Reklama

Polska w ogonie elektromobilnej Europy. Spadliśmy na ostatnie miejsce

Spadliśmy na ostatnie miejsce pod względem gotowości przestawienia się na elektromobilność wśród 22 krajów Europy przebadanych przez LeasePlan.

Publikacja: 16.06.2022 22:27

Popyt na auta elektryczne rośnie, ale nie nadąża za nim rozbudowa infrastruktury ładowania

Popyt na auta elektryczne rośnie, ale nie nadąża za nim rozbudowa infrastruktury ładowania

Foto: Shutterstock

Na sam dół zestawienia spycha nas rozwój infrastruktury ładowania: współczynnik ładowarek na liczbę mieszkańców okazał się w przypadku Polski lepszy jedynie od Grecji i Rumunii. Za to oba te kraje notują znacznie wyższy wzrost udziału aut elektrycznych w łącznej liczbie rejestracji samochodów osobowych i stały się one tam bardziej przystępne cenowo.

W porównaniu z ubiegłym rokiem najszybszy rozwój infrastruktury ładowania występuje w: Szwecji, Austrii, Czechach i Szwajcarii, które uzyskały najwyższy wynik w zakresie budowy nowych punktów ładowania. Z kolei niskie wyniki za rozwój infrastruktury otrzymały też kraje z czołówki zestawienia: Niemcy i Wielka Brytania, gdzie poziom sprzedaży zelektryfikowanych samochodów należy do najwyższych w Europie. Przy tym Wielka Brytania, obok Austrii i Grecji, należy do krajów o największym wzroście sprzedaży e-aut w porównaniu z rokiem 2021.

Raport EV Readiness Index 2022, przygotowany przez międzynarodową firmę LeasePlan, zarządzającą flotami samochodów w ponad 30 krajach, jest coroczną analizą stanu przygotowań 22 europejskich krajów do inwestowania w rozwój elektromobilności. Uwzględnia ona 22 kraje: Austrię, Belgię, Czechy, Danię, Finlandię, Francję, Niemcy, Grecję, Węgry, Irlandię, Włochy, Luksemburg, Holandię, Norwegię, Polskę, Portugalię, Rumunię, Słowację, Hiszpanię, Szwecję, Szwajcarię i Wielką Brytanię. Najnowsza pokazuje, że stopniowe zrównywanie się cen napędza popyt na pojazdy elektryczne, który wzrósł znacząco na prawie wszystkich rynkach.

W wielu krajach europejskich wprowadzono w 2022 r. szereg nowych zachęt. Zarazem na rynkach najbardziej gotowych na e-auta wsparcie rządowe nie zmieniło się lub wręcz zostało nieznacznie zmniejszone.

– Zamówienia samochodów elektrycznych i hybryd plug-in w LeasePlan osiągnęły w skali globalnej rekordowy poziom 31,8 proc. w czwartym kwartale 2021 r. – mówi Rogier Klop, prezes LeasePlan. Zaznacza jednak, że za rosnącym popytem nie nadąża ogólnodostępna infrastruktura ładowania, co widać zwłaszcza w Polsce.

Reklama
Reklama

W tegorocznym zestawieniu najwyższe miejsce pod względem gotowości do przyjęcia pojazdów elektrycznych zajęła Norwegia, z kolei Czechy i Polska – najniższe. Natomiast Grecja najbardziej poprawiła całkowity wynik w porównaniu z rokiem ubiegłym.

O ile popyt wśród Europejczyków na pojazdy z napędem elektrycznym systematycznie rośnie, o tyle cały europejski rynek samochodów osobowych wciąż mocno się kurczy. Jak poinformowało w czwartek Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów ACEA, w maju rejestracje w Unii Europejskiej zmalały r./r. o 11,2 proc., do 791,5 tys. aut, natomiast dane skumulowane liczone od stycznia pokazały spadek o 13,7 proc., do 3,7 mln samochodów.

W przypadku Polski majowa sprzedaż zmalała o 12,1 proc., do niespełna 35,9 tys. Natomiast pierwsze pięć miesięcy tego roku polski rynek zakończył spadkiem 13,1-proc. – do 172,8 tys. aut – z prawie 198,9 tys. w tym samym czasie przed rokiem.

Co istotne, jeśli w maju mocno spadła sprzedaż na największych rynkach – w Niemczech o 10,2 proc., we Francji o 10,1 proc., we Włoszech o 15,1 proc. – to na dużo słabszych znacząco wzrosła: w Bułgarii o 35,2 proc., w Grecji o 10,5 proc., a w Rumunii o 24 proc.

Biznes
Asseco bije rekordy wyników. Czy inwestorzy mogą liczyć na kolejną hossę?
Biznes
Asseco pokazuje wyniki. Polska noga rośnie najmocniej
Biznes
Polska gospodarka przyspiesza, fundusze obligacji, chmurowy sojusz Amazon–Google
Biznes
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biznes
Zaproszenie AfD było błędem. Związek Przedsiębiorców Rodzinnych koryguje stanowisko
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama