Nowe pociągi pojadą po przebudowanych torach

142 miliony złotych na inwestycje chcą wydać do 2013 roku szefowie podmiejskiej kolejki. Wczoraj przedstawili plany na najbliższe lata

Publikacja: 05.12.2007 02:35

Nowe pociągi pojadą po przebudowanych torach

Foto: Archiwum

Zarząd Warszawskiej Kolei Dojazdowej, obchodzącej w tym roku swoje 70-lecie, zamierza zakupić 13 nowych pociągów i przebudować przeszło 30 kilometrów torów .

– W ciągu dwóch miesięcy ruszy przetarg na zakup nowoczesnych klimatyzowanych pociągów. Pierwsze wyjadą na tory w 2009 roku – zapowiada Jolanta Dałek z zarządu WKD.

Na początku przyszłego roku rozpocznie się budowa drugiego toru do Grodziska z Podkowy. Dzisiaj pociągi jeżdżą tam po jednym i dlatego nie można zwiększyć liczby połączeń. Na szczęście przedwojenni właściciele (Spółka Elektryczna Kolej Dojazdowa) pomyśleli o tym, że kiedyś będzie konieczność rozbudowania linii. – Zadbali o rezerwę terenu, a przejazdy i mostki są odpowiednio szerokie i pomieszczą drugi tor – mówi Jolanta Dałek z zarządu WKD.

Budowa siedmiokilometrowego odcinka linii potrwa rok.

Nieco dłużej trzeba będzie poczekać na przebudowę głównej trasy z Komorowa do Warszawy. Dzięki niej czas podróży do stolicy skróci się o kilka minut. Prace będą prowadzone etapowo, tak by jak najmniej utrudnić życie pasażerom. Przebudowa zacznie się prawdopodobne w przyszłym roku i zajmie dwa – trzy lata.

Kolejka jeżdżąca dziś obrzeżami Pruszkowa ma pojechać także do centrum miasta. – Przeprowadziliśmy badania, z których wynika, że wiele osób jeździłoby tą trasą. Teraz trzeba skalkulować koszty i ustalić, czy puścić tamtędy normalne pociągi elektryczne, czy spalinowy szynobus – wyjaśnia Dałek.

W planach jest także budowa linii WKD do Janek.

Z pieniędzmi na inwestycje problemu nie będzie.

– W wieloletnim planie inwestycyjnym województwa na zakup nowych pociągów WKD i przebudowę torów zarezerwowaliśmy 142 mln zł. Nie wykluczamy, że będziemy się starać także o dofinansowanie inwestycji z funduszy unijnych – informuje Marta Milewska rzeczniczka urzędu marszałkowskiego, który jest największym udziałowcem wukadki.

Kolejarze chcą, by jak najwięcej kierowców samochodów korzystało z kolejki. – Już niebawem wybudujemy dla nich duży parking strzeżony w Podkowie Leśnej. Przy mniejszych stacjach mamy wąskie paski terenu – powstaną tam zatoczki parkingowe na kilka samochodów – wylicza Jolanta Dałek.

Nikłe są szanse na budowę nowego strzeżonego parkingu dla pasażerów WKD w leżącym na terenie gminy Michałowice Komorowie. Na inwestycję nie zgodzili się tamtejsi radni.

Trasa WKD biegnie przez teren Warszawy, Michałowic, Pruszkowa, Brwinowa, Podkowy Leśnej, Milanówka i Grodziska Mazowieckiego. Obecnie liczy ok. 36 kilometrów i jest na niej 28 przystanków. Od września tego roku WKD należy do konsorcjum samorządowego, w którym głównym udziałowcem (73 procent) jest samorząd województwa mazowieckiego. Podmiejska kolejka przewozi teraz nawet do 26 000 osób dziennie.

Zarząd Warszawskiej Kolei Dojazdowej, obchodzącej w tym roku swoje 70-lecie, zamierza zakupić 13 nowych pociągów i przebudować przeszło 30 kilometrów torów .

– W ciągu dwóch miesięcy ruszy przetarg na zakup nowoczesnych klimatyzowanych pociągów. Pierwsze wyjadą na tory w 2009 roku – zapowiada Jolanta Dałek z zarządu WKD.

Pozostało 88% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca