Rosyjski rynek samochodowy na dnie. Brak klientów i części

W czerwcu rosyjski rynek nowych aut skurczył się 5,5 krotnie w ujęciu rocznym. Wszystkie marki wykazały negatywne wyniki, w tym chińscy producenci dostarczający samochody do Rosji. U dealerów na kupców wciąż czeka 120 tys. sztuk nowych aut.

Publikacja: 06.07.2022 18:19

Rosyjski rynek samochodowy na dnie. Brak klientów i części

Foto: Bloomberg

Sprzedaż nowych samochodów osobowych i dostawczych spadła w Rosji w czerwcu o 82 proc. do 27,8 tys. Dane nie obejmują raportów BMW, Mercedes-Benz i Chery oraz ich marki Exeed – są one raportowane tylko kwartalnie. Według wyników półrocza rynek zmniejszył się o ponad połowę (56,9 proc.) do 370,2 tys. sztuk.

Większość zagranicznych marek, z wyjątkiem chińskich, zawiesiła produkcję w Federacji Rosyjskiej i dostawy do Rosji po agresji Putina na Ukrainę. Rosyjskie koncerny mają problemy z produkcją z powodu braku komponentów, które masowo kupowały na Zachodzie, a to od marca blokują sankcje.

Czytaj więcej

Produkcja aut osobowych w Rosji sięgnęła dna

Praktycznie nie ma też popytu na samochody, bo Rosjanie mają coraz niże dochody, wiele przedsiębiorstw zawiesiło działalność albo zbankrutowało.

Ministerstwo Przemysłu i Handlu ogłosiło w lipcu uruchomienie programów wsparcia państwa - w segmencie osobowym są to preferencyjne pożyczki ze zniżką na zaliczkę, których beneficjentem na rynku może być tylko państwowy AwtoWAZ. Inne seryjnie produkowane i zlokalizowane w Rosji samochody spełniające kryteria udziału w programie nie są obecnie produkowane.

AwtoWAZ po tym jak z firmy wycofał się całkowicie francuski Renault, wznowił produkcję dopiero na początku czerwca po długich przestoju. Na koniec miesiąca sprzedaż jedynej rodzimej marki Łada spadła o 81 proc., do 7,5 tys. sztuk. Bestseller wśród samochodów zagranicznych - Kia zmniejszyła sprzedaż o 80 proc. do 3,7 tys. aut. Trzecie miejsce zajmuje teraz grupa GAZ, której sprzedaż spadła o 42 proc. do 2,7 tys. sztuk.

Chińskie marki montują śladowe ilości - Haval - mniej o 53 proc. (1,6 tys. aut) i Geely - mniej o 50 proc. (1 tys.).

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?