Kosmetyki odporne na kryzys

– To był dobry rok dla branży kosmetycznej w Polsce. Byłoby dobrze, gdyby i ten nadchodzący był równie udany – mówi Zenon Ziaja, dyrektor i współwłaściciel rodzinnej spółki Ziaja

Publikacja: 18.01.2010 00:08

Większość największych firm kosmetycznych jest dobrze przygotowana do wahań koniunktury

Większość największych firm kosmetycznych jest dobrze przygotowana do wahań koniunktury

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Firma, będąca jednym z największych producentów kosmetyków z krajowym kapitałem, zwiększyła w 2009 r. przychody ze sprzedaży o ponad 21 proc., do 138 mln zł. Okresy słabszej koniunktury w gospodarce wręcz sprzyjają Ziai, która od początku stawia na połączenie dobrej jakości i umiarkowanych cen.

Ale o wzroście sprzedaży mówią też firmy, które w swej ofercie mają droższe kosmetyki. Gwiazdkowy sezon zapewnił wielu z nich dobry finisz; perfumy i kosmetyki były prezentem numer jeden pod choinkami w Polsce.

– Rynek trochę nas nawet zaskoczył tym, że tak dobrze zareagował na kryzys. Nie wiem, czy to jest tzw. efekt szminki, ale generalnie branża ma bardzo dobre wyniki – ocenia Henryk Orfinger, prezes Laboratorium Kosmetycznego Dr Irena Eris i szef Polskiego Związku Pracodawców Prywatnych Branży Kosmetycznej. Sam zaznacza, że bardziej niż na tempie zależy mu na stabilności wzrostu przychodów spółki, który w ubiegłym roku ocenia na ok. 4 proc. (do ponad 164 mln zł).

Dorota Soszyńska, współwłaścicielka Oceanic, podkreśla, że w dobie kryzysu obie branże, w których działa firma (kosmetyczna i farmaceutyczna), okazały się bardzo stabilne. Na tyle, że spółka wprowadziła jesienią kolejną linię ekskluzywnych AA Exotic SPA, a jej obroty wzrosły w ub. roku o 15 proc., do 172 mln zł.

– To był najlepszy rok w naszej historii. Zamknęliśmy go z 21-proc. wzrostem sprzedaży – twierdzi Jacek Majdax, prezes spółki Dax Cosmetics. Jako szef rady nadzorczej Polskiego Związku Producentów Kosmetyków ocenia, że większość firm z branży zwiększyła w ubiegłym roku przychody. Jego opinię potwierdzają badania rynku; według najnowszych danych MEMRB przez 12 miesięcy, do końca października, sprzedaż kosmetyków wzrosła aż o 14 proc., do 7,1 mld zł. Euromonitor mówi o niespełna 2-proc. wzroście rynku, do 10,2 mld zł, ale uwzględnia też bardziej podatne na kryzys wyroby toaletowe. W okresie spowolnienia Polacy chętniej kupują je w dyskontach.

Polskie spółki zagranicznych koncernów kosmetycznych nie chcą podać swych wyników przed publikacją globalnych raportów, ale też nie narzekają. Nivea Polska (1,22 mld zł przychodów w 2008 r.) ocenia, że 2009 nie był gorszy. Jean-Noel Divet, prezes L’Oreal Polska (1,5 mld zł przychodów w 2008 r.) przypomina, że nawet w głębokich kryzysach ludzie kupują kosmetyki.

Większość największych firm kosmetycznych jest zresztą dobrze przygotowana do wahań koniunktury. Nie tylko globalny lider branży L’Oreal, ale i wiele krajowych spółek ma już w swej ofercie po kilka marek albo linii skierowanych do różnych kanałów sprzedaży. Wśród nich są niedrogie masowe kosmetyki do supermarketów, nieco droższe do aptek i te bardziej luksusowe, sprzedawane w dobrych perfumeriach. Henryk Orfinger przyznaje, że jego firma (znana głównie z marek Dr Irena Eris i Lirene) korzysta teraz ze wzrostu sprzedaży kosmetyków w aptekach z marką Pharmaceris. Również Dax Cosmetics sprzyja oferta, w której jest zarówno tania, ekonomiczna marka Celia, nieco droższa Perfecta oraz ekskluzywna Yoskine. Choć gros sprzedaży zapewniają firmie tańsze marki, to wprowadzona rok wcześniej Yoskine też dobrze sobie radzi. – Przed świętami nie nadążaliśmy z jej produkcją – dodaje Jacek Majdax.

Słabe wyniki giełdowej Kolastyny, która po trzech kwartałach zanotowała ponad 60-proc. spadek przychodów, nie są więc odbiciem sytuacji na rynku kosmetyków, ale przejawem problemów spółki.

Firma, będąca jednym z największych producentów kosmetyków z krajowym kapitałem, zwiększyła w 2009 r. przychody ze sprzedaży o ponad 21 proc., do 138 mln zł. Okresy słabszej koniunktury w gospodarce wręcz sprzyjają Ziai, która od początku stawia na połączenie dobrej jakości i umiarkowanych cen.

Ale o wzroście sprzedaży mówią też firmy, które w swej ofercie mają droższe kosmetyki. Gwiazdkowy sezon zapewnił wielu z nich dobry finisz; perfumy i kosmetyki były prezentem numer jeden pod choinkami w Polsce.

Pozostało 84% artykułu
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku