Szacunki firm monitorujących rynek motoryzacyjny zakładają, że sprzedaż nowych samochodów w 2009 r. będzie bliska tej z roku 2008 i zamknie się na poziomie 315 – 320 tys. sztuk. Ale choć gospodarka notuje coraz lepsze wyniki, w przyszłym roku eksperci nie spodziewają się zwyżek. – Nie jestem optymistą, bo bieżący rok w rzeczywistości jest słabszy z powodu spadku rejestracji o 15 – 17 proc. – twierdzi prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakub Faryś.
Jeśli bowiem od sprzedaży w salonach odejmiemy auta wywiezione za granicę w związku z premiami za złomowanie, okaże się, że faktyczny wynik sprzedaży polskim klientom będzie niższy o 40 – 50 tys. aut. – Nie sądzę, by w 2010 roku dało się całkowicie zapełnić tę lukę – dodaje Faryś. Według szefa Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar Wojciecha Drzewieckiego poprawa w koniunkturze skłoni do większych zakupów firmy. – Liczyłbym na 290, może 300 tys. samochodów sprzedanych polskim klientom w 2010 r. – mówi Drzewiecki.
[srodtytul]Lepiej w leasingu[/srodtytul]
Ożywienia spodziewa się branża leasingowa. Zwłaszcza duże firmy, które dysponują flotami pojazdów, powinny kupować więcej. – Prognozy naszych ekspertów zakładają 10 – 15-procentowy wzrost transakcji – mówi dyrektor generalny KBC Autolease Polska Ireneusz Tymiński. To niemało zważywszy na fakt, że w 2009 roku rynek flotowy przeżył załamanie. Według katowickiej firmy MM Cars tylko w regionie śląskim zakupy do firm zmniejszyły się nawet o 35 proc., a jak wyliczył Europejski Fundusz Leasingowy, wartość leasingowanych aut spadnie w 2009 roku poniżej 12 mld zł. Spowolnienie gospodarcze sprawiło bowiem, że znaczna część firm nie tylko zrezygnowała z rozbudowy swych flot, ale również odłożyła w czasie wymianę samochodów. Teraz jednak, z powodu rosnących kosztów eksploatacji, nie mają wyjścia i muszą wymianę przyspieszyć. – Spodziewam się, że w 2010 roku floty pomogą nam w znacznym stopniu sprzedawać samochody – zapowiada właściciel MM Cars Piotr Mozdyniewicz.
W tym roku zmieniać się będzie jednak forma leasingu. Coraz bardziej popularny będzie stawał się leasing operacyjny, obecnie obejmujący jedną dziesiątą aut przedsiębiorców. Według prezesa Europejskiego Funduszu Leasingowego Andrzeja Krzemińskiego przejście z finansowania na usługę to kierunek rozwoju całego rynku.