszowania księgowości po tym, jak w kierowanych przez nie oddziałach znikały pieniądze. Dowody pochodziły z oprogramowania Horizon, które okazało się być wadliwe. W efekcie niektórzy oskarżeni trafili niesłusznie do więzienia, wiele osób popadło w problemy finansowe, a część nie doczekała już sprawiedliwości.
Setki osób czekają na odszkodowania
Sprawa ta jest opisywana jako największa pomyłka sądowa w historii Wielkiej Brytanii, jednak do tej pory tylko 93 wyroki skazujące zostały uchylone, a setki osób nadal czekają na odszkodowania za niesłuszne oskarżenia. Na razie doczekały się przeprosin.
Czytaj więcej
Jak donosi telewizja Sky News, polska platforma internetowa z biletami lotniczymi i wycieczkami eSky.pl, rozmawia o zakupie najstarszej europejskiej marki turystycznej, Thomasa Cooka.
Pełniąca funkcję Lorda Adwokata Szkocji Dorothy Bain stwierdziła, że Crown Office and Procurator Fiscal Service (COPFS), czyli Urząd Koronny i Prokurator Fiskalny, ponosi wyłączną odpowiedzialność za ściganie spraw w Szkocji i przeprosiła ofiary. COPFS podkreśla, że w błąd został wprowadzony przez brytyjską pocztę. W Anglii i Walii Poczta sama przeprowadzała większość postępowań.
Późna reakcja Fujitsu
Fujitsu, koncern odpowiedzialny za oprogramowanie Horizon, przyznał, że firma ma „moralny obowiązek” dołożenia się do odszkodowań dla osób niesłusznie oskarżonych. Takie oświadczenie wydał kierujący Fujitsu Europe Paul Patterson, który przyznał, że koncern przekazał dowody, które wykorzystano do ścigania niewinnych menedżerów. Patterson dodał jednak także, że Poczta wcześniej wiedziała o błędach w oprogramowaniu.