Z najnowszych badań Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynika, że do kupowania niepotrzebnych towarów przyznaje się 20 proc. respondentów. Jednocześnie niemal połowa konsumentów nie ma takiego problemu. UOKiK przypomina konsumentom o ich prawach i podpowiada na co zwracać uwagę, kupując produkty przed świętami.
Umieszczone na opakowaniu informacje nie mogą wprowadzać w błąd, dlatego przykładowo na kartonie powinniśmy znaleźć jasną informację, czy kupujemy napój, sok czy nektar. Mają one bowiem zupełnie inny skład, charakterystykę i trwałość. Jeśli cena tego samego produktu jest inna na półce niż w kasie sklepu mamy prawo do zakupu po takiej cenie, jaka widnieje na półce. Jeżeli zapłaciliśmy za produkt więcej, sprzedawca powinien oddać różnicę. Z kolei wybierając produkty z gratisem, sprawdźmy czy rzeczywiście jest on darmowy. Może się okazać, że za taki zestaw będziemy musieli zapłacić więcej niż gdybyśmy każdą z tych rzeczy kupili osobno. Jednak już zwrot produktu, który nie ma wad, a po prostu nam się nie podoba, zależy wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy. Każdą rzecz niezgodną z umową możemy reklamować w ciągu dwóch lat od zakupu, nie później jednak niż w ciągu dwóch miesięcy od wykrycia wady.