Polska w ogonie elektromobilnej Europy. Spadliśmy na ostatnie miejsce

Spadliśmy na ostatnie miejsce pod względem gotowości przestawienia się na elektromobilność wśród 22 krajów Europy przebadanych przez LeasePlan.

Publikacja: 16.06.2022 22:27

Popyt na auta elektryczne rośnie, ale nie nadąża za nim rozbudowa infrastruktury ładowania

Popyt na auta elektryczne rośnie, ale nie nadąża za nim rozbudowa infrastruktury ładowania

Foto: Shutterstock

Na sam dół zestawienia spycha nas rozwój infrastruktury ładowania: współczynnik ładowarek na liczbę mieszkańców okazał się w przypadku Polski lepszy jedynie od Grecji i Rumunii. Za to oba te kraje notują znacznie wyższy wzrost udziału aut elektrycznych w łącznej liczbie rejestracji samochodów osobowych i stały się one tam bardziej przystępne cenowo.

W porównaniu z ubiegłym rokiem najszybszy rozwój infrastruktury ładowania występuje w: Szwecji, Austrii, Czechach i Szwajcarii, które uzyskały najwyższy wynik w zakresie budowy nowych punktów ładowania. Z kolei niskie wyniki za rozwój infrastruktury otrzymały też kraje z czołówki zestawienia: Niemcy i Wielka Brytania, gdzie poziom sprzedaży zelektryfikowanych samochodów należy do najwyższych w Europie. Przy tym Wielka Brytania, obok Austrii i Grecji, należy do krajów o największym wzroście sprzedaży e-aut w porównaniu z rokiem 2021.

Raport EV Readiness Index 2022, przygotowany przez międzynarodową firmę LeasePlan, zarządzającą flotami samochodów w ponad 30 krajach, jest coroczną analizą stanu przygotowań 22 europejskich krajów do inwestowania w rozwój elektromobilności. Uwzględnia ona 22 kraje: Austrię, Belgię, Czechy, Danię, Finlandię, Francję, Niemcy, Grecję, Węgry, Irlandię, Włochy, Luksemburg, Holandię, Norwegię, Polskę, Portugalię, Rumunię, Słowację, Hiszpanię, Szwecję, Szwajcarię i Wielką Brytanię. Najnowsza pokazuje, że stopniowe zrównywanie się cen napędza popyt na pojazdy elektryczne, który wzrósł znacząco na prawie wszystkich rynkach.

W wielu krajach europejskich wprowadzono w 2022 r. szereg nowych zachęt. Zarazem na rynkach najbardziej gotowych na e-auta wsparcie rządowe nie zmieniło się lub wręcz zostało nieznacznie zmniejszone.

– Zamówienia samochodów elektrycznych i hybryd plug-in w LeasePlan osiągnęły w skali globalnej rekordowy poziom 31,8 proc. w czwartym kwartale 2021 r. – mówi Rogier Klop, prezes LeasePlan. Zaznacza jednak, że za rosnącym popytem nie nadąża ogólnodostępna infrastruktura ładowania, co widać zwłaszcza w Polsce.

W tegorocznym zestawieniu najwyższe miejsce pod względem gotowości do przyjęcia pojazdów elektrycznych zajęła Norwegia, z kolei Czechy i Polska – najniższe. Natomiast Grecja najbardziej poprawiła całkowity wynik w porównaniu z rokiem ubiegłym.

O ile popyt wśród Europejczyków na pojazdy z napędem elektrycznym systematycznie rośnie, o tyle cały europejski rynek samochodów osobowych wciąż mocno się kurczy. Jak poinformowało w czwartek Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów ACEA, w maju rejestracje w Unii Europejskiej zmalały r./r. o 11,2 proc., do 791,5 tys. aut, natomiast dane skumulowane liczone od stycznia pokazały spadek o 13,7 proc., do 3,7 mln samochodów.

W przypadku Polski majowa sprzedaż zmalała o 12,1 proc., do niespełna 35,9 tys. Natomiast pierwsze pięć miesięcy tego roku polski rynek zakończył spadkiem 13,1-proc. – do 172,8 tys. aut – z prawie 198,9 tys. w tym samym czasie przed rokiem.

Co istotne, jeśli w maju mocno spadła sprzedaż na największych rynkach – w Niemczech o 10,2 proc., we Francji o 10,1 proc., we Włoszech o 15,1 proc. – to na dużo słabszych znacząco wzrosła: w Bułgarii o 35,2 proc., w Grecji o 10,5 proc., a w Rumunii o 24 proc.

Biznes
Anna Pruska, prezeska Comarchu: Ekspansja zagraniczna jest dla nas w tym roku kluczowa
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Biznes
Niemcy: Europa jest otwarta na chińskie samochody, ale nie za wszelką cenę
Biznes
Firmy coraz więcej pieniędzy wydają na krajowy sport. Będzie rekord?
Biznes
Poczta Polska dostanie wielki przelew z budżetu państwa
Biznes
Igor Klaja, prezes 4F: Budujemy polskiego Adidasa