Naszą siłą jest lokalność

Jesteśmy marką globalną, ze wszystkimi możliwościami, które to ze sobą niesie. Z drugiej strony stanowimy część lokalnych społeczności, jesteśmy blisko naszych gości i znamy ich potrzeby – mówi Tomasz Rogacz, dyrektor operacyjny McDonald’s Polska.

Publikacja: 18.11.2021 19:00

Tomasz Rogacz, dyrektor operacyjny McDonald’s Polska.

Tomasz Rogacz, dyrektor operacyjny McDonald’s Polska.

Foto: materiały prasowe

Materiał powstał we współpracy z McDonald's

Dołączył pan niedawno do zespołu McDonald's w naszym kraju. Wcześniej był pan prezesem sieci na rynku czeskim i słowackim. Jak z pana perspektywy wygląda działalność McDonald's w Polsce i czym nasz rynek różni się od tamtych?

Widać tu fenomen McDonald's. Z jednej strony jesteśmy marką globalną, ze wszystkimi możliwościami, które to ze sobą niesie. Czyli mamy dostęp do technologii, nowych rozwiązań, możemy uczyć się od siebie. Z drugiej McDonald's jest lokalny. Chcemy brać te globalne rozwiązania i przenosić je na lokalny grunt. Każdy rynek jest inny, tak jak każdy kraj jest inny kulturowo. Jedynie biorąc pod uwagę lokalną kulturę i lokalne potrzeby gości, jesteśmy w stanie osiągnąć sukces.

Polska dla McDonald's to jeden z najbardziej innowacyjnych rynków, nie tylko w Europie. Zawsze była liderem zmian, chociażby jeśli chodzi o digitalizację doświadczenia gościa, więc inne kraje mogą się bardzo wiele uczyć. W Czechach i na Słowacji raczej kopiowaliśmy rozwiązania z Polski, ale również te dostępne w systemie McDonald's pochodzące z innych rynków, a mające zastosowanie lokalnie. Tutaj jest możliwość dużo bardziej innowacyjnej pracy. Aspiracje, skala i potencjał polskiego rynku są o wiele większe.

McDonald's stale podkreśla, jak ważne jest dla niego angażowanie się w lokalne inicjatywy. Pan także o tym wspomniał. Faktycznie budowanie więzi z lokalnymi społecznościami ma znaczenie dla tak wielkiej, globalnej organizacji?

Jak powiedziałem, jesteśmy globalną firmą, ale chcemy być jak najbardziej lokalni. W Polsce mamy 76 franczyzobiorców, z którymi prowadzimy restauracje. To 76 lokalnych ambasadorów marki, 76 partnerów, którzy najlepiej znają potrzeby lokalnego rynku, lokalnej społeczności i starają się tam angażować. Dla nas jest to niezmiernie ważne, żeby być dobrym sąsiadem.

Wróćmy do spojrzenia z poziomu krajowego. W przyszłym roku przypada 30-lecie McDonald's w Polsce. Jakie są pana zdaniem najważniejsze dla sieci wyzwania na przyszłość?

Myślę, że stoją przed nami cztery kluczowe wyzwania. Po pierwsze, działania związane z ochroną planety. Jako firma z jednej strony globalna, z drugiej lokalna, wykorzystujemy naszą skalę, aby działać na rzecz środowiska i neutralizować wpływ na otoczenie. Chcemy dostarczać kolejne kompleksowe i długofalowe rozwiązania, takie jak zamknięcie obiegu opakowań, które już funkcjonuje w naszych restauracjach. Obecnie 70 proc. wszystkich opakowań dostępnych w restauracjach stanowi papier, a tylko 5 proc. plastik. Dzięki odpowiedniej segregacji zużyte opakowania trafiają do recyklera, firmy Miklan-Ryza, a po przetworzeniu wracają do restauracji jako papierowe ręczniki, z których korzystają goście. Odpady przestają być już tylko odpadami – dla nas to cenny surowiec, który ponownie wykorzystujemy w restauracjach. Recykling jest nie tylko ideą, ale rzeczywistością z korzyścią dla wszystkich – dla gości, dla nas jako firmy, a przede wszystkim dla planety. To unikatowe rozwiązanie, które chcemy rozszerzać. W tej chwili działa w ponad 100 restauracjach. Do końca roku obejmie cały system.

To także program McDonald's EcoHeroes, który świetnie działa na poziomie lokalnym – z naszymi partnerami i pracownikami zbieramy odpady w okolicy naszych restauracji albo w miejscach ważnych dla danego miasta czy regionu. Pracujemy także nad strategią dojścia do neutralności energetycznej.

Drugim niezwykle istotnym tematem są nasi ludzie. To 27 tys. osób, które zatrudniamy w naszych restauracjach. Z jednej strony chcemy dać im możliwość szkolenia kompetencji na całe życie, umożliwić nabycie doświadczeń, które będą procentować w przyszłości. Z drugiej jako firma jesteśmy głodni talentów, chcemy ich pozyskiwać jak najwięcej dla naszej organizacji. Widzimy, jak wygląda rynek pracy. Wiemy, jakie wyzwania przed nim stoją, i chcemy na nie odpowiadać, inwestując w naszych pracowników i dając im możliwości rozwoju.

Trzecim wyzwaniem jest odpowiedź na trend digitalizacji. Niedługo wprowadzimy narzędzie, które zrewolucjonizuje i uprości sposób zamówienia i odbioru jedzenia w naszych restauracjach. Myślę, że w I kwartale przyszłego roku wszyscy zobaczymy, że digitalizacja w McDonald's nabiera rozpędu.

A czwarty obszar to ekspansja, ciągłe otwieranie nowych restauracji z naszymi franczyzobiorcami.

Jak się ona przedstawia?

Realizujemy naszą długofalową strategię. Z jednej strony chcemy być w małych miastach, wokół tras, które w Polsce bardzo szybko się rozwijają, a z drugiej w dużych aglomeracjach, chętnie odwiedzanych lokalizacjach. W przyszłym roku otworzymy 500. restaurację. Natomiast nasz apetyt na wzrost jest dużo większy.

W Polsce odpowiada pan m.in. za obszar franczyzy. Jak będzie wyglądać rozwój w tym obszarze?

Franczyza to koncept, który jest siłą właśnie poprzez lokalność. Nasze restauracje w Polsce w 90 proc. są prowadzone przez lokalnych przedsiębiorców, którzy tu płacą podatki, dają zatrudnienie, działają na rzecz lokalnych społeczności.

Chcemy się dalej rozwijać z naszymi franczyzobiorcami – pomagać im budować ich organizacje, równoważyć ryzyko biznesowe, dawać im możliwość przejmowania restauracji korporacyjnych. Jednocześnie jesteśmy otwarci na kolejnych franczyzobiorców. Aktywnie szukamy nowych potencjalnych partnerów, którzy będą zainteresowani długofalową współpracą z McDonald's.

Materiał powstał we współpracy z McDonald's

Materiał powstał we współpracy z McDonald's

Dołączył pan niedawno do zespołu McDonald's w naszym kraju. Wcześniej był pan prezesem sieci na rynku czeskim i słowackim. Jak z pana perspektywy wygląda działalność McDonald's w Polsce i czym nasz rynek różni się od tamtych?

Pozostało 94% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca