Polska goni świat w sprzedaży telefonów 5G

W skali globu 51 proc. sprzedanych smartfonów działało w sieci nowej generacji. U nas odsetek ten jest mniejszy. Ale to się zmieni.

Publikacja: 21.03.2022 21:02

Polska goni świat w sprzedaży telefonów 5G

Foto: Adobe Stock

W styczniu ponad połowę globalnej sprzedaży smartfonów stanowiły aparaty działające w sieci 5G – szacuje firma Counterpoint Research. Tym samym po raz pierwszy aparaty z 5G sprzedawały się w większych ilościach niż te, których możliwości kończą się na 4G.

Najszybciej znajdują odbiorców w Chinach, krajach Ameryki Północnej oraz Europy Zachodniej. W tych regionach udział smartfonów 5G w sprzedaży telefonów komórkowych to odpowiednio 84, 73 i 76 proc. Analitycy z Counterpoint przypisują marginalizację aparatów starszej generacji silnemu wejściu Apple’a w segment urządzeń 5G jesienią 2020 r. Ich zdaniem sprzedaż smartfonów z 5G rośnie także za sprawą przystępnych cen urządzeń z systemem Android. O ile początkowo kosztowały one 250–400 dol., o tyle w styczniu już 150–250 dol.

Counterpoint nie podał danych dla Europy Środkowo-Wschodniej. Wygląda na to, że w Polsce sprzedaż telefonów z 5G ma istotnie mniejszy udział niż u światowych liderów, choć z roku na rok rośnie.

W Orange Polska w styczniu i lutym telefony obsługujące 5G stanowiły odpowiednio 36 i 33 proc. wszystkich sprzedanych aparatów. – Obecnie głównym czynnikiem wpływającym na rynek jest dostępność urządzeń. To z kolei wynika z sytuacji związanej z dostępnością komponentów, pandemią i wojną w Ukrainie – mówi w odpowiedzi na nasze pytania Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange Polska. Nieco większy udział aparaty 5G mają w sprzedaży T-Mobile Polska – około 40 proc. – informuje operator.

- Z kwartału na kwartał obserwujemy wzrost udziału smartfonów 5G w sprzedaży telefonów. Aktualnie w pierwszym kwartale 2022 r. osiągnęliśmy udział sprzedanych smartfonów 5G na poziomie prawie 45 proc. – podaje Ewa Sankowska z biura prasowego P4 (sieć Play). Telekom ten spodziewa się, że udział ten będzie rósł w kolejnych kwartałach.

Szacować można, że cztery największe sieci komórkowe sprzedają około 55 proc. wszystkich nowych smartfonów w Polsce. To estymacje na podstawie danych rocznych Orange Polska oraz danych IDC Poland, dostęp do których uzyskaliśmy.

Wg. IDC, w 2021 roku producenci dostarczyli do sklepów w naszym kraju 10,9 mln słuchawek, o 27,6 proc. więcej niż w 2020 r. Z tej liczby 33,7 proc. obsługiwało 5G. W ostatnim kwartale ub.r. udział ten był istotnie wyższy.

- Co trzeci smartfon sprzedany w 2021 r. w Polsce był gotowy do obsługi sieci 5G. Należy zwrócić uwagę, że popularność takich zestawów na przestrzeni roku systematycznie rosła osiągając poziom 47 proc. w ostatnim kwartale – komentuje dla nas Artur Kostrzewa, starszy analityk ds. badań w IDC Poland.

Cały rynek telefonów komórkowych (łącznie z aparatami starszego typu, tzw. feature phone’ami) wg. IDC Poland liczył w 2021 r. 11,31 mln aparatów dostarczonych przez producentów. Było to o 23,6 proc. więcej niż w 2020 r.

Wartość telefonów sprzedanych w Polsce wyniosła 3,47 mld dol.

W styczniu ponad połowę globalnej sprzedaży smartfonów stanowiły aparaty działające w sieci 5G – szacuje firma Counterpoint Research. Tym samym po raz pierwszy aparaty z 5G sprzedawały się w większych ilościach niż te, których możliwości kończą się na 4G.

Najszybciej znajdują odbiorców w Chinach, krajach Ameryki Północnej oraz Europy Zachodniej. W tych regionach udział smartfonów 5G w sprzedaży telefonów komórkowych to odpowiednio 84, 73 i 76 proc. Analitycy z Counterpoint przypisują marginalizację aparatów starszej generacji silnemu wejściu Apple’a w segment urządzeń 5G jesienią 2020 r. Ich zdaniem sprzedaż smartfonów z 5G rośnie także za sprawą przystępnych cen urządzeń z systemem Android. O ile początkowo kosztowały one 250–400 dol., o tyle w styczniu już 150–250 dol.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Nvidia jest już większa niż cały niemiecki rynek akcji
Biznes
Czeski miliarder przejmuje słynną brytyjską pocztę. Niepokój na Wyspach
Materiał Partnera
Ścieżką SMART do innowacji. Fundusze Europejskie dla dużych przedsiębiorstw
Biznes
Koniec najgorszego okresu dla start-upów? Zapowiada się ożywienie
Materiał Promocyjny
Jakie są główne zalety systemów do zarządzania zasobami ludzkimi?
Biznes
Asseco zapowiada, że cały rok będzie dobry
Materiał partnera
Konsumenci i technologie – to dziś wyzwania handlu