Z pomocą jakich paliw może dokonać się dekarbonizacja transportu?
Istotną rolę będą odgrywały samochody elektryczne lub zasilane wodorem. W krótszym czasie ważny będzie LNG i bio LNG, w które inwestujemy. Wybudowaliśmy w Polsce pierwsze dwie komercyjne stacje, planujemy jeszcze dziewięć. Dołączą one do stacji, które budujemy w Europie Zachodniej. Chcemy, żeby ruch tranzytowy mógł odbywać się sprawnie. Dzięki LNG jesteśmy w stanie zredukować emisję CO2 o 22 proc. w porównaniu z olejem napędowym. Jednocześnie LNG redukuje hałas silnika, więc dostawy do miast są cichsze. Kierowcy ciężarówek operują w bardziej komfortowych warunkach.
Co zrobić, żeby rozszerzyć zainteresowanie LNG jako paliwem przejściowym? Jakiego wsparcia potrzebujecie?
Przodujemy w budowie stacji LNG. Pomocne byłoby utrzymanie zerowej stawki akcyzy, którą wprowadził nasz rząd kilka lat temu, czy uaktualnienie stawek viaToll, uwzględniając zwolnienie z opłat pojazdów gazowych, jak to jest w Niemczech. Jest też sprawa certyfikatów własnego odbioru LNG. Liczymy na wsparcie z materiałami szkoleniowymi dla kierowców.
Dla każdej stacji musimy ubiegać się o obowiązkową legitymizację zbiorników LNG, co wydłuża czas budowania nowych.
Jesteście także zaangażowani w elektromobilność.