Będzie duże przyspieszenie, bo od stycznia tego roku do połowy września kierowcom udostępniono zaledwie 120 kilometrów, czyli niespełna jedną trzecią z zapowiedzianych na cały 2021 r. blisko 390 kilometrów. Ale Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zastrzega: ostateczna liczba oddanych odcinków będzie zależała od warunków pogodowych jesienią. – Przy sprzyjającej pogodzie udostępnimy trochę więcej, niż zapowiadaliśmy na początku roku i być może lista oddawanych odcinków jeszcze się wydłuży – poinformował „Rzeczpospolitą" zespół prasowy GDDKiA.

Więcej autostrady

Chodzi przede wszystkim o budowany fragment autostrady A1 pomiędzy Tuszynem a obwodnicą Częstochowy. Do uruchamianych przed końcem tego roku trzech odcinków: Tuszyn–Piotrków Trybunalski, Kamieńsk–Radomsko oraz Radomsko–granica województw łódzkiego i śląskiego prawdopodobnie dojdzie jeszcze czwarty – od granicy województw do obwodnicy Częstochowy, gdzie na drugiej jezdni układany jest beton.

Najbardziej zaawansowane są prace na odcinku od Radomska do granicy województw, gdzie nawierzchnia betonowa leży już na obu jezdniach. Najpóźniej, bo dopiero w przyszłym roku, oddany zostanie odcinek pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim a Kamieńskiem, na którym ruch odbywa się jedną jezdnią po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Ale za jakieś dwa tygodnie będzie znacznie wygodniej: już trwają przygotowania do wprowadzenia systemu 2+2 – po dwa pasy w obu kierunkach, choć wciąż na jednej jezdni.

Przed końcem grudnia wydłuży się droga ekspresowa S19. Samochody wjadą na odcinki: Lublin–Niedrzwica Duża, Kraśnik–Janów Lubelski, Lasy Janowskie–Zdziary, Rudnik nad Sanem–Nisko oraz na obwodnice Kraśnika i Janowa Lubelskiego. Do tego mogą jeszcze dojść odcinki S19 od Niska do Pogórza oraz pomiędzy Pogórzem a Kamieniem. Cztery odcinki zostaną włączone do ruchu na ekspresówce S7: Tarczyn–obwodnica Grójca, Szczepanowice–Widoma, Mława–Strzegowo oraz Strzegowo–Pieńki. Na trasie S61 zostanie otwarty odcinek Wysokie–Raczki, na S5 – Białe Błota–Szubin, na S3 – Polkowice–Lubin. Na S17 gotowa będzie jedna jezdnia obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego. Natomiast już od dziś będzie można pojechać 3,4-kilometrową obwodnicą Myśliborza w ciągu drogi krajowej nr 26.

Tunel coraz później

Wciąż nieznany jest termin otwarcia ursynowskiego odcinka Południowej Obwodnicy Warszawy (S2). Tunel pod Ursynowem miał być gotowy już w ubiegłym roku, ale termin zakończenia budowy przesunięto na koniec marca 2021. Powodem zmiany miały być opóźnienia w wydawaniu zezwoleń administracyjnych. Potem realizująca inwestycję włoska firma Astaldi zaczęła domagać się kolejnego przesunięcia, tym razem z powodu pandemii i problemów z zachorowaniami pracowników.

GDDKiA wciąż podtrzymuje zamiar otwarcia trasy jesienią. Ale ostatnio podczas testów i odbiorów poszczególnych części budowy wykryto wady nawierzchni na 400-metrowym odcinku jezdni poza tunelem. W ubiegłym tygodniu miała zakończyć się rozbiórka feralnego fragmentu nawierzchni, a tydzień potrwa ułożenie nowej. A to nie daje szans na otwarcie trasy we wrześniu.

Autopromocja
RADAR.RP.PL

Przemysł obronny, kontrakty, przetargi, analizy, komentarze

CZYTAJ WIĘCEJ

GDDKiA nie ujawnia jeszcze konkretnych planów uruchamiania nowych dróg w 2022 r. – Na pewno w przyszłym roku planujemy udostępnić do ruchu m.in. odcinek S61 Guty–Ełk Południe, odcinek S7 Napierki–Mława czy kilka odcinków trasy S19: Niedrzwica Duża–Kraśnik, Zdziary–Rudnik oraz Kamień–Sokołów Małopolski – poinformował nas w piątek zespół prasowy GDDKiA.