Globalne firmy – lokalne korzyści

Polska wciąż potrzebuje napływu nowych technologii, inwestorzy zagraniczni mogą nam to zapewnić. Jednocześnie zmienne otoczenie może pomóc nam znaleźć nowe przewagi konkurencyjne.

Publikacja: 11.09.2022 23:38

Debata poświęcona wpływowi inwestycji zagranicznych na krajową gospodarkę

Debata poświęcona wpływowi inwestycji zagranicznych na krajową gospodarkę

Foto: Bartek Dąbrowski, fototaxi.pl

– Inwestycje zagranicznych firm w dużej mierze przyczyniają się do transformacji polskiej gospodarki, biorą udział w wytwarzaniu nawet 40 proc. polskiego PKB – podkreślał Fabrice Audan, prezes Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej oraz CEO Wyborowa Pernod Ricard, podczas panelu „Lokalne inwestycje międzynarodowych graczy, czyli miejsce firm z kapitałem zagranicznym w polskim ekosystemie gospodarczym”.

Co pokazuje praktyka

Prezes Audan wyliczał, że obecnie w Polsce działa ok. 1,1 tys. firm z kapitałem francuskim, praktycznie we wszystkich branżach, które zainwestowały łącznie ok. 88 mld zł i zatrudniają kilkaset tysięcy polskich pracowników.

– Nikogo chyba nie trzeba przekonywać, że wszyscy korzystają na inwestycjach firm zagranicznych – zaznaczył też Waldemar Buda, minister rozwoju i technologii. – To pomaga budować kompetencje i potencjał kapitału ludzkiego, zapewnia przepływ know-how i nowych technologii, na czym nam najbardziej zależy. Dynamizuje też handel zagraniczny i wzrost eksportu, w tym eksportu również polskich produktów – mówił minister.

Międzynarodowe koncerny obecne są w Polsce od przeszło 20 lat, wpisały się już na trwałe w nasz ekosystem i można uznać, że te globalne firmy stały się firmami lokalnymi. – To widać w naszej praktyce biznesowej – komentował Marek Lipka, członek zarządu, dyrektor handlowy i supply chain w Carrefour Polska. Jak podał, Carrefour w swoich sklepach oferuje 4 tys. polskich produktów lokalnych, na co dzień współpracuje z tysiącami polskich partnerów biznesowych z sektora MŚP, a w formule franczyzy bezpośrednia współpraca obejmuje już niemal 400 podmiotów.

– Nasza firma przeznacza rocznie ok. 4,5 mld zł na różnego rodzaju zakupy, co jest zaspokajane przez 3 tys. polskich podmiotów, naszych dostawców produktów i usług – mówił Tomasz Dreslerski, dyrektor sektora klientów kluczowych w Orange Polska. – Odprowadzamy do polskiego budżetu w postaci podatków VAT, PIT, CIT oraz składek ZUS łącznie 1,7 mld zł, nasze inwestycje stanowią jedną czwartą inwestycji całego sektora informacji i komunikacji. To wszystko wskazuje, że jesteśmy lokalną firmą pod globalną marką w pełnym wymiarze – przekonywał dyrektor. Delikatnie zasugerował przy tym, że ze strony rządu przydałoby się więcej pewności regulacyjnej, a także zachęt do inwestowania. Jak ocenił, w ostatnich latach stopa inwestycji w Polsce spada, a pod tym względem zaczynają nas wyprzedzać nasi bezpośredni konkurenci z krajów sąsiednich.

Uczestnicy debaty podkreślali, że Polska jest postrzegana jako atrakcyjny rynek do lokowania inwestycji, m.in. dzięki dużemu rynkowi zbytu, położeniu geograficznemu czy dostępowi do dużej liczby wykwalifikowanych pracowników. – To nasze naturalne atuty, ale przy tak zmiennym otoczeniu, jakie obserwujemy, i mając przed oczami perspektywę kolejnych dziesięciu lat, warto poszukać nowych przewag konkurencyjnych – zauważył Jacek Byrt, partner w firmie doradczej Mazars.

Jego zdaniem perspektywy na nowe otwarcie można znaleźć m.in. w obszarze transformacji energetycznej. – To branża kapitałochłonna, wymagająca nowych technologii, ale jeśli transformacja się uda, to branża energetyczna przyniesie wiele wartości dla całej gospodarki – ocenił Byrt.

Chodzi tu o szeroko pojętą energetykę, w tym np. produkcję baterii do samochodów elektrycznych, w czym Polska powoli osiąga pozycję europejskiego lidera. Z kolei Fabrice Audan zaznaczył, że francuskie firmy już są mocno zaangażowane w ten sektor i chcą angażować się jeszcze bardziej, przykładowo służąc doświadczeniem w rozwoju energii ze źródeł odnawialnych czy energetyki jądrowej. Prezes Audan dodał, że polsko-francuska współpraca ma też przyszłość, jeśli chodzi o infrastrukturę, w tym transportową, np. w zakresie szybkich kolei.

Kolejny obszar, gdzie Polska może wykorzystać na nowo swój potencjał położenia geograficznego, wiąże się ze skutkami pandemii i wojny w Ukrainie.

– Podczas pandemii łańcuchy dostaw z Azji różnych produktów zostały przerwane, firmy miały problem z uzupełnieniem zapasów. W tym kontekście wskazałbym na ogromny potencjał polskiego rolnictwa i przemysłu spożywczego. Polska ma żywności na tyle, że może ją eksportować, wiele krajów Europy musi ją importować. Krótkie łańcuchy dostaw żywności na europejski rynek mogą być kluczem potencjalnego sukcesu polskiego rynku – zaznaczył Marek Lipka.

Ważny hight-tech

Minister Buda wyraził nadzieję, że Polska może też skorzystać na procesie realokacji przedsiębiorstwa z Azji do Europy. Adam Ponichtera, country manager w Data4 Group, przypomniał zaś, że Polska ma wciąż duży potencjał, a także ogromne potrzeby, by rozwijać szeroko pojęty sektor ICT. – To kręgosłup nowoczesnej gospodarki, bez tego nie będą rozwijać się inne sektory – zaznaczył Adam Ponichtera. Przypomniał, że Data4 realizuje obecnie jedną z największych inwestycji francuskich w Polsce, budując data center pod Warszawą za ponad miliard złotych.

– Jakich inwestycji zagranicznych potrzebujemy? W zasadzie wszystkich, które oparte są na nowych technologiach. Czekamy na hight-tech, niezależnie od branży czy sektora, z otwartymi rękami – podsumował Waldemar Buda.

Partner relacji: Francusko-Polska Izba Gospodarcza

– Inwestycje zagranicznych firm w dużej mierze przyczyniają się do transformacji polskiej gospodarki, biorą udział w wytwarzaniu nawet 40 proc. polskiego PKB – podkreślał Fabrice Audan, prezes Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej oraz CEO Wyborowa Pernod Ricard, podczas panelu „Lokalne inwestycje międzynarodowych graczy, czyli miejsce firm z kapitałem zagranicznym w polskim ekosystemie gospodarczym”.

Co pokazuje praktyka

Pozostało 93% artykułu
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku