Nowa strategia Volkswagena

Volkswagen zamierza zainwestować do 2025 r. ponad 10 mld euro w auta elektryczne i usługę wspólnego korzystania z pojazdów, aby wyjść ze skandalu „Dieselgate"

Publikacja: 19.06.2016 15:40

Szef największej w Europie grupy samochodowej, Matthias Müller przedstawił w Wolfsburgu nowy plan „Together" (Razem), najważniejszą zmianę w historii przedsiębiorstwa, który zostanie sfinansowany oszczędnościami i większą efektywnością działania, uzyskaną z integracji działu podzespołów, złożonego z 26 zakładów na świecie zatrudniających 67 tys. ludzi

- Grupa Volkswagena będzie bardziej zespolona, skuteczniejsza, bardziej innowacyjna, bardziej nastawiona na klienta, trwalsza i systematycznie kierująca się ku rentownemu wzrostowi — powiedział.

Skandal z emisjami spalin wywołał w VW największy kryzys w ciągu 79 lat istnienia firmy. VW odłożył 16 mld euro na koszty modyfikacji w milionach pojazdów i na ugodę z władzami w USA, ale analitycy spodziewają się, że rachunek będzie większy. Skandal zaważył na całym rynku silników Diesla, stanowiących niemal połowę sprzedaży w Europie. Zwiększa presję finansową na VW, którego główna marka jest mniej rentowna od największych konkurentów.

8 mld euro oszczędności

Przedstawiając nową strategię do 2025 r. przed WZA w tym tygodniu, które może być burzliwe, grupa podała, że zamierza w ciągu 10 lat wypuścić 30 nowych samochodów elektrycznych i spodziewa się ich sprzedaży 2-3 mln do 2025 r.

Postawiła sobie też za cel rozwój usług w zakresie wspólnego korzystania z pojazdów (car sharing) czy z samochodów osobowych z kierowcą (VTC) i liczy na miliardowe obroty w tej dziedzinie do 2025 r. Ponadto zakłada prace nad własnymi technologiami w zakresie aut autonomicznych i baterii.

Matthias Müller przyznał, że te zmiany będą wymagać inwestycji rzędu dwucyfrowych w miliardach euro, które zamierza sfinansować z oszczędności i z poprawy rentowności operacyjnej całej grupy, z zamiarem dojścia do 8 mld euro oszczędności rocznie

Przedstawił niewiele szczegółów wyjaśniając, że podadzą je w odpowiednim czasie poszczególne marki grupy, ale dodał, że marka VW zamierza zawrzeć do jesieni „pakt o przyszłości" ze związkami zawodowymi w celu zwiększenia konkurencyjności bez utraty miejsc pracy. Niektórzy akcjonariusze, m.in. fundusz TCI, wzywali w ostatnich tygodniach dyrekcję do podjęcia bardziej radykalnych działań, aby zmniejszyć koszty, nic sobie nie robiąc z protestów związkowców; miałoby to dotyczyć głównej marki VW.

M. Müller wyjaśnił, że chce obniżyć koszty administracyjne i handlowe do poniżej 12 proc. obrotów i zwiększyć do 2025 r. rentowność operacyjną bez elementów nadzwyczajnych do 7-8 proc. z 6 proc. w 2015 r..

Potwierdził wolę rozwijania grupy w Ameryce Płn. i Chinach, dodał, że chiński rynek stanie się największym, dla samochodów elektrycznych. Volskwagen rozmawia z kilkoma potencjalnymi partnerami o wzmocnieniu swej pozycji w segmencie podstawowych samochodów (entry models) w Chinach, co jest słabszą stroną tej grupy.

Rodziny założycieli zwierają szyki

Grupę krytykowano także za skomplikowaną strukturę kapitałową, którą nadaje ważniejszą rolę rodzinom założycieli (Piech i Porsche) oraz władzom Dolnej Saksonii, zapewniając zarazem ważną reprezentację związkom zawodowym.

Obie rodziny mające 52 proc. udziałów w VW za pośrednictwem spółki holdingowej Porsche SE pokazały jednak jedność przed dorocznym WZA. W wywiadzie dla „Bilda" Wolfgang Porsche i Hans Michel Piech z rady nadzorczej odrzucili doniesienia, że rodzinne klany nie działają razem.

— Nie ma mowy o kłótniach. Uważamy natomiast wszelkie debaty za coś właściwego w dużej rodzinie udziałowców — stwierdził Piech.

Wcześniej pojawiły się głosy, że obie rodziny zamierzają wystąpić o anulowanie wypłaty dywidendy, czemu jest przeciwna rada nadzorcza VW. Rzecznik firmy podał jednak, że Porsche SE postanowiła głosować za propozycją zarządu VW wypłaty malej dywidendy, odwołano więc poniedziałkowe (20 czerwca) posiedzenie rady nadzorczej spółki holdingowej poświęcone tej kwestii.

Porsche i Piech wyrazili ponadto poparcie dla szefa rady nadzorczej VW, Hansa Dietera Pötscha, nazywając go właściwym człowiekiem dla VW w trudnych czasach. — Popieramy w pełni H. D. Pötscha — powiedział Porsche.

- Jesteśmy optymistami i wspólnie z innymi osobami w kierownictwie popieramy jednoznacznie nową strategię — daliśmy to jasno do zrozumienia radzie nadzorczej — dodał Piech. Jego zdaniem, to jedyny sposób zachowania miejsc pracy i zapewnienia wyższych dywidend w przyszłości.

Szef największej w Europie grupy samochodowej, Matthias Müller przedstawił w Wolfsburgu nowy plan „Together" (Razem), najważniejszą zmianę w historii przedsiębiorstwa, który zostanie sfinansowany oszczędnościami i większą efektywnością działania, uzyskaną z integracji działu podzespołów, złożonego z 26 zakładów na świecie zatrudniających 67 tys. ludzi

- Grupa Volkswagena będzie bardziej zespolona, skuteczniejsza, bardziej innowacyjna, bardziej nastawiona na klienta, trwalsza i systematycznie kierująca się ku rentownemu wzrostowi — powiedział.

Pozostało 89% artykułu
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku