Jaki jest obecny status umowy z polskim MSZ? Wasza umowa została wypowiedziana w ubiegłym tygodniu, ale została zawarta do listopada 2023 r.
Polskie ambasady w Turcji, Indiach, Chinach oświadczyły na swoich stronach oraz na stronach VFS Global, że akceptują aplikacje wizowe bezpośrednio w ambasadach.
Czy pana zdaniem ministerstwo miało jakikolwiek powód do zakończenia współpracy i czy rozważacie skargę sądową za bezprawne zerwanie umowy?
VFS Global świadczyło usługi w zakresie pośrednictwa wizowego przez ponad dziesięć lat na rynkach Turcji, Indii, Chin, Białorusi. Dostaliśmy wskazówki od polskich ambasad w tych krajach, kontynuujemy działanie według nich, podczas gdy polscy ambasadorowie i konsulowie przyjmują wizy samodzielnie. Przyjęliśmy do wiadomości decyzje podjęte przez polskie władze.
Jakie były dokładnie wasze obowiązki jako pośrednika?
Jesteśmy jednym z trzech zewnętrznych dostawców usług wizowych dla polskiego MSZ. Jako firma pracujemy dla 70 rządów w 147 krajach, mamy ponad trzy tysiące biur. Pracujemy dla wszystkich członków NATO, pracujemy dla 25 z 27 krajów strefy Schengen oraz dla tzw. Koalicji Pięciu Oczu: USA, Wielkiej Brytanii, Australii, Kanady i Nowej Zelandii. Nasza rola jest czysto administracyjna, naszym zadaniem jest przyjmowanie wniosków i procedowanie ich w bezpieczny sposób do ambasad i konsulatów, które podejmują decyzję, czy wydają lub odmawiają wizy. To urzędnicy ambasad przyznają wizę. My, VFS, nie gramy żadnej roli w procesie podejmowania decyzji.
Co powiedzieli na tę aferę Blackstone, wasz główny udziałowiec, oraz rządy innych krajów, dla których pracujecie?
Są oni całkowicie świadomi tej sytuacji.
Czy dla innych krajów świadczycie usługi na podstawie tego samego systemu IT? Pytam o to, ponieważ źródłem problemu w polskiej aferze wizowej był wasz system IT do umawiania wizyt, który był blokowany przez nie wiadomo kogo i na tej podstawie były oferowane łapówki za umówienie wizyty na spotkanie w VFS Global.
Przez nasze biura przyjmujemy aplikacje, mamy call center do udzielania informacji klientom. Klienci muszą umówić się na spotkanie w naszym biurze za pomocą strony internetowej. W czasie pandemii była duża różnica między popytem na terminy na spotkania w sprawie złożenia aplikacji o wizy i ich podażą, w Indiach i w wielu innych krajach. Spotkania są zabezpieczane przez system online.