Reklama

Star: wzlot i upadek gwiazdy PRL-u

Ta fabryka jako jedyna w PRL uruchomiła produkcję dwóch generacji samochodów własnej konstrukcji. Gdy zmiany ustrojowe otworzyły rynek dla konkurencji, Star się nie ostał.

Publikacja: 07.07.2023 03:00

Star 25 należał do najpopularniejszych modeli samochodów ciężarowych w połowie lat 60. W pewnym mome

Star 25 należał do najpopularniejszych modeli samochodów ciężarowych w połowie lat 60. W pewnym momencie ten model stanowił ponad połowę parku samochodowego w PRL

Foto: narodowe archiwum cyfrowe

W sobotę,6 stycznia 1962 roku wyjechał z Fabryki Samochodów Ciężarowych im. Feliksa Dzierżyńskiego 100-tysięczny Star. Ciężarówka z szarfą w narodowych barwach zjechała z taśmy montażowej wydziału S4, tłumnie witana przez pracowników i delegacje z Komitetu Wojewódzkiego PZPR, Zjednoczenia Przemysłu Motoryzacyjnego oraz związkowców.

Jubileusz zakończył okres budowy fabryki ciągnący się od końca lat 40., gdy przedwojenni fachowcy wskazali na starachowicką fabrykę armat jako potencjalnego producenta 4-tonowej ciężarówki.

Pozostało jeszcze 94% artykułu

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Biznes
Co dalej z prezesem UKE? Zanosi się na bezkrólewie
Biznes
Antydronowa gorączka, porozumienie ws. TikToka i chińskie elektryki z UE
Biznes
Polska wstrzymuje eksport z Chin, PGZ z licencją na amunicję 155 mm
Biznes
Politechnika Warszawska sprzedaje technologie
Biznes
Mercedes-Benz chce zarejestrować markę w Rosji. Dlaczego robi to teraz?
Reklama
Reklama