Przemysł motoryzacyjny w Polsce radzi sobie całkiem dobrze. W I półroczu tego roku produkcja była o 7,5 proc. wyższa niż rok wcześniej i aż o 40 proc. wyższa niż pięć lat temu. Rośnie także zatrudnienie (pracuje tu już 192 tys. osób) i eksport. Ale przemysł motoryzacyjny stoi przed wielkimi wyzwaniami. Obecnie największy atut motoryzacyjnych potęg – silnik Diesla, może stać się przeżytkiem, który zanieczyszcza środowisko naturalne. Producenci inwestują więc w nowe technologie, a klienci poszukują środków transportu, które nie emitują szkodliwych spalin.
Polska w wyścigu
Napęd elektryczny wzbudza też olbrzymie zainteresowanie władz krajowych, samorządowych, jak i całego społeczeństwa. Zdaniem Mateusza Morawieckiego, wicepremiera, ministra rozwoju i finansów, w elektromobilnym wyścigu Polska ma takie same szanse, jak inni gracze na rynku. Jak wynika z przygotowanej przez Morawieckiego strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju, elektromobilność może pozwolić uwolnić uśpiony do tej pory polski potencjał. Rząd wyznaczył sobie klarowny cel – do 2025 roku po polskich drogach ma poruszać się milion pojazdów elektrycznych.
Projekt elektromobilności to wsparcie dla produkcji e-pojazdów dla transportu publicznego, ale także wytyczenie kierunków budowy sieci stacji ładowania. Autobusy o napędzie elektrycznym jeżdżą już po ulicach wielu miast, a polskie przedsiębiorstwa dostosowują się nowych oczekiwań. Fabryka pojazdów Ursus wygrała największy w Europie przetarg na dostawę ekobusów dla Zielonej Góry, przygotowała nową generację autobusów z napędem wodorowym i projekt elektrycznego samochodu dostawczego. W lubelskiej firmie trwają też prace nad napędzanym elektrycznością ciągnikiem.
Warto również wspomnieć o Fabryce Samochodów Elektrycznych z Bielska-Białej, gdzie powstał FSE One – w pełni polski model samochodu elektrycznego. Firma przygotowuje się do rozpoczęcia produkcji seryjnej.
Innowacje i marki
Rozwój e-transportu wymaga sporych nakładów na nowe technologie, a właściwie rewolucji technologicznej związanej z elektryfikacją oraz pojazdami autonomicznymi. W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na innowacje powstał sektorowy program badań naukowych i prac rozwojowych INNOMOTO.