Reklama
Rozwiń

Lotniska ruszają z inwestycjami

210 mln zł zgodził się pożyczyć na rozbudowę gdańskiego lotniska Europejski Bank Inwestycyjny. Na werdykt czeka Wrocław

Publikacja: 04.02.2010 01:22

Łódzkie lotnisko

Łódzkie lotnisko

Foto: Fotorzepa, Tomasz Jodłowski TJ Tomasz Jodłowski

– Decyzja o pożyczce zapadła, teraz musimy ustalić sposób jej zabezpieczenia. Jesteśmy w tej kwestii elastyczni – mówi Marta Gajęcka, wiceprezes Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI).

To był najtrudniejszy punkt negocjacji. Sprawa rozbija się jednak o ustalenie sposobu zabezpieczenia tej pożyczki. EBI chciał, by wspólnicy spółki, czyli miasto Gdańsk i województwo pomorskie, udzielili gwarancji lub poręczenia. Samorządy bronią się przed tym, gdyż to zwiększyłoby wskaźnik zadłużenia, a tego chcą uniknąć. Samorządy proponują, by zabezpieczenie przewidywało podniesienie kapitału spółki w razie potrzeby.

[wyimek]0,6 mld euro tyle maksymalnie mogą być warte unijne projekty lotniskowe[/wyimek]

– Zabezpieczeniem może być na przykład gwarancja innych banków – mówi prezes Gajęcka. Zarząd gdańskiego lotniska równocześnie prowadzi rozmowy na temat kredytowania inwestycji z bankami komercyjnymi. Pieniądze z EBI są jednak znacznie tańsze.

Z tych pieniędzy sfinansowana ma być m.in. budowa drogi kołowania i nowego terminalu. Cały projekt szacowany jest na 367 mln zł. Znaczna część środków na zaplanowane prace ma pochodzić z Unii. – W połowie marca powinniśmy zakończyć oceniać wniosek o dofinansowanie tej inwestycji – stwierdza Anna Siejda, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Reklama
Reklama

Budowa Terminalu 2 w Gdańsku ma się rozpocząć na wiosnę tego roku i zakończyć na początku roku 2012.

Kolejny tzw. duży wniosek o unijne wsparcie złożyły władze lotniska we Wrocławiu. Też na budowę nowego terminalu. – Port ubiega się o 128,1 mln zł na budowę nowego terminalu pasażerskiego. Lada moment dokumenty przekażemy dalej – mówi Anna Siejda.

Cała inwestycja szacowana jest na 412 mln zł. Nowy terminal, który będzie mógł obsługiwać 3,2 mln osób rocznie, ma powstać do 2011 r. Obecnie port może przyjąć 1,2 mln podróżnych rocznie.

Jak dodaje, na biurku ma też siedem małych projektów złożonych przez porty lotnicze z zakresu bezpieczeństwa. – Dotyczą m.in. kupna wozów strażackich. Każdy z nich opiewa na kwotę od kilku do kilkunastu milionów złotych – dodaje. Na poprawę bezpieczeństwa na lotniskach porty mogą złożyć w sumie 17 wniosków o łącznej wartości ok. 150 mln zł.

– Decyzja o pożyczce zapadła, teraz musimy ustalić sposób jej zabezpieczenia. Jesteśmy w tej kwestii elastyczni – mówi Marta Gajęcka, wiceprezes Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI).

To był najtrudniejszy punkt negocjacji. Sprawa rozbija się jednak o ustalenie sposobu zabezpieczenia tej pożyczki. EBI chciał, by wspólnicy spółki, czyli miasto Gdańsk i województwo pomorskie, udzielili gwarancji lub poręczenia. Samorządy bronią się przed tym, gdyż to zwiększyłoby wskaźnik zadłużenia, a tego chcą uniknąć. Samorządy proponują, by zabezpieczenie przewidywało podniesienie kapitału spółki w razie potrzeby.

Reklama
Biznes
Polskie start-upy bez pieniędzy, odbudowa Ukrainy i współpraca Paryża z Londynem
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Biznes
Pepco więcej sprzedaje i rusza ze skupem akcji
Biznes
102 przypadki konfiskaty prywatnych majątków w Rosji. Miliardy dolarów na wojnę
Biznes
Największy atak na Ukrainę, InPost z kolejnym przejęciem, Polska celem hakerów
Biznes
Czy grozi nam cybernetyczna kapitulacja? Wojna w internecie się nasila
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama