Reklama
Rozwiń
Reklama

Eksport motoryzacji odbił od dna

Wrzesień okazał się całkiem niezły dla polskich eksporterów z branży

Publikacja: 23.12.2009 01:55

Wrzesień był drugim z rzędu miesiącem, w którym dynamika eksportu aut i części z Polski zaczęła się

Wrzesień był drugim z rzędu miesiącem, w którym dynamika eksportu aut i części z Polski zaczęła się poprawiać.

Foto: Rzeczpospolita

Według firmy analitycznej [link=http://AutomotiveSuppliers.pl]AutomotiveSuppliers.pl[/link] wartość sprzedaży – 1,47 mld euro – okazała się najwyższa od początku roku. Jednak w porównaniu z rokiem ubiegłym była o prawie 14 proc. mniejsza. Niemniej był to jednocześnie drugi z rzędu miesiąc, w którym dynamika eksportu zaczęła się poprawiać. To ważne, bo po trzech kwartałach zagraniczna sprzedaż firm motoryzacyjnych działających w Polsce wyniosła niespełna 11,5 mld euro, o ponad jedną piątą mniej niż przed rokiem.

Największym odbiorcą pozostają Niemcy. Udział tego rynku przekracza 30 proc. całości eksportu branży i powoli rośnie. Na drugim miejscu są Włochy (19 proc.), na kolejnych Francja (nieco ponad 7 proc.) oraz Wielka Brytania (niecałe 7 proc.).

Podstawą eksportu branży są samochody (producenci to Fiat, Opel, Volkswagen oraz FSO) oraz części. Te dwie grupy produktów w okresie styczeń – wrzesień stanowiły ponad 73 proc. całości.

Wartość wysłanych za granicę aut osobowych i osobowo-towarowych wyniosła 4,89 mld euro, co oznacza spadek o 5,4 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym. Ponad 94 proc. aut trafiło na rynki unijne, najwięcej, bo ok. jedna trzecia, do Włoch.

Znacznie bardziej spadła natomiast wartość eksportu części i akcesoriów. Za dziewięć miesięcy wyniosła 3,43 mld euro, o prawie jedną czwartą mniej niż przed rokiem. Z kolei eksport silników wysokoprężnych, trzeciej najważniejszej grupy produktowej, wyniósł niespełna 1,42 mln euro.

Reklama
Reklama

W pozostałych siedmiu grupach produktów motoryzacyjnych tylko w dwóch przypadkach utrzymał się wzrost eksportu: autobusów (114,60 proc. wartości eksportu z ubiegłego roku) i podwozi z silnikami (299,84 proc.). Natomiast największe spadki dotknęły przyczepy oraz naczepy (48,06 proc.) i nadwozia (15,84 proc.).

Według [link=http://AutomotiveSuppliers.pl]AutomotiveSuppliers.pl[/link] wyniki sprzedaży nowych samochodów na najważniejszych rynkach europejskich w październiku i listopadzie wskazują jednak, że do końca roku utrzyma się pozytywny trend, na którym eksporterzy skorzystają. Eksport branży za cały rok może osiągnąć 15,1 – 15,4 mld euro.

Według firmy analitycznej [link=http://AutomotiveSuppliers.pl]AutomotiveSuppliers.pl[/link] wartość sprzedaży – 1,47 mld euro – okazała się najwyższa od początku roku. Jednak w porównaniu z rokiem ubiegłym była o prawie 14 proc. mniejsza. Niemniej był to jednocześnie drugi z rzędu miesiąc, w którym dynamika eksportu zaczęła się poprawiać. To ważne, bo po trzech kwartałach zagraniczna sprzedaż firm motoryzacyjnych działających w Polsce wyniosła niespełna 11,5 mld euro, o ponad jedną piątą mniej niż przed rokiem.

Reklama
Biznes
Rosyjski kosmodrom odcięty od zasilania. Zdumiewający powód
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Biznes
Dziurawa specustawa, ekspansja Rheinmetallu i miliard dla Elona Musk
Biznes
Wojciech Balczun, Minister Aktywów Państwowych: Inwestycje w Polsce dla polskich firm
Biznes
Norweski fundusz kontra Elon Musk. Czy miliarder dostanie 1 bln dolarów?
Materiał Promocyjny
Osiedle Zdrój – zielona inwestycja w sercu Milanówka i… Polski
Biznes
Chińskie auta szturmują Polskę, mniej rosyjskiej ropy i tańszy prąd w Niemczech
Reklama
Reklama