Luksusowe coraz bardziej popularne

Najszybciej z motoryzacyjnej zapaści wychodzą producenci aut najdroższych. Po dwóch miesiącach roku w Polsce nowym liderem segmentu premium zostało BMW

Aktualizacja: 17.03.2010 13:17 Publikacja: 17.03.2010 11:41

BMW skupi się na rozwoju segmentu aut małych

BMW skupi się na rozwoju segmentu aut małych

Foto: Bloomberg

Od stycznia do końca lutego z salonów BMW wyjechało 748 nowych aut. Tym samym koncern zdetronizował Mercedesa, który do tej pory prowadził w stawce aut luksusowych. Początek roku dla BMW w Polsce był dobry ze względu na sprzedaż popularnych modeli X5 i X6, ale również X1.

Gusta Polaków coraz bardziej upodabniają się do europejskich - wynika z ostatnich danych ACEA, czyli Związku Europejskich Producentów Samochodów, które pokazały, że w UE liczba nowo zarejestrowanych samochodów BMW wzrosła w lutym o 6,3 proc. w skali roku. Dla porównania rejestracje Audi spadły o 3,7 proc., a Mercedesa o 6,8 proc.

Według danych opublikowanych przez SAMAR, Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego w Polsce w lutym Audi wyprzedziło jednak BMW pod względem liczby rejestracji aut.

Podczas dzisiejszej konferencji w Monachium poświęconej wynikom BMW członkowie zarządu wyrazili nadzieję, że obecny rok przyniesie wzrost sprzedaży nowych samochodów. Poprawa sytuacji na rynku nowych aut w tym roku ma torować drogę do powrotu na ścieżkę stałego wzrostu. Ten cel ma zostać osiągnięty do końca 2012 r.

- Planujemy pozostać w 2010 r. jednym z wiodących producentów aut w segmencie premium. Plan zakłada kilku procentowy wzrost sprzedaży tak aby przekroczyć globalnie liczbę 1,3 mln aut, które udało się sprzedać w 2009 r. – stwierdził Norbert Reithofer, prezes BMW.

[srodtytul]Zyski będą rosnąć[/srodtytul]

Zysk netto za cały 2009 r. wyniósł 210 mln euro wobec 330 mln euro rok wcześniej.

Przychody całej grupy, w skład której wchodzą marki Rolls-Royce, BMW i Mini Cooper, spadły w ubiegłym roku o 4,7 proc. do 50,7 mld euro wobec 53,2 mld euro rok wcześniej.

Friedrich Eichner, członek zarządu BMW odpowiedzialny za finanse stwierdził, że koncern radzi sobie coraz lepiej, a ten rok, po porażkach związanych z kryzysem, będzie przełomowy.

- Konkurencja nas napędza. Wciąż odczuwamy skutki kryzysu, ale obecny rok będzie owocował we wzrosty – mówił Eichner.

Podobnie jak w zeszłym roku, BMW planuje wypłacić dywidendę z zysku osiągniętego w 2009 r. w wielkości 197 mln euro. W praktyce przekłada się to na wypłatę 30 centów na jedną akcję zwykłą i 32 centów na jedną akcję uprzywilejowaną.

[srodtytul]BMW z napędem na przód[/srodtytul]

Kolejne kilka lat dla grupy BMW zdecydowanie ma wypełniać kolor zielony. Niemiecki koncern pędzi razem z innymi producentami w światowym wyścigu ekologicznym. Wszystkie prezentacje nowych modeli wiążą się z ograniczeniem spalania, napędami hybrydowymi i w pełni elektrycznymi autami.

Ciekawostką jest to, że BMW skupi się na rozwoju segmentu aut małych. Koncern zapowiedział nawet, że w przyszłości rozpocznie produkcję elektrycznych samochodów z napędem na przednią oś.

Te plany z pewnością są związane z silną ekspansją BMW na rynki Indii i Chin, gdzie producent z Monachium odnotował w zeszłym roku rekordowe wzrosty sprzedaży.

- Rynek małych aut to okazja do rozszerzenia naszej działalności o segment, który rośnie w bardzo szybkim tempie – powiedział podczas konferencji Ian Robertson, członek zarządu BMW.

[srodtytul]Konkurencja nie śpi[/srodtytul]

Po ostatnim salonie motoryzacyjnym w Genewie pojawiły się komentarze, że kultowy Mini Cooper wreszcie doczekał się godnego następcy. Ma nim być nowe Audi A1, które na rynku może zadebiutować we wrześniu. Audi według ekspertów może liczyć na to, że odbierze BMW część klientów. A1 cenowo nie jest jednak w zasięgu przeciętnie zarabiającego Polaka. Podobnie jak Mini będzie kosztowało ponad 55 tys. zł za podstawową wersję. Na naszych ulicach pojawi się więc kolejny miejski czterokołowiec dla zamożnych.

Z kolei Mercedes-Benz zainwestuje ponad 1,4 mld euro by podwoić linię małych aut do czterech modeli. Inwestycja ta związana jest z otwarciem fabryki na Węgrzech. Daimler prowadzi również rozmowy z Renault w sprawie współpracy mającej obniżyć koszty produkcji aut kompaktowych.

[i]Jarosław Anusz z Monachium[/i]

Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji