Media Markt ruszy z własną marką

Debiut ma nastąpić jeszcze w tym roku. Ale o sukces na konkurencyjnym rynku może być bardzo trudno

Aktualizacja: 22.01.2010 03:31 Publikacja: 21.01.2010 21:08

Media Markt ruszy z własną marką

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

– Nie komentujemy tej sprawy – mówi Wioletta Batóg, rzecznik Media Saturn Holding Polska, właściciela sieci. Jednak prace nad marką, która ma pojawić się w sklepach w całej Europie, już trwają, a z nieoficjalnych informacji "Rz" wynika, że rynkowy debiut możliwy jest w tym roku. Sprzedawany pod nią będzie niemal cały asortyment sprzętu RTV: odtwarzacze DVD, sprzęt audio czy telewizory, w cenach niższych o ok. 20 proc. niż w przypadku markowych odpowiedników.

– To ryzykowny zabieg, firma już kiedyś wprowadziła markę Medion, dzisiaj sprzedawaną w sieci Aldi. Kompletnie się nie przyjęła i była gorączkowo wyprzedawana niemal za bezcen – mówi jeden z producentów sprzętu. Gdy Aldi wchodził do Polski w kwietniu 2008 r., sprzedawał np. laptopy Medion za 1,4 tys. zł, błyskawicznie zniknęły one ze sklepów.

- W USA Sears sprzedaje AGD pod własną marką Kenmore, Best Buy ma pięć marek. Po osiągnięciu pewnej skali działalności można zacząć myśleć o takich produktach, które zastąpią lub uzupełnią asortyment – mówi Krzysztof Badowski, partner zarządzający Roland Berger Strategy Consultants.

Sprzęt elektroniczny pod markami własnymi od dawna sprzedają choćby sieci dyskontowe czy hipermarkety. – We wszystkich naszych sklepach sprzedawany jest sprzęt RTV pod marką Technika, konkurującą z innymi producentami ze średniej i niższej półki. Oferujemy pod nią sprzęt od odtwarzaczy MP3 po telewizory. Cieszy się on sporą popularnością – mówi Michał Kubajek, rzecznik Tesco.

[wyimek][b]18,2 mld zł[/b] warta była w 2009 r. sprzedaż elektroniki w Polsce[/wyimek]

Nikt nie bada, za jaki procent rynku elektronicznego wartego ok. 18 mld zł odpowiadają dziś w Polsce tego typu produkty. Na pewno magnesem są znacznie niższe ceny niż w przypadku produktów czołowych graczy, a różnice sięgają nawet 50 proc. – Historia marek prywatnych w tej branży jest nieco bardziej wyboista niż w przypadku produktów spożywczych czy ubrań. Elektronika to często symbol statusu i dlatego bywa trudno zastępowalna – dodaje Krzysztof Badowski.

Sieci z elektroniką muszą jednak walczyć o szukających okazji klientów. Do końca listopada ub.r. sprzedaż sprzętu spadła w porównaniu z tym okresem 2008 r. o 9,4 proc. Nawet sprzedaż telewizorów plazmowych i LCD, która rosła wcześniej mimo kryzysu, zmniejszyła się o 0,2 proc.

W przypadku sprzętu audio czy komputerów spadek sięgnął 30 proc. Choć wyniki są lepsze niż w wielu krajach zachodnich, to przybywa firm z kłopotami. Z Polski wycofał się brytyjski koncern DSG, sprzedając za 1 euro sklepy Electro World sieci Mix Electronics. Z otwierania sklepów zrezygnował też niemiecki ElectronicPartner, a jedna ze spółek grupy Avans już ogłosiła upadłość. W tym roku firmy liczą na poprawę, ale dopiero w II półroczu

[ramka]Największymi zwolennikami zakupów towarów pod markami własnymi w Europie są Szwajcarzy (tego typu produkty odpowiadają tam za ponad 50 proc. wartości rynku FMCG). W Niemczech czy Wielkiej Brytanii ich udziały przekraczają 40 proc. Polacy przez lata podchodzili do nich bardzo sceptycznie, w naszym kraju marki własne odpowiadały średnio za 8 – 9 proc. zakupów. Szybko się to zmienia – prostsze opakowania i brak wydatków na marketing pozwalają na obniżenie ceny o 30 – 40 proc.[/ramka]

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej