Wystarczyła dekada, by eksportować Black Hawki

Amerykańscy inwestorzy, którzy w marcu 2007 r. kupili słabnące PZL Mielec, wydali na dostosowanie firmy do standardów Sikorsky Aircraft (UTC) - śmigłowcowego potentata z USA ponad 150 mln dolarów.

Aktualizacja: 16.03.2017 14:23 Publikacja: 16.03.2017 12:48

Wystarczyła dekada, by eksportować Black Hawki

Foto: materiały prasowe

Dzięki tym inwestycjom zakład należy do najnowocześniejszych w Dolinie Lotniczej: zatrudnia 1700 pracowników a wartość sprzedaży wzrosła pięciokrotnie. Firma, tak jak Sikorsky, należy obecnie do giganta zbrojeniowego Lockheed Martin i jest największą spółką produkcyjną koncernu poza granicami Ameryki.

Eksporter z Podkarpacia

W urządzonych jak przystało na XXI wiek mieleckich halach PZL wzniesionych jeszcze w czasach Centralnego Okręgu Przemysłowego II RP, powstają helikopterowe kabiny, pylony i stożki. Komponenty trafiają do fabryki Sikorsky w Stanach Zjednoczonych, gdzie są wykorzystywane do produkcji helikopterów Black Hawk.

Jednocześnie mieleckie zakłady robią eksportową wersję tych maszyn sygnowaną S-70i™ ( 40 helikopterów sprzedano już siedmiu zagranicznym klientom). Dzięki temu podkarpacka spółka jest obecnie jednym z największych eksporterów z branży obronnej w Polsce.

Mielecka fabryka pozostaje filarem Doliny Lotniczej, daje zamówienia setkom krajowych kooperantów zatrudniających 5 tys fachowców w wymagającej, technologicznej branży.

Skrzydlate technologie

W ciągu ostatniej dekady PZL Mielec stał się dla Sikorsky i Lockheed Martin centrum doskonalenia oraz innowacji w dziedzinie rozwoju, projektowania oraz produkcji zaawansowanych struktur lotniczych, w tym tworzenia struktur kompozytowych. We współpracy z polskimi uczelniami i przemysłem, w ramach programu nadzorowanego przez polski rząd, PZL Mielec ma udział w wyszkoleniu całej generacji doświadczonych inżynierów i techników, którzy pomogą umocnić pozycję polskiego przemysłu lotniczego na globalnym rynku.

-Jesteśmy przygotowani do konkurowania w skali globalnej. Od czasu prywatyzacji byliśmy świadkami przekształcenia PZL Mielec w nowoczesne przedsiębiorstwo, które jest dziś jedną z czołowych fabryk lotniczych w Polsce i generuje zyski z eksportu dla polskiej gospodarki – mówi Janusz Zakręcki, prezes PZL Mielec.

Ważne wojskowe zamówienia

Szef podkarpackich zakładów nie ukrywa, że liczy na zamówienia polskiej armii.

- Uzyskanie kontraktu na wojskowe śmigłowce to bardzo ważna część naszej strategii rozwoju – dodaje.

Śmigłowiec Black Hawk produkowany w Polsce należy do najbardziej rozpowszechnionych w NATO helikopterów wojskowych wykorzystywanych, dzięki możliwościom szerokiej adaptacji do misji obserwacyjnych i zwiadowczych, operacji specjalnych, bliskiego wsparcie powietrznego dla oddziałów lądowych. Odpowiednio wyposażony i uzbrojony może wykonywać zadanie eskortowe także ofensywne.

Skytrucki na Karaibach

Przejęcie Sikorsky przez Lockheed Martin w listopadzie 2015 r. zwiększyło również możliwości eksportu innego produktu PZL Mielec - dwusilnikowego samolotu turbośmigłowego M28 skytruck.

Trwające właśnie dwumiesięczne tournée pokazowe po Ameryce Łacińskiej i Karaibach, ma na celu zademonstrowanie możliwości tego lekkiego transportowca , który może przewozić pasażerów i towary i sprawdza się szczególnie dobrze na krótkich, nieutwardzonych pasach startowych.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?