Sprzedaż nowych samochodów osobowych i dostawczych spadła w Rosji w czerwcu o 82 proc. do 27,8 tys. Dane nie obejmują raportów BMW, Mercedes-Benz i Chery oraz ich marki Exeed – są one raportowane tylko kwartalnie. Według wyników półrocza rynek zmniejszył się o ponad połowę (56,9 proc.) do 370,2 tys. sztuk.

Większość zagranicznych marek, z wyjątkiem chińskich, zawiesiła produkcję w Federacji Rosyjskiej i dostawy do Rosji po agresji Putina na Ukrainę. Rosyjskie koncerny mają problemy z produkcją z powodu braku komponentów, które masowo kupowały na Zachodzie, a to od marca blokują sankcje.

Czytaj więcej

Produkcja aut osobowych w Rosji sięgnęła dna

Praktycznie nie ma też popytu na samochody, bo Rosjanie mają coraz niże dochody, wiele przedsiębiorstw zawiesiło działalność albo zbankrutowało.

Ministerstwo Przemysłu i Handlu ogłosiło w lipcu uruchomienie programów wsparcia państwa - w segmencie osobowym są to preferencyjne pożyczki ze zniżką na zaliczkę, których beneficjentem na rynku może być tylko państwowy AwtoWAZ. Inne seryjnie produkowane i zlokalizowane w Rosji samochody spełniające kryteria udziału w programie nie są obecnie produkowane.

AwtoWAZ po tym jak z firmy wycofał się całkowicie francuski Renault, wznowił produkcję dopiero na początku czerwca po długich przestoju. Na koniec miesiąca sprzedaż jedynej rodzimej marki Łada spadła o 81 proc., do 7,5 tys. sztuk. Bestseller wśród samochodów zagranicznych - Kia zmniejszyła sprzedaż o 80 proc. do 3,7 tys. aut. Trzecie miejsce zajmuje teraz grupa GAZ, której sprzedaż spadła o 42 proc. do 2,7 tys. sztuk.

Chińskie marki montują śladowe ilości - Haval - mniej o 53 proc. (1,6 tys. aut) i Geely - mniej o 50 proc. (1 tys.).