#RZECZoBIZNESIE: Jolanta Kokosińska: Korporacje umożliwiają startupom przeskalować pomysł

Startup odniesie sukces, kiedy będzie potrafił swój pomysł przeskalować i dotrzeć do dużej ilości użytkowników. Korporacje umożliwiają to startupom – mówi Jolanta Kokosińska, partner w PwC, gość programu Marcina Piaseckiego.

Aktualizacja: 29.01.2018 13:55 Publikacja: 29.01.2018 13:30

#RZECZoBIZNESIE: Jolanta Kokosińska: Korporacje umożliwiają startupom przeskalować pomysł

Foto: tv.rp.pl

Gość przyznała, że współpraca dużych graczy biznesowych ze startupami wygląda różnie.

- Żeby ta współpraca była dobra, trzeba spełnić dwa warunki. Pierwsze to wzajemne zaufanie. Jest obawa startupów, że ich pomysły zostaną przechwycone przez korporacje i wykorzystane w nieuczciwy sposób – mówiła Kokosińska.

- Druga rzecz to kwestia, czy duże korporacje są wewnętrznie przygotowane na współpracę ze startupem – dodała.

Tłumaczyła, że w momencie, kiedy mała firma wchodzi w dużą korporację, to zderza się z całym szeregiem rzeczy, które są dla niej obce. Przede wszystkim dyscypliną pracy czy tempem podejmowania decyzji.

Kokosińska podkreśliła, że startup odniesie sukces, kiedy będzie w stanie swój pomył przeskalować i dotrzeć do dużej ilości użytkowników. - Korporacje umożliwiają to startupom – mówiła.

Przyznała, że PwC współpracuje ze startupami, bo zdaje sobie sprawę, iż świat idzie szybko do przodu i PwC nie jest w stanie własnymi siłami zaadresować nowych wyzwań. - Chcemy czerpać z tego, co robią inni i zapraszać ich do współpracy – stwierdziła.

- Chcemy też zmieniać kulturę wewnątrz naszej organizacji – dodała.

PwC ma specjalny program Startup Collider. - Poszukujemy i rekrutujemy startupy w różnych dziedzinach. W zeszłym roku skupialiśmy się na fintechach. W tym roku stawiamy na customer experience. Wybieramy te tematy, które wiemy, że nasi klienci chcą rozwijać - mówiła Kokosińska.

- W tym roku zgłosiło się ponad 200 startupów, z czego wybraliśmy ok. 30 do dalszych rozmów. Z 12 będziemy dalej współpracować. Współpraca polega na przygotowaniu nowej oferty dla naszych klientów w oparciu o technologię wypracowaną przez startup – dodała. Kokosińska wyjaśniła, że ze startupami starają się wypracować nowy rodzaj usługi dla klienta. - Taki, gdzie technologia czy pomysł startupu jest wspólną częścią usługi. Nie inwestujemy w startupy. Wspieramy je pomagając im dotrzeć do nowych klientów, ale również pomagając im tak zmodyfikować technologię, żeby miała kilka różnych zastosowań – tłumaczyła.

Jednym z przykładów jest startup, który od jakiegoś czasu współpracuje z bankami, ale technologia, którą wymyślili nadaje się również do klientów z branży detalicznej. - Teraz wspólnie pracujemy, żeby zaoferować to klientom – mówiła.

Pomysły są różne, od ulepszenia tego, co istnieje, po prawie kosmiczne.

- Np. startup NoaTech ma ofertę sklepu bezobsługowego. Sposób w jaki oni to robią jest bardzo efektywny kosztowo. Rozmawiamy już z kilkoma klientami, którzy takie sklepy będą chcieli otworzyć. Sklep, gdzie wchodzi klient z kartą, nie ma żadnego personelu, dokonuje zakupów, wychodzi, płaci, 24 godz. 7 dni w tygodniu – tłumaczyła Kokosińska.

- Inny startup zarządza parkowaniem w mieście. Okazuje się, że dużo ruchu w mieście generują kierowcy szukający miejsca parkingowego. Ten startup ma aplikację, która mówi w którym rejonie jest wolne miejsce – dodała.

Gość przyznała, że współpraca dużych graczy biznesowych ze startupami wygląda różnie.

- Żeby ta współpraca była dobra, trzeba spełnić dwa warunki. Pierwsze to wzajemne zaufanie. Jest obawa startupów, że ich pomysły zostaną przechwycone przez korporacje i wykorzystane w nieuczciwy sposób – mówiła Kokosińska.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Rodzina Mulliez pod lupą sędziów śledczych
Biznes
Zły pierwszy kwartał producentów samochodów
Biznes
Szwecja odsyła Putina z kwitkiem; rosyjskie rury zatopione na dnie Bałtyku
Biznes
Apple spółką wartościową? Rekordowe 110 miliardów dolarów na skup akcji
Biznes
Majówka, wakacje to czas złodziejskich żniw. Jak się nie dać okraść
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił