Covid zniszczył ekologiczne nastawienie konsumentów

Choć w tym roku podejście klientów do tego, czy ważne jest ograniczanie negatywnego wpływu na środowisko, nieco się odbudowało, wskaźniki nadal są dużo gorsze niż jeszcze kilka lat temu.

Publikacja: 15.12.2021 21:00

Covid zniszczył ekologiczne nastawienie konsumentów

Foto: Adobe Stock

Obecnie 42,7 proc. polskich konsumentów zgadza się z tezą, iż przykłada wagę do tego, jak kupowane produkty wpływają na środowisko i ekologię. To co prawda niemal 6 pkt proc. więcej niż w szczycie pandemii przed rokiem, ale nadal tego typu wskazań jest ponad 10 pkt proc. mniej niż przed koronawirusem – wynika z szóstej edycji badania przeprowadzonego przez HMG jako część badania „CSR w praktyce – barometr" Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej. Pokazuje ono poziom zaangażowania firm w działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu.

Straty przez pandemię

– Ubiegłoroczne badanie realizowane było w szczycie drugiej fali pandemii, w momencie skokowego wzrostu liczby zakażonych osób. Był to również okres, kiedy po raz pierwszy zetknęliśmy się z tym, jak epidemia może naprawdę wyglądać. Sytuacja, z którą mierzyło się polskie społeczeństwo, w wyraźny sposób odbiła się na wynikach ubiegłorocznego badania – większość wskaźników wyraźnie się zmniejszyła – mówi Anna Ostrowska, starszy specjalista z Havas Media Group Poland.

– W tym roku widać wyraźne odbicie się wyników – nasze oczekiwania wobec marek rosną. Nie wróciły jeszcze do poziomu z lat 2017–2019, ale w tym roku pandemia miała mniejszy wpływ na wyniki – dodaje.

Czytaj więcej

Przyszłość środowiska w rękach dzieci?

Nie jest to jedyne badanie pokazujące, że podejście konsumentów do CSR się zmienia. Zmuszeni do ograniczenia podróżowania i spędzający znacznie więcej czasu w swojej najbliższej okolicy klienci zwracają uwagę na lokalne inicjatywy.

W badaniu odsetek takich odpowiedzi wzrósł r./r. niemal o 10 pkt, do już 58,7 proc., co pokazuje, jak mocno zmieniło się podejście konsumentów.

Ważne lokalne potrzeby

Także z badania w ramach inicjatywy Urodzeni Przedsiębiorcy wynika, iż nawet więcej, bo 76 proc., Polaków chciałoby, aby przedsiębiorcy, z których usług i produktów korzystają, angażowali się w akcje wspierające lokalne potrzeby. Dodatkowo zdaniem aż 81 proc. przedsiębiorców najważniejszym obszarem odpowiedzialnego biznesu jest współpraca z lokalną społecznością.

– Dla Polaków ważne jest, aby firmy aktywnie działały w obszarach, w których widzą niedostatki. Klient wybiera dany produkt lub usługę od konkretnej firmy z wielu powodów – jednym z nich jest chęć wsparcia marki. Tego samego oczekuje w zamian. Jeśli na co dzień widzi, że społeczność potrzebuje pomocy, to oczekuje działania. Większość z nas angażuje się w pomoc potrzebującym, ponieważ chce pozytywnie wpłynąć na życie i sytuacje innych – mówi Dariusz Doliński, psycholog społeczny, Wydział Psychologii Uniwersytetu SWPS.

Czytaj więcej

Kaucja pomoże oczyścić środowisko

45 proc. Polaków uważa, że przedsiębiorca, z którego usług korzystają, powinien angażować się w pomoc dzieciom, zaś 39 proc. wskazuje na pomoc chorym, a 38 proc. – na pomoc osobom starszym, ubogim, potrzebującym. Zdaniem ponad 30 proc. Polaków firmy powinny wspierać także działania ekologiczne i pomagać zwierzętom.

Nowe rozwiązania

W firmach projekty proekologiczne wchodzą na zupełnie nowy poziom, niezależnie od oczekiwań konsumentów. Coraz więcej raportuje wskaźniki, czego oczekują również inwestorzy. Z raportu Światowego Forum Ekonomicznego, SAP i Qualtrics wynika, że 97 proc. opinii publicznej jest przekonana, że biznes powinien wziąć na siebie odpowiedzialność za przeciwdziałanie zmianom klimatu. W efekcie nawet firmy technologiczne, jak SAP, wprowadzają nowe narzędzia, które pozwolą rozwijać się w bardziej zrównoważony sposób.

– Kluczem do spełnienia misji firm, związanej z przeciwdziałaniem negatywnym zmianom klimatu, jest rozpoznanie skali wyzwania, z jakim się mierzymy. Jak w wypadku każdego aspektu prowadzenia biznesu dane są absolutną podstawą podejmowania trafnych decyzji – mówi Thomas Duschek, prezes SAP Polska.

Nowe narzędzie pomaga firmom zbierać dane w czasie rzeczywistym i raportować. Pozwala też na bieżąco i w sposób zautomatyzowany śledzić kluczowe wskaźniki wydajności różnych procesów, jak emisja dwutlenku węgla.

Czytaj więcej

Miasta chcą mieć autobusy na wodór
Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne