Eksport motoryzacji odbił od dna

Wrzesień okazał się całkiem niezły dla polskich eksporterów z branży

Publikacja: 23.12.2009 01:55

Wrzesień był drugim z rzędu miesiącem, w którym dynamika eksportu aut i części z Polski zaczęła się

Wrzesień był drugim z rzędu miesiącem, w którym dynamika eksportu aut i części z Polski zaczęła się poprawiać.

Foto: Rzeczpospolita

Według firmy analitycznej [link=http://AutomotiveSuppliers.pl]AutomotiveSuppliers.pl[/link] wartość sprzedaży – 1,47 mld euro – okazała się najwyższa od początku roku. Jednak w porównaniu z rokiem ubiegłym była o prawie 14 proc. mniejsza. Niemniej był to jednocześnie drugi z rzędu miesiąc, w którym dynamika eksportu zaczęła się poprawiać. To ważne, bo po trzech kwartałach zagraniczna sprzedaż firm motoryzacyjnych działających w Polsce wyniosła niespełna 11,5 mld euro, o ponad jedną piątą mniej niż przed rokiem.

Największym odbiorcą pozostają Niemcy. Udział tego rynku przekracza 30 proc. całości eksportu branży i powoli rośnie. Na drugim miejscu są Włochy (19 proc.), na kolejnych Francja (nieco ponad 7 proc.) oraz Wielka Brytania (niecałe 7 proc.).

Podstawą eksportu branży są samochody (producenci to Fiat, Opel, Volkswagen oraz FSO) oraz części. Te dwie grupy produktów w okresie styczeń – wrzesień stanowiły ponad 73 proc. całości.

Wartość wysłanych za granicę aut osobowych i osobowo-towarowych wyniosła 4,89 mld euro, co oznacza spadek o 5,4 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym. Ponad 94 proc. aut trafiło na rynki unijne, najwięcej, bo ok. jedna trzecia, do Włoch.

Znacznie bardziej spadła natomiast wartość eksportu części i akcesoriów. Za dziewięć miesięcy wyniosła 3,43 mld euro, o prawie jedną czwartą mniej niż przed rokiem. Z kolei eksport silników wysokoprężnych, trzeciej najważniejszej grupy produktowej, wyniósł niespełna 1,42 mln euro.

W pozostałych siedmiu grupach produktów motoryzacyjnych tylko w dwóch przypadkach utrzymał się wzrost eksportu: autobusów (114,60 proc. wartości eksportu z ubiegłego roku) i podwozi z silnikami (299,84 proc.). Natomiast największe spadki dotknęły przyczepy oraz naczepy (48,06 proc.) i nadwozia (15,84 proc.).

Według [link=http://AutomotiveSuppliers.pl]AutomotiveSuppliers.pl[/link] wyniki sprzedaży nowych samochodów na najważniejszych rynkach europejskich w październiku i listopadzie wskazują jednak, że do końca roku utrzyma się pozytywny trend, na którym eksporterzy skorzystają. Eksport branży za cały rok może osiągnąć 15,1 – 15,4 mld euro.

Według firmy analitycznej [link=http://AutomotiveSuppliers.pl]AutomotiveSuppliers.pl[/link] wartość sprzedaży – 1,47 mld euro – okazała się najwyższa od początku roku. Jednak w porównaniu z rokiem ubiegłym była o prawie 14 proc. mniejsza. Niemniej był to jednocześnie drugi z rzędu miesiąc, w którym dynamika eksportu zaczęła się poprawiać. To ważne, bo po trzech kwartałach zagraniczna sprzedaż firm motoryzacyjnych działających w Polsce wyniosła niespełna 11,5 mld euro, o ponad jedną piątą mniej niż przed rokiem.

Biznes
Porozumienie USA–Ukraina. Wyzwanie demograficzne przed nami
Biznes
Poczta Polska staje na nogi? Wyraźna poprawa wyników
Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne