Elektromobilność, przemysł chemiczny, budownictwo: Szanse dla polskich firm

Elektromobilność, przemysł chemiczny, budownictwo – tu możemy uzyskać przewagę. Jak? O tym będą rozmawiać eksperci podczas Kongresu 590.

Aktualizacja: 05.11.2017 20:09 Publikacja: 05.11.2017 17:43

Prezydent Andrzej Duda był gościem ubiegłorocznej edycji Kongresu 590 w Rzeszowie.

Prezydent Andrzej Duda był gościem ubiegłorocznej edycji Kongresu 590 w Rzeszowie.

Foto: Rzeczpospolita, Piotr Guzik

Przemysł motoryzacyjny w Polsce radzi sobie całkiem dobrze. W I półroczu tego roku produkcja była o 7,5 proc. wyższa niż rok wcześniej i aż o 40 proc. wyższa niż pięć lat temu. Rośnie także zatrudnienie (pracuje tu już 192 tys. osób) i eksport. Ale przemysł motoryzacyjny stoi przed wielkimi wyzwaniami. Obecnie największy atut motoryzacyjnych potęg – silnik Diesla, może stać się przeżytkiem, który zanieczyszcza środowisko naturalne. Producenci inwestują więc w nowe technologie, a klienci poszukują środków transportu, które nie emitują szkodliwych spalin.

Polska w wyścigu

Napęd elektryczny wzbudza też olbrzymie zainteresowanie władz krajowych, samorządowych, jak i całego społeczeństwa. Zdaniem Mateusza Morawieckiego, wicepremiera, ministra rozwoju i finansów, w elektromobilnym wyścigu Polska ma takie same szanse, jak inni gracze na rynku. Jak wynika z przygotowanej przez Morawieckiego strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju, elektromobilność może pozwolić uwolnić uśpiony do tej pory polski potencjał. Rząd wyznaczył sobie klarowny cel – do 2025 roku po polskich drogach ma poruszać się milion pojazdów elektrycznych.

Projekt elektromobilności to wsparcie dla produkcji e-pojazdów dla transportu publicznego, ale także wytyczenie kierunków budowy sieci stacji ładowania. Autobusy o napędzie elektrycznym jeżdżą już po ulicach wielu miast, a polskie przedsiębiorstwa dostosowują się nowych oczekiwań. Fabryka pojazdów Ursus wygrała największy w Europie przetarg na dostawę ekobusów dla Zielonej Góry, przygotowała nową generację autobusów z napędem wodorowym i projekt elektrycznego samochodu dostawczego. W lubelskiej firmie trwają też prace nad napędzanym elektrycznością ciągnikiem.

Warto również wspomnieć o Fabryce Samochodów Elektrycznych z Bielska-Białej, gdzie powstał FSE One – w pełni polski model samochodu elektrycznego. Firma przygotowuje się do rozpoczęcia produkcji seryjnej.

Innowacje i marki

Rozwój e-transportu wymaga sporych nakładów na nowe technologie, a właściwie rewolucji technologicznej związanej z elektryfikacją oraz pojazdami autonomicznymi. W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na innowacje powstał sektorowy program badań naukowych i prac rozwojowych INNOMOTO.

Wyzwaniem jest także wzmocnienie pozycji producentów części i akcesoriów. Ich znaczenie w całej branży motoryzacyjnej w Polsce jest coraz większe (w I półroczu tego roku ich przychody stanowiły 57,4 proc. całości branży, pięć lat temu było to 53,7 proc.). Jeśli jednak polskie firmy chcą skutecznie rywalizować z zagraniczną konkurencją, muszą budować silne marki części zamiennych i podzespołów. Na razie przeszkodą jest nieodpowiednie funkcjonowanie sieci dystrybucyjnych, a także hermetyczne przetargi, których organizatorzy nie zawsze doceniają wysoką jakość krajowej produkcji.

Silna polska chemia

Problemom poszczególnych branż przemysłowych poświęcono na Kongresie 590 jeden z bloków tematycznych. Oprócz motoryzacji to także przykładowo przemysł chemiczny, czy meblarski. Potencjał polskiej chemii tkwi w badaniach i rozwoju oraz nakładach na inwestycje. W 2016 r. spółki chemiczne dokonały największej liczby zgłoszeń patentowych w Polsce, tj. 22 proc. ogółu wniosków. Dzięki innowacjom największe spółki wdrażają strategie zwiększania pozycji wśród liderów sprzedaży i produkcji w skali Europy lub aspirują do branżowej czołówki.

Przedsiębiorstwa chemiczne ambitnie planują też dokonywanie fuzji i przejęć oraz angażują swój kapitał w polskie projekty chemiczne. Przykładowo, Grupa Azoty, wspólnie z polskim startupem SatAgro, uruchamia pilotażowy program informujący gospodarstwa rolne o zmianach w kondycji upraw, wykorzystując obserwacje satelitarne.

Projekty te mają na celu wprowadzenie na rynek produktów o wysokiej marży lub efektywności, ale są także szansą na przekazywanie know-how i kapitału rodzimym mniejszym, wąsko wyspecjalizowanym dostawcom rozwiązań chemicznych.

Wielka nadzieja na budowach

Ciekawie zapowiada się także dyskusja o sektorze budowlanym. Z danych analitycznych wynika, że każdy miliard złotych zainwestowany w budownictwo wiąże się ze zwiększeniem wartości dodanej wytworzonej w Polsce o 700 mln zł, wzrostem dochodów sektora finansów publicznych o 200 mln zł i stworzeniem co najmniej 6 tys. nowych miejsc pracy.

Wartości te mogą być jeszcze większe przy założeniu, że tradycyjne technologie zostaną zastąpione przez innowacyjne rozwiązania. To szczególnie ważne w przypadku sektora mieszkaniowego. Mieszkania realizowane w nowych, trwałych i energooszczędnych technologiach to przyszłość i wyzwanie dla całej branży. To także istotny warunek powodzenia programu Mieszkanie+.

Kongres 590 już za dwa tygodnie

Druga edycja Kongresu 590 odbędzie się 16 i 17 listopada 2017 r. w Centrum Wystawienniczo-Kongresowym Województwa Podkarpackiego G2A Arena w Jasionce koło Rzeszowa.

Nietypowa nazwa Kongresu 590 pochodzi od prefiksu kodu kreskowego, którym oznaczane są towary wytwarzane bądź dystrybuowane przez polskie firmy. Ideą kongresu jest promocja naszych przedsiębiorstw, gospodarki i dbałość o jej dynamiczny rozwój oparty na własnych zasobach. Pomysłodawcą przedsięwzięcia jest Fundacja im. Sławomira Skrzypka, której fundatorem został prof. Adam Glapiński (obecnie prezes NBP). Kongres 590 to okazja do biznesowych spotkań i dyskusji między przedsiębiorcami, ekspertami i przedstawicielami rządu. W tym roku zaplanowano dziewięć bloków tematycznych, w tym m.in. system podatkowy, energetyka, otoczenie biznesu, panorama branż czy projekty infrastrukturalne. Organizatorzy zapowiadają obecność m.in. prezydenta Andrzeja Dudy czy wicepremiera Mateusza Morawieckiego.

Przemysł motoryzacyjny w Polsce radzi sobie całkiem dobrze. W I półroczu tego roku produkcja była o 7,5 proc. wyższa niż rok wcześniej i aż o 40 proc. wyższa niż pięć lat temu. Rośnie także zatrudnienie (pracuje tu już 192 tys. osób) i eksport. Ale przemysł motoryzacyjny stoi przed wielkimi wyzwaniami. Obecnie największy atut motoryzacyjnych potęg – silnik Diesla, może stać się przeżytkiem, który zanieczyszcza środowisko naturalne. Producenci inwestują więc w nowe technologie, a klienci poszukują środków transportu, które nie emitują szkodliwych spalin.

Pozostało 89% artykułu
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej