Według jednego z rozmówców „Kommiersanta” projektowanie i produkcja czipów w Rosji to „jeden z możliwych modeli w obliczu sankcji”.Mikron, jedyna w kraju fabryka półprzewodników, posiada certyfikat IATF 16949 (standard dla systemów zarządzania jakością dla dostawców z branży motoryzacyjnej). Firma twierdzi, że „istnieje możliwość poszerzenia asortymentu, ale potrzebny jest odpowiedni rozwój konsumentów w branży motoryzacyjnej”.
Wobec ogromnego zapotrzebowania na półprzewodniki od innych rosyjskich sektorów odciętych od importu seryjna produkcja takich komponentów może się rozpocząć w latach 2024–2025.
Po wycofaniu się z Rosji wszystkich zachodnich koncernów motoryzacyjnych sektor wraca do modeli z czasów sowieckich i jest w głębokim kryzysie. Chińczycy otworzyli jak dotąd jedną montownię w Kaliningradzie, gdzie korzystają z części sprowadzanych z Chin.
Potrzeby sektora mogą więc nie wystarczyć do rozwoju produkcji komponentów. Sprzedaż samochodów osobowych i dostawczych w Rosji w 2022 roku spadła o 58,8 proc., do 687,4 tys. Produkcja aut osobowych załamała się jeszcze bardziej – o 67 proc., do historycznie niskiego poziomu 450 tysięcy.
„W Rosji problem pogłębia presja sankcji, a także decyzja niektórych dostawców, takich jak Bosch, o opuszczeniu rosyjskiego rynku” – zauważa przedstawiciel koncernu AwtoWAZ (po wycofaniu się Nissana-Renault produkuje jedynie łady).