Wrangler i Lee pożegnają się z dżinsami

Wszystko wskazuje na to, że nazwa Wrangler pozostanie już wyłącznie jako model kultowego Jeepa. Spadająca sprzedaż wyrobów masowych szytych z denimu skłania VF Corp, właściciela tych marek, do rozstania się z dżinsami — napisał „Wall Street Journal”.

Aktualizacja: 12.08.2018 16:35 Publikacja: 12.08.2018 16:23

Wrangler i Lee pożegnają się z dżinsami

Foto: Wrangler

Jeszcze 10 lat temu Lee i Wrangler były najcenniejszymi aktywami VF Corp. Ale mimo najróżniejszych akcji promocyjnych popyt na klasyczne spodnie z denimu nieustannie maleje. Główny powód to wprowadzenie denimowej oferty przez producentów marek premium — takich jak Hilfiger, Ralph Lauren czy J Brand bądź Frame.

Czytaj także: Prowokacja domu mody. Sprzedaje sweter, którego nie ma

Amerykański rynek sprzedaży wyrobów z denimu miał w 2017 wartość 16,2 mld dol., o 2,6 mld mniej niż 4 lata wcześniej. Z wielkich tradycyjnych marek utrzymał się tylko Levi Strauss &Co. Ale to dlatego, że znacznie wzbogacił swoją ofertę.

Tymczasem Wrangler obstawał przy modelach klasycznych, takich w jakich kowboje ujeżdżali dzikie konie i byki. Marka Lee istnieje od 1912 roku, czyli od czasów, kiedy Henry David Lee, właściciel hurtowni spożywczej postanowił zadbać o jakość odzieży roboczej swoich pracowników. Wrangler jest marką młodszą, istnieje od 1947 roku, a jego dżinsy były od początku szyte dla kowbojów. W roku 1980 VF kupił Lee i Wranglera i w ten sposób zyskał jedną czwartą światowego rynku dżinsów, do którego zaliczała się również polska „Odra” ze Szczecina.

Ale ta moda minęła. W 2017 roku wartości sprzedaży dżinsów VF wyniósł 2,66 mld dol., to zysk sięgnął jedynie 422 mln dol., a VF skupił się na produkcji obuwia sportowego i odzieży pod markami Van, North Face i Timberland.

Problemem Wranglerów i Lee jest jeszcze to, że podczas gdy Levi’s sprzedawał i nadal sprzedaje swoją odzież w lepszych domach towarowych i własnych butikach, VF postawił na masówkę Walmarta i Macy’s, co znacznie zmniejszyło prestiż.

Nie będzie to pierwszy przypadek, kiedy VF pozbywa się jakichś marek. W marcu 2018 sprzedał Nautikę, rok wcześniej wydzielił Majestika, dostawcę odzieży dla Major League Baseballs. W przeszłości pozbył się również Seven For All Mankind.

Jeszcze 10 lat temu Lee i Wrangler były najcenniejszymi aktywami VF Corp. Ale mimo najróżniejszych akcji promocyjnych popyt na klasyczne spodnie z denimu nieustannie maleje. Główny powód to wprowadzenie denimowej oferty przez producentów marek premium — takich jak Hilfiger, Ralph Lauren czy J Brand bądź Frame.

Czytaj także: Prowokacja domu mody. Sprzedaje sweter, którego nie ma

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Rodzina Mulliez pod lupą sędziów śledczych
Biznes
Zły pierwszy kwartał producentów samochodów
Biznes
Szwecja odsyła Putina z kwitkiem; rosyjskie rury zatopione na dnie Bałtyku
Biznes
Apple spółką wartościową? Rekordowe 110 miliardów dolarów na skup akcji
Biznes
Majówka, wakacje to czas złodziejskich żniw. Jak się nie dać okraść
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił