Gości w hotelach przybędzie dopiero w drugiej połowie roku

W 2009 r. przychody hoteli spadły o 20 – 30 proc. Ale kryzys się kończy, a wraz z nim promocje

Aktualizacja: 19.01.2010 07:06 Publikacja: 19.01.2010 01:39

W Małopolsce oraz na Wybrzeżu, gdzie jest najwięcej turystów, branża hotelarska rozwija się najszybc

W Małopolsce oraz na Wybrzeżu, gdzie jest najwięcej turystów, branża hotelarska rozwija się najszybciej. Wraz z rozbudową infrastruktury zacznie przybywać hoteli m.in. na Mazurach.

Foto: Rzeczpospolita

Ten rok przyniesie branży hotelarskiej kilka nowych obiektów. Jak informuje Instytut Hotelarstwa, planowane jest otwarcie hoteli Hilton w Gdańsku (150 pokoi) oraz Hilton Garden Inn w Krakowie (154 pokoje). Jeszcze w pierwszej połowie roku powinien rozpocząć działalność czwarty hotel sieci Gołębiewski (659 pokoi), w drugiej połowie roku – czterogwiazdkowy Holiday Inn w Bydgoszczy budowany przez firmę Budizol. Z kolei na przełomie wiosny i lata można się spodziewać zakończenia budowy hotelu w Toruniu należącego do sieci B&B.

Większa liczba nowych inwestycji będzie kończona dopiero w latach 2011 – 2012, czyli tuż przed rozpoczęciem Euro 2012.

Sporą niewiadomą będzie tegoroczna kondycja hoteli już istniejących. Branża w ubiegłym roku przeszła wyjątkowo głęboki kryzys. Uderzył on mocno zwłaszcza w hotele cztero- i pięciogwiazdkowe, dla których najważniejszą grupą klientów są goście biznesowi. Wielu z nich wstrzymało podróże z powodu niepewnej sytuacji gospodarczej. W związku z tym część hoteli miała ujemne wyniki finansowe nawet w czerwcu, jednym z najlepszych miesięcy dla hotelarstwa. Według Cushman & Wakefield od połowy ubiegłego roku zmniejszył się popyt na organizację konferencji, szkoleń i spotkań integracyjnych, będących szczególnie ważnym źródłem przychodów hotelarzy. Firmy przycięły także wydatki delegacyjne. Duża część podróży służbowych została w ogóle wykasowana z firmowych planów.

– Pod koniec ubiegłego roku przeprowadziliśmy rozmowy z naszymi kluczowymi klientami. Wynikało z nich, że restrykcje dotyczące organizacji imprez będą kontynuowane – mówi Agnieszka Róg-Skrzyniarz z sieci Starwood Hotels & Resorts, zarządzającej m.in. hotelami Bristol, Sheraton i Westin. Jej zdaniem dopiero druga połowa roku powinna przynieść ożywienie. W pierwszej można co najwyżej oczekiwać zatrzymania spadków i stabilizacji liczby gości hotelowych.

Nie brak jednak opinii, że w pierwszej połowie roku spadek liczby organizowanych w hotelach przez firmy spotkań i konferencji jeszcze bardziej się pogłębi. Dodatkowym problemem hoteli nastawionych na gości biznesowych może być stopniowo wzmacniający się złoty. Jednak w dalszej perspektywie poprawiająca się kondycja polskiej gospodarki zacznie branży pomagać.

Pozytywne dla branży hotelarskiej jest zahamowanie dramatycznego spadku liczby turystów, zwłaszcza zagranicznych. W ubiegłym roku z 13 proc. w pierwszym kwartale po trzech kwartałach wynosił blisko połowę. Hotelarze zakończyli także wykańczającą ich finansowo wojnę, w której 20- i 30-procentowymi spadkami cen usiłowali podtrzymać słabnącą frekwencję gości. Większość hoteli wstrzymała politykę takich obniżek.

[ramka][srodtytul]158 tys. miejsc[/srodtytul]

Na początku stycznia w Polsce funkcjonowało 1809 hoteli. Według Instytutu Hotelarstwa oferowały ponad 158 tys. miejsc noclegowych. W porównaniu z końcem grudnia 2008 roku liczba hoteli wzrosła o 126. Nie oznacza to jednak, że tyle powstało nowych hoteli, a jedynie, że tyle obiektów noclegowych w ciągu roku spełniło wszystkie wymogi, jakich oczekuje się od hotelu. [/ramka]

Ten rok przyniesie branży hotelarskiej kilka nowych obiektów. Jak informuje Instytut Hotelarstwa, planowane jest otwarcie hoteli Hilton w Gdańsku (150 pokoi) oraz Hilton Garden Inn w Krakowie (154 pokoje). Jeszcze w pierwszej połowie roku powinien rozpocząć działalność czwarty hotel sieci Gołębiewski (659 pokoi), w drugiej połowie roku – czterogwiazdkowy Holiday Inn w Bydgoszczy budowany przez firmę Budizol. Z kolei na przełomie wiosny i lata można się spodziewać zakończenia budowy hotelu w Toruniu należącego do sieci B&B.

Pozostało 83% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?