Reklama

Rosji brakuje czipów do aut i samych samochodów. Branża na łopatkach

Sankcje uniemożliwiają rosyjskim firmom dostęp do nowoczesnych czipów z zagranicy. Kreml chce, by produkowano je w kraju na potrzeby rodzimej motoryzacji. Branża jednak leży na łopatkach.

Publikacja: 14.02.2023 03:00

Rosji brakuje czipów do aut i samych samochodów. Branża na łopatkach

Foto: Adobe Stock

Według jednego z rozmówców „Kommiersanta” projektowanie i produkcja czipów w Rosji to „jeden z możliwych modeli w obliczu sankcji”.Mikron, jedyna w kraju fabryka półprzewodników, posiada certyfikat IATF 16949 (standard dla systemów zarządzania jakością dla dostawców z branży motoryzacyjnej). Firma twierdzi, że „istnieje możliwość poszerzenia asortymentu, ale potrzebny jest odpowiedni rozwój konsumentów w branży motoryzacyjnej”.

Wobec ogromnego zapotrzebowania na półprzewodniki od innych rosyjskich sektorów odciętych od importu seryjna produkcja takich komponentów może się rozpocząć w latach 2024–2025.

Po wycofaniu się z Rosji wszystkich zachodnich koncernów motoryzacyjnych sektor wraca do modeli z czasów sowieckich i jest w głębokim kryzysie. Chińczycy otworzyli jak dotąd jedną montownię w Kaliningradzie, gdzie korzystają z części sprowadzanych z Chin.

Potrzeby sektora mogą więc nie wystarczyć do rozwoju produkcji komponentów. Sprzedaż samochodów osobowych i dostawczych w Rosji w 2022 roku spadła o 58,8 proc., do 687,4 tys. Produkcja aut osobowych załamała się jeszcze bardziej – o 67 proc., do historycznie niskiego poziomu 450 tysięcy.

„W Rosji problem pogłębia presja sankcji, a także decyzja niektórych dostawców, takich jak Bosch, o opuszczeniu rosyjskiego rynku” – zauważa przedstawiciel koncernu AwtoWAZ (po wycofaniu się Nissana-Renault produkuje jedynie łady).

Reklama
Reklama

W 2022 roku koncern zlokalizował w Rosji produkcję ponad 200 komponentów, z których część jest elektroniczna, „również niektóre komponenty zostały zastąpione analogami z zaprzyjaźnionych krajów”.

– Nawet przy przywróceniu produkcji do poziomu z 2021 roku przemysł motoryzacyjny Rosji potrzebuje około 20 milionów elektronicznych jednostek sterujących (silnika, skrzyni biegów, zawieszenia, nadwozia, telematyki – nawigacji) – zauważa Dmitrij Kornaczow, szef stowarzyszenia producentów elektroniki samochodowej.

Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Biznes
Chińskie auta jak szpiedzy, blokada Wenezueli i nowe sankcje USA na Rosję
Biznes
Chiński „szpieg” na kółkach. Czy chińskie samochody są bezpieczne?
Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama