KPO wymusi podatek za stare auta

Polski rząd będzie musiał wyhamować napływ na rynek starych samochodów. Za dwa lata pojawi się opłata rejestracyjna, za cztery lata – podatek od posiadania pojazdu.

Publikacja: 15.12.2022 03:00

KPO wymusi podatek za stare auta

Foto: AdobeStock

Plany wprowadzenia nowej opłaty rejestracyjnej i podatku od posiadania aut spalinowych zadeklarowane w Krajowym Planie Odbudowy już w połowie tego roku podniosły emocje posiadaczom starszych samochodów. Jednak w dokumentach KPO nie ma szczegółów. Wiadomo jedynie, że planowana opłata i podatek uzależnione będą od emisji CO2 lub tlenków azotu, a ich wysokość od poziomu szkodliwych emisji danego pojazdu. Obowiązywać będzie zasada „zanieczyszczający płaci więcej”.

Czytaj więcej

Krajowy Plan Odbudowy podbije PKB

Znane są natomiast terminy: opłata rejestracyjna zostanie wprowadzona do końca 2024 r., a podatek od posiadania pojazdu do końca drugiego kwartału 2026 r. Rząd zapowiada, że pieniądze z nowo wprowadzonych opłat zostaną przeznaczone na „rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego, który ograniczy zjawisko wykluczenia transportowego”.

Przedstawiciele branży motoryzacyjnej uważają, że konieczne jest wyrzucenie do kosza obecnej akcyzy. Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego uzależniony od pojemności silnika podatek akcyzowy dziś nie przystaje do rzeczywistości, ma jedynie cel fiskalny i nie kwalifikuje pojazdu pod względem przyjazności dla środowiska.

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych proponowało m.in. premię za wyrejestrowanie i złomowanie starego auta oraz akcyzę opartą na parametrach ekologicznych. Polska mogłaby wykorzystać rozwiązania Czech i Węgier, gdzie wprowadzono podatek ekologiczny zależny od standardu emisji spalin, a także Słowacji, gdzie opłaty uzależnione są od wieku auta.

Czytaj więcej

Krzysztof Adam Kowalczyk: Gospodarka czeka na ruch PiS

Byłby to sposób na wyhamowanie prywatnego importu używanych aut z Europy Zachodniej. Według Instytutu Samar sprowadzane samochody są coraz starsze: w październiku ich średni wiek zbliżył się do 13 lat, a w listopadzie go przekroczył.

Dotychczasowe próby ograniczenia udziału najstarszych aut w strukturze polskiego rynku nie powiodły się. Choć kolejne rządy chciały postawić tamę przeciw napływowi starych i zatruwających powietrze pojazdów, to mając przygotowane rozwiązania prawne na ostatniej prostej wyrzucały je do kosza, bojąc się społecznego niezadowolenia.

Plany wprowadzenia nowej opłaty rejestracyjnej i podatku od posiadania aut spalinowych zadeklarowane w Krajowym Planie Odbudowy już w połowie tego roku podniosły emocje posiadaczom starszych samochodów. Jednak w dokumentach KPO nie ma szczegółów. Wiadomo jedynie, że planowana opłata i podatek uzależnione będą od emisji CO2 lub tlenków azotu, a ich wysokość od poziomu szkodliwych emisji danego pojazdu. Obowiązywać będzie zasada „zanieczyszczający płaci więcej”.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Przemysł szuka miejsc, gdzie można taniej produkować
Biznes
Kaucyjne kontrowersje. Ministerstwo uwierzyło na słowo przyznając licencję
Biznes
Rząd PiS obiecał miliardy na Izerę. Chiński partner może porzucić projekt
Biznes
Skarbówka ściągnęła z TVN wysoką karę KRRiT za reporaż o Karolu Wojtyle
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Biznes
Sieci 5G w Polsce zrównały zasięg