Wielka ulga w metrze: tunel się prawie nie rusza

Budowa pierwszej linii. Tunel metra między stacjami Marymont i Słodowiec przestał osiadać. Inżynierowie przewidują, że w przyszłym tygodniu ruszy w nim montaż szyn

Aktualizacja: 06.12.2007 07:12 Publikacja: 05.12.2007 20:52

Badania wykazały, że tunel przy stacji Marymont ustabilizował się. Według rzecznika Metra Warszawskiego Grzegorza Żurawskiego pomiary nie wykazały żadnych ruchów w pionie; w poziomie tunel wciąż się przemieszcza, ale w granicach błędu urządzeń pomiarowych.

– Mamy jeszcze tylko jeden niepewny punkt pomiarowy w rejonie ul. Żeromskiego, który musimy obserwować – mówi Lech Malinowski z firmy PRG Metro.

Przemieszczanie się tunelu specjaliści odkryli miesiąc temu. Spowodowały je wody gruntowe, które wróciły w to miejsce po wyłączeniu pomp, które usuwały wodę w czasie budowy i zabezpieczały tunel przed zalaniem. – Według teoretycznych obliczeń tunel powinien przemieszczać się od 15 do 20 milimetrów, a było to prawie 30 milimetrów. Osiadanie wystąpiło w najmniej oczekiwanym miejscu – mówi „Rz” projektant tunelu Franciszek Misiurek z Metroprojektu.

Tymczasem szyny powinny być układane z milimetrową precyzją. W przeciwnym razie koła w pociągach mogą się szybciej zużywać, powodując drgania na powierzchni.

– Wiele wskazuje na to, że w przyszłym tygodniu znowu ruszą wstrzymane prace przy montażu szyn – przewiduje inż. Malinowski.

Problemy z tunelem posłużą szefom Metra Warszawskiego do wytłumaczenia opóźnienia. Przypomnijmy – 15 grudnia mieli odebrać stację od wykonawcy, a wtedy pociągi między stacją Plac Wilsona i Marymont zaczęłyby kursować co 2,5 minuty, a nie co 9 minut – jak teraz. Termin opóźni się co najmniej o dwa miesiące.

Na tym nie koniec wiadomości z metra. Dzisiaj ratusz ma podpisać spóźnioną umowę z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego w sprawie dofinansowania przez UE odcinka na Bielanach – jeszcze z budżetu na lata 2004 – 2006.Dzięki temu Warszawa dostanie z Brukseli zwrot prawie 300 mln z 750 mln zł wydanych na budowę stacji Słodowiec, Stare Bielany, Wawrzyszew i Młociny wraz z prowadzącymi do nich tunelami. Komisja Europejska zaakceptowała wniosek półtora roku temu, ale umowę opóźniły biurokratyczne procedury.

tyle kosztuje budowa odcinka pod ul. Kasprowicza między stacjami Marymont i Młociny

Badania wykazały, że tunel przy stacji Marymont ustabilizował się. Według rzecznika Metra Warszawskiego Grzegorza Żurawskiego pomiary nie wykazały żadnych ruchów w pionie; w poziomie tunel wciąż się przemieszcza, ale w granicach błędu urządzeń pomiarowych.

– Mamy jeszcze tylko jeden niepewny punkt pomiarowy w rejonie ul. Żeromskiego, który musimy obserwować – mówi Lech Malinowski z firmy PRG Metro.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
Nowe biliony dolarów w majątku miliarderów
Biznes
Literaci chcą swojego PISF-u. Zerowy VAT na książki? „Rynek pozostałby mętny”
Biznes
Biznes w USA obawia się konsekwencji ceł Donalda Trumpa. Nowe badanie
Materiał Promocyjny
Obowiązki przedsiębiorcy, czyli koniec miesiąca z Małą Księgowością
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Biznes
Ile kraje UE wydają na obronność? Raport EDA krytykuje politykę Polski
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska