Reklama

PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) powiększy Centrum Realizacji Inwestycji – zespół zajmujący się inwestycjami

Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) powiększy Centrum Realizacji Inwestycji – zespół zajmujący się inwestycjami.

Publikacja: 08.08.2016 19:10

Foto: 123RF

– Z początkiem września przejdzie tam sto osób. Obecnie działalnością inwestycyjną zajmuje się 850 pracowników, natomiast w przyszłym roku ich liczba wzrośnie do 1,1 tys. – zapowiedział Ireneusz Merchel, prezes PLK na poniedziałkowym spotkaniu z dziennikarzami.

Zwiększona zostanie odpowiedzialność dyrektorów prowadzących poszczególne projekty. Już wcześniej zmieniony został system wynagrodzeń. Ten obecny w znacznie większym stopniu ma premiować realizację zadań.

Dla spółki kluczowym zadaniem będzie teraz zwiększenie tempa uruchamiania nowych przetargów. Opóźnienie w realizacji inwestycji z nowej perspektywy budżetowej 2014–2020 sięga już 2,5 roku. Bez radykalnego przyspieszenia kolei grozi utrata części unijnego dofinansowania.

Według prezesa PLK, spółka ma w tym roku ogłosić postępowania o łącznej wartości 9,3 mld zł. W tym roku podpisała umowy inwestycyjne na ponad 1,3 mld zł, w tym wart przeszło 350 mln zł projekt z Krajowego Programu Kolejowego (KPK) na roboty budowlane między Krzeszowicami a Krakowem w ramach modernizacji linii Zabrze–Katowice–Kraków, a także umowę dotyczącą montażu urządzeń sterowania ruchem oraz urządzeń telekomunikacyjnych na odcinku linii od granicy województwa dolnośląskiego do Czempinia.

Uruchamianie nowych postępowań ma ułatwić sfinalizowanie w końcu lipca nowelizacji ustawy o zamówieniach publicznych. W ubiegłym tygodniu ogłoszony został przetarg o wartości przeszło 480 mln zł na modernizację linii Łódź Kaliska–Zduńska Wola. Projekt jest dofinansowany z funduszu Łącząc Europę (CEF). Ma być realizowany w latach 2018–2020. Efektem będzie skrócenie czasu podróży na tym odcinku nawet do 26 minut i usprawnienie połączeń w rejonie łódzkiego węzła kolejowego.

Reklama
Reklama

Ogłoszony został także drugi przetarg z regionalnego programu operacyjnego na modernizację linii nr 207 Malbork–Gardeja. Warta ponad 200 mln zł inwestycja usprawni połączenia w regionie.

W obecnie konsultowanej, lipcowej wersji KPK bardziej równomiernie rozłożono planowane nakłady inwestycyjne na poszczególne lata. – Zmniejszyliśmy kumulację z okresu 2019–2020. Została ona rozciągnięta w przód na lata 2021–2022 – poinformował Merchel.

Harmonogramy inwestycyjne zweryfikowano biorąc pod uwagę m.in. możliwość ruchu pociągów na remontowanych torach oraz potencjał samych wykonawców. PLK rozpoczęły też prace nad projektami z listy rezerwowej. To sprawi, że w przypadku pojawienia się oszczędności w ramach przyznanej puli pieniężnej będzie można sprawnie przejść do kolejnych projektów.

Wobec wykonawców wprowadzono zapisy kontraktowe, które umożliwiają wypłatę zaliczek oraz płatności za dostarczone materiały i urządzenia. Według PLK powinno to wpłynąć na poprawę sytuacji firm budowlanych oraz producentów materiałów i urządzeń.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama