NIO chce pozyskać w Stanach 1,8 mld dolarów

Chińska firma typu start-up NIO produkujaca samochody elektryczne, złożyła pierwotną ofertę publiczną na amerykańskie akcje depozytowe (ADS) chcąc pozyskać na Wall Street 1,8 mld dolarów.

Publikacja: 15.08.2018 16:14

NIO chce pozyskać w Stanach 1,8 mld dolarów

Foto: Bloomberg

NIO mająca wsparcie chińskiego giganta technologicznego Tencent Holdings wystąpiła do komisji kontroli giełdowej SEC o możliwość wprowadzenia na giełdę papierów za sumę 1,8 mld dolarów, największą w Stanach przez chińskiego producenta samochodów.

Debiut na NYSE nastąpi, gdy ta firma założona w 2014 r. przez Williama Li i inni chińscy producenci e-aut szukają świeżego kapitału na prace nad nowościami i na sfinansowanie inwestycji w technologie produkcji baterii i autonomicznego prowadzenia pojazdu.

Podobne start-upy WM Motor Technology i Xpeng Motor pozyskały już miliardy dolarów od znaczących inwestorów, m.in. Alibaba Group, Baidu i Tencent. NIO dołącza do kilku ważnych chińskich debiutów giełdowych w Nowym Jorku w tym roku mimo napięć w handlu między Chinami i Stanami, które wstrząsają światowymi giełdami.

Osiągając sumę 1,8 mld dolarów NIO przeskoczy debiut za 1,63 mld dolarów sieci tanich sklepów online Pinduoduo i znajdzie się na drugim miejscu w tym roku, za dostawca streamingowych usług wideo iQiyi, który w IPO w marcu pozyskał na giełdzie Nasdaq 2,42 mld dolarów.

NIO znana wcześniej jako NextEV jest jedną z firm start-up o dużym chińskim kapitale pracujących nad e-autami, które postawiły na lokalna produkcję, aby konkurować z takimi firmami jak Tesla. Korzysta z finansowego wsparcia firm inwestycyjnych Hillhouse Group, Sequoia Capital i funduszu private equity utworzonego przez Baidu.

W I półroczu NIO poniosła stratę netto 502,6 mln dolarów przy obrotach 6,95 mld. W czerwcu zaczęła wydawać klientom siedmiomiejscowe elektryczne SUV-y ES8, które w uważa za konkurujące z Modelem X Tesli. Do końca lipca wydala 481 aut ES8, a ma do wykonania dalsze 17 tys., z których 4989 zamówiono bezzwrotnymi zaliczkami. Pod koniec roku planuje premierę drugiego tańszego SUV ES6.

Firma zamierz wykorzystać pozyskane środki na prace badawczo-rozwojowe, na marketing i na rozbudowę zakładów produkcyjnych. Do  pomocy w debiucie zatrudniła BoA Merrill Lynch, Citigroup, Credit Suisse, Deutsche Bank, Goldman Sachs, JP Morgan, Morgan Stanley i UBS.

NIO mająca wsparcie chińskiego giganta technologicznego Tencent Holdings wystąpiła do komisji kontroli giełdowej SEC o możliwość wprowadzenia na giełdę papierów za sumę 1,8 mld dolarów, największą w Stanach przez chińskiego producenta samochodów.

Debiut na NYSE nastąpi, gdy ta firma założona w 2014 r. przez Williama Li i inni chińscy producenci e-aut szukają świeżego kapitału na prace nad nowościami i na sfinansowanie inwestycji w technologie produkcji baterii i autonomicznego prowadzenia pojazdu.

Biznes
Szef PSE: Polska energetyka potrzebuje lepszej koordynacji działań
Biznes
Menedżerowie kluczowych spółek: bilans akcesji do UE jest korzystny
Biznes
Polska po akcesji do UE stała się potęgą w produkcji sprzętu AGD
Biznes
Volkswageny w miejsce polonezów. Polacy mają jednak wciąż mało samochodów
Materiał partnera
Krystian Szczepański: Aby dojść do neutralności klimatycznej musimy rozwijać technologie
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO