Ewakuacja firm z Rosji. Zostawiają majątek, wstrzymują sprzedaż i dostawy

Codziennie wydłuża się lista firm, które już nie chcą robić biznesu z Rosją. Ważniejsza jest dla nich reputacja niż pieniądze. Niektóre z nich były aktywne na rosyjskim rynku od ponad 100 lat.

Publikacja: 02.03.2022 17:31

Ewakuacja firm z Rosji. Zostawiają majątek, wstrzymują sprzedaż i dostawy

Foto: AFP

Uciekają firmy ze wszystkich branż, od Ubera, producentów samochodów po Disneya, Warner Brothers, Sony Pictures, Netflixa, Dell Technologies i Boeinga. Adidas zawiesił partnerstwo z rosyjską federacją piłki nożnej. Zamknęła sklepy Nike i wstrzymała wszystkie transporty do tego kraju. Apple, Ericsson i Nokia już nie sprzedają w Rosji swoich produktów. Microsoft zablokował sprzedaż Windowsów. Oracle, potentat w sprzedaży oprogramowania dla biznesu zamroził swoją działalność, a SAP wstrzymał sprzedaż. Usługi kurierskie wycofały DHL, UPS i Fedex.

Dodatkową motywacją do wyjścia są utrudnienia w rozliczeniach finansowych, a dużo szczęścia trzeba mieć, żeby rachunki regulować płacąc Mastercardem, czy Visą. Nie możliwe jest już także korzystanie z Apple Pay.

Pojawiają się również problemy z logistyką. Operator kontenerowców Maersk poinformował o wstrzymaniu dostaw do rosyjskich portów, z wyjątkiem żywności i artykułów medycznych. Także francuski Mediterranean Shipping Company (MSC) nie zamierza wozić do rosyjskich portów czegokolwiek poza żywnością i artykułami medycznymi.

Największe straty poniósł brytyjski koncern BP, który rezygnując z udziałów w Rosniefcie odpisze na straty 25 mld dolarów. Za BP poszedł Shell i z powodu „bezsensownej agresji’ zakończył współpracę z Gazpromem przy projekcie Sachalin II i Nord Stream II. Prezesowi Shella, Benowi van Beurdenowi podziękował za to brytyjski sekretarz stanu ds. biznesu Kwasi Kwarteng, który po spotkaniu napisał na Twitterze „Shell dobrze zrobił. Brytyjskie firmy muszą izolować Rosję”. Swoje rosyjskie interesy zwinął także amerykański Exxon Mobil. Ze stratami sięgającymi 1,2 mld dolarów liczą się Norwegowie z największej firmy energetycznej w tym kraju Equinor ASA. „W obecnej sytuacji nasza obecność w tym okraju jest nie do przyjęcia” — napisał prezes Equinora, Anders Opedal. Dzień wcześniej o pozbywaniu się rosyjskich aktywów poinformował norweski państwowy fundusz inwestycyjny, który ma w swoim portfelu papiery 47 spółek rosyjskich o łącznej wartości ok 3 mld dolarów. Akcja wyprzedaży zakończy się 15 marca.

Natomiast francuski TotalEnergies SE na „miękko” zapowiedział, że już nie będzie angażował się w nowe rosyjskie projekty. To znacznie mniej niż wyjście z rynku w solidarności i z Ukrainą i z konkurencją. Wcześniej, pod wielką presją z Paryża z Rosnieftu odszedł były francuski premier, Francois Fillon. Niemiecki Siemens, który na rosyjskim rynku był obecny od 170 lat nie miał problemu z zamknięciem działalności w tym kraju. Wycofała się także energetyczna część niemieckiego koncernu Siemens Energy.

Rosyjskie biuro zamknął Boeing, który i tak nie może do tego kraju dostarczać ani samolotów, ani części zamiennych do nich. „W obliczu obecnej sytuacji zamykamy nasze centrum szkoleniowe w Moskwie” — czytamy na stronie rosyjskiego przedstawicielstwa Boeinga. A razem z Airbusem solidarnie wstrzymali dostawy komponentów do samolotów. Podobnie zrobił brazylijski Embraer, chociaż prezydent tego kraju, Jair Bolsonaro nadal utrzymuje, że pozostaje neutralny, wobec tego konfliktu. Dla Rosjan taki rozwój sytuacji oznacza to nieuchronny paraliż lotnictwa.

Kancelaria prawna Baker McKenzie poinformowała we wtorek, że robi przegląd listy swoich rosyjskich klientów i niektórym z nich zamierza całkowicie wymówić współpracę. Wśród tych klientów jest rosyjskie Ministerstwo Finansów i obłożony sankcjami bank VTB. O zamiarze pozbycia się „niektórych rosyjskich klientów” poinformował na LinkedIn szef KPMG na Wielką Brytanię, Jonathan Holt. Brytyjskie kancelarie prawne i firmy doradcze są w tej chwili w bardzo trudnej sytuacji, ponieważ ich klientami, także poza granicami kraju byli najbogatsi Rosjanie, często z bliskiego kręgu prezydenta Putina. McKinsey & Co. obecny na rynku rosyjskim od 30 lat już nie będzie doradzał instytucjom rządowym w tym kraju.

W szczególnie trudnej sytuacji znajdują się firmy motoryzacyjne. Daimler Truck Holding AG, zakończył swoją działalność biznesową w Rosji i teraz zastanawia się na prawnym statusem jego współpracy z rosyjskim Kamaz PJSC. W tej chwili szuka możliwości pozbycia się swoich 15 proc. udziałów w Kamazie. Na to rozstanie bardzo naciskali związkowcy. Produkcję i sprzedaż w Rosji wstrzymały grupa Volkswagena Volkswagen, Volvo Cars i Volvo AB, producent ciężarówek, podobnie jak i BMW, Mercedes, Aston Martin, Harley-Davidson Inc. i Jaguar Land Rover, który należy do indyjskiej grupy TATA. Właścicielami Volvo Cars są Chińczycy. Sprzedaż aut w Rosji wstrzymały marki japońskie – Mazda i Honda — podała agencja Nikkei. We czwartek, 3 marca dołączyła do nich Toyota.

Sprzedaż aut na rynku rosyjskim wstrzymał także General Motors, który znajdował tam 3 tys. klientów rocznie. W trudnej sytuacji jest francuski Renault, który ma w Rosji dwie fabryki, a w AvtoVazie ma 68 proc. udziałów. Na razie wiadomo, że Francuzi wstrzymali produkcję w podmoskiewskiej fabryce, tłumacząc to „problemami logistycznymi”. W tych zakładach były montowane modele Kaptur oraz niektóre Dacie.

Ford Motor Co. nie zamierza się wycofać z Rosji, bo jest zajęty zapewnieniem bezpieczeństwa ukraińskich pracowników i to jest jego priorytetem, a potem będzie się zastanawiał nad przyszłością współpracy z rosyjskim Sollerem.

Mark McNamee, dyrektor firmy doradczej, który dwa tygodnie temu był w Moskwie mówi, że wtedy nikt nie wierzył w rosyjską inwazję. — Niestety jest tak, że wiele osób zostało totalnie zaskoczonych i teraz zastanawiają się jaka będzie najlepsza strategia — mówił Mark McNamee. Generalnie jednak decydują się na wyjście z Rosji i to raczej z obaw o reputację, niż o bezpieczeństwo.

Czytaj więcej

Nokia i Ericsson wstrzymują dostawy dla rosyjskich telekomów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca