Zgoda w Waszyngtonie: łączność 5G w samolotach później

T&T i Verizon Communications zgodziły się na 2-tygodniowe odroczenie wprowadzenia pasma C łączności bezprzewodowej 5G zapobiegając patowi w bezpieczeństwie lotniczym i zakłóceniom w lotach.

Publikacja: 04.01.2022 18:48

Zgoda w Waszyngtonie: łączność 5G w samolotach później

Foto: Adobe Stock

Oba koncerny łączności znalazły się pod presją Białego Domu, władz federalnych, linii lotniczych i branżowych organizacji, aby nie wprowadzały od 5 stycznia łączności nowej generacji, bo obawiano się możliwej interferencji 5G na wrażliwą elektronikę samolotów (wysokościomierze), co mogłoby zakłócić ich loty.

Początkowo odrzuciły prośbę ministra transportu i szefa urzędu lotnictwa FAA, zaproponowały w zamian tymczasowe nowe zabezpieczenia.

Ogłoszona zmiana ich podejścia odracza termin wprowadzenia nowego pasma do 19 stycznia. Verizon ogłosił, że nowy termin „stwarza pewność wprowadzenia w tym kraju w styczniu sieci 5G, która zmieni warunki gry”. AT&T poinformował, że zgodził się na prośbę ministra transportu Pete Buttigiega. „Wiemy, że bezpieczeństwo lotnictwa i 5G mogą koegzystować i jesteśmy pewni, że dalsza współpraca i oceny techniczne usuną wszelkie kwestie sporne” — dodał.

W najbliższych 2 tygodniach urzędy nadzoru, przewoźnicy i operatorzy łączności bezprzewodowej poszukają sposobów zminimalizowania potencjalnego wpływu interferencji na organizowanie lotów.

Urząd lotnictwa FAA pochwalił operatorów za zgodę na odroczenie terminu i za działania w zakresie bezpieczeństwa, jakie zaproponowali. „Liczymy na wykorzystanie dodatkowego czasu i przestrzeni na zmniejszenie zakłóceń w lotach, związanych z wprowadzeniem 5G” — cytuje Reuter fragment komunikatu.

Zanim doszło do rozwiązania całego problemu organizacje linii lotniczych, producenci samolotów i lotniska zwróciły się do Białego Domu o interwencję w opóźnieniu uruchomienia pasma C łączności 5G, które operatorzy kupili za 80 mld dolarów w aukcji zorganizowanej przez rząd. Sara Nelson z organizacji personelu pokładowego CWA, reprezentującej 50 tys. pracowników w 17 liniach lotniczych, stwierdziła w Twitterze, że „jeśli dojdzie do opóźnień w dostawach leków do szpitali i domów opieki”, to będzie za to odpowiedzialny Verizon. Airlines for America reprezentująca American Airlines, FedEx i innych przewoźników zwróciła się do Federalnej Komisji Łączności FCC o wstrzymanie instalowania tego pasma wokół wielu lotnisk, bo jej zdaniem mogłoby dojść do zakłócania tysięcy lotów dziennie.

Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Biznes
Ogromna inwestycja Microsoftu w Europie. Koncern składa obietnicę
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne