W dekadę zmieniła się produkcja odzieży

W 2013 r. katastrofa budowlana w fabryce odzieżowej zwróciła uwagę na standardy produkcji w zakładach podwykonawców marek odzieżowych z całego świata.

Publikacja: 21.04.2023 12:40

Fabryka odzieży, Dakka, Bangladesz

Fabryka odzieży, Dakka, Bangladesz

Foto: Bloomberg

W 2013 r. w zawalonej fabryce Rana Plaza w Bangladeszu zginęło ponad tysiąc osób. Odbiło się to głośnych echem na całym świecie i pokazało w jak fatalnych i niebezpiecznych warunkach działa wielu podwykonawców branży odzieżowej. Dla wielu firm punkt zwrotny, a biorąc współodpowiedzialność za sytuację w fabrykach, także polskie LPP wraz ze 176 innymi globalnymi markami podpisało porozumienie Accord (Accord on Fire and Building Safety in Bangladesh).

Jego pierwotnym celem była poprawa warunków pracy i bezpieczeństwa w przemyśle odzieżowym w Bangladeszu. W dekadę dało jednak początek transformacji sektora. Obecnie porozumienie obejmuje 1,6 tys. fabryk i 2,4 mln pracowników. Obecnie przemysł odzieżowy w Bangladeszu zatrudnia ok. 4,4 miliona ludzi i generuje ponad 11 proc. PKB kraju.

- Dzięki zainicjowanym wówczas niezależnym kontrolom i programom naprawczym na przestrzeni kolejnych 10 lat zakłady produkcyjne w Bangladeszu stały się bezpieczniejszym miejscem pracy - mówi Marek Piechocki, prezes LPP, właściciela marek Reserved, House czy Mohito. - Współpracując ze 176 firmami oraz związkami zawodowymi, mogliśmy wspólnie objąć opieką ponad 2 miliony osób zatrudnionych przy produkcji w Bangladeszu. Działanie na taką skalę nie byłoby możliwe w pojedynkę - dodaje. LPP dekadę temu składało zamówienia u 100 dostawców z Bangladeszu, dzisiaj jest ich niemal 270. Dla 30 proc. fabryk szyjących dla LPP polska spółka jest głównym odbiorcą zamówień. Jako główne źródło finansowania zakładu LPP zyskuje większy wpływ na jego rozwój - rekomenduje stosowanie określonych rozwiązań technologicznych, standardów jakości i bezpieczeństwa produkcji.

Firmy zarówno w ramach porozumienia jak dzięki podejmowaniu własnych działań kontrolowały dostawców i promowały nowoczesne standardy produkcji. LPP do 2022 r. przeznaczyło na ten cel ponad 40 mln zł i to nie jest koniec.

Dziś wszystkie zakłady w Bangladeszu, z którymi współpracuje LPP, są pod kontrolą Accord. Udało się wyeliminować aż 91 proc. zidentyfikowanych potencjalnych zagrożeń w fabrykach i zachować wymagane standardy.

- Beneficjentem zachodzących procesów staje się gospodarka kraju, jednak punktem wyjścia i celem samym w sobie jest nadal potrzeba zadbania o pracownika. Jest to niezwykle trudne, biorąc pod uwagę zarówno różnice kulturowe, gospodarcze jak i nasz ograniczony wpływ na indywidualną sytuację zakładu - mówi Marek Piechocki. - O ile w kwestii bezpieczeństwa dostawcy z Bangladeszu odrobili już konieczną lekcję, to w obszarze socjalnym są na początku drogi - dodaje.

Kontrole pokazują zmianę podejścia lokalnej branży odzieżowej do kwestii zatrudnienia, m.in. pod względem formalnym. Widać wzrost świadomości i budzącą się otwartość na wdrażanie rozwiązań systemowych.

Porozumienie Accord rozszerza zasięg, w 2023 r. LPP przystąpiło do takiej umowy obejmującej Pakistan, który jest również prężnym centrum dla branży odzieżowej.

W 2013 r. w zawalonej fabryce Rana Plaza w Bangladeszu zginęło ponad tysiąc osób. Odbiło się to głośnych echem na całym świecie i pokazało w jak fatalnych i niebezpiecznych warunkach działa wielu podwykonawców branży odzieżowej. Dla wielu firm punkt zwrotny, a biorąc współodpowiedzialność za sytuację w fabrykach, także polskie LPP wraz ze 176 innymi globalnymi markami podpisało porozumienie Accord (Accord on Fire and Building Safety in Bangladesh).

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes
Udana premiera "Widma wolności". Akcje CD Projektu tanieją
Materiał Promocyjny
Zrównoważony transport miejski w Polsce Wschodniej: program Fundusze Europejskie
Biznes
Żeby zarobić, kluby inwestują w zawodników
Biznes
Unia Europejska idzie na zwarcie z Państwem Środka
Biznes
Bruksela: 11 mld euro na chipy. Europa ma stać się centrum innowacji
Materiał Promocyjny
Politechnika Śląska uruchamia sieć kampusową 5G
Biznes
Lego nie przejdzie na ekologiczny plastik, wcale nie jest taki eko
Materiał Promocyjny
Czas tworzyć kadry dla energetyki jądrowej