Reklama

Krajowe firmy zyskają dzięki chmurze i beaconom

Sieć piątej generacji (5G), tzw. beacony, oraz usługi IT w chmurze będą motorem kolejnej rewolucji w telekomunikacji – uważają eksperci Deloitte.

Publikacja: 22.03.2017 19:05

Krajowe firmy zyskają dzięki chmurze i beaconom

Foto: 123RF

Dla prawie jednej czwartej polskich użytkowników smartfonów dostęp do sieci 4G jest istotnym powodem do zmiany operatora komórkowego – wynika z najnowszych badań firmy doradczej Deloitte. Raport „TMT Predictions" wskazuje, że już 57 proc. z nas korzysta z 4G/LTE, a 31 proc. niemających takiej usługi w ciągu najbliższego roku chce z niej skorzystać.

– Jakość mobilnego dostępu do internetu oraz nieograniczony dostęp do niego jest coraz ważniejszy dla użytkowników – mówi Jakub Wróbel, starszy menedżer w dziale konsultingu Deloitte.

26 proc. badanych dorosłych użytkowników telefonów komórkowych w Polsce chciałoby dodać usługę nieograniczonego transferu danych do swojego abonamentu. – To pokazuje istotny kierunek dla rozwoju sieci komórkowych i usług. Obecne wdrożenia LTE-Advanced, a następnie LTE-Advanced Pro będą przybliżały nas jednak do pełnego wzdrożenia 5G, oferując m.in. coraz większe prędkości przesyłania danych i niższe poziomy opóźnień. To powinno napędzać rozwój nowych produktów i usług, w tym popularyzację internetu rzeczy – przekonuje Wróbel.

Beacony, polska specjalność

Autorzy raportu tłumaczą, że sieć kolejnej generacji (5G) będzie katalizatorem potężnych zmian. Jak podkreśla Tomasz Grabowski, partner Deloitte, na 2017 r. spodziewane są istotne kroki zmierzające do uruchomienia takiej sieci mobilnej. Pierwszych komercyjnych wdrożeń można spodziewać się jednak dopiero w 2020 r.

Reklama
Reklama

– Dzięki 5G komunikujące się z siecią samochody, technologie ubieralne (wearables), a nawet sprzęt AGD, jak pralki czy lodówki, znacznie podniosą popyt na dane komórkowe – kontynuuje Jakub Wróbel. – Wiele z tych urządzeń stanie się sterowalnych w czasie rzeczywistym za pomocą smartfonów i komend głosowych – dodaje.

Zaznacza przy tym, że beneficjentem tej kolejnej fali zmian w telekomunikacji będą polskie firmy. Są one bowiem mocne w dziedzinie świadczenia chmurowych usług IT (tzw. IT as a Service) oraz beaconów, czyli małych nadajników komunikujących się z naszymi smartfonami.

Polskie start-upy są szczególnie aktywne w sektorze beaconów. Wymienić można choćby takie firmy, jak Estimote (jej produkty używane są na stadionie FC Barcelona czy na lotnisku w Katarze), Infinity (klientem jest miasto Warszawa), HG Intelligence (z urządzeń zasilanych energią słoneczną korzystają muzea w Krakowie), Kontakt.io (dostawca rozwiązań dla T-Mobile, IBM czy McDonald's) oraz Linteri (do klientów firmy należy m.in. sieć Leroy Merlin).

Przyszłością chmura

Szczególnie dynamicznym trendem zaobserwowanym przez Deloitte jest rozwój wspomnianych już usług informatycznych w chmurze.

– Dla wielu firm usługi w tym modelu są atrakcyjne z kilku powodów. Pozwalają uniknąć znacznych nakładów inwestycyjnych, a jednocześnie świadczyć usługi klientom bez wpływu na to, w której części świata fizycznie operują – podkreśla Jan Michalski, partner Deloitte Digital.

Prognozy wskazują, że do końca 2018 r. wydatki związane z obsługą informatyczną w modelu IT as a Service (przeznaczone m.in. na centra danych i oprogramowanie) sięgną niemal 550 mld dol., czyli o 52 proc. więcej niż w 2016 r.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama