Alkoholowa hossa

W 2007 r. wydatki Polaków na mocne trunki były rekordowe. W przyszłym ich wzrost powinien się utrzymać

Publikacja: 17.12.2007 04:04

Alkoholowa hossa

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

– Sprzedaż wódki w Polsce będzie w tym roku o jedną dziesiątą wyższa niż w 2006 roku – szacuje Krzysztof Grudziński, prezes V&S Luksusowej i przewodniczący Rady Głównej Polskiego Przemysłu Spirytusowego. Z naszych szacunków wynika, że Polacy kupią w 2007 roku blisko 200 mln litrów wódki, na które wydadzą ponad 7,5 mld złotych.

Zdaniem Krzysztofa Grudzińskiego do większych niż w ostatnich kilku latach zakupów wódki zachęcały wzrost gospodarczy i rosnąca zamożność Polaków. W górę poszła sprzedaż wódek luksusowych oraz importowanych, ale także najtańszych, tzw. ekonomicznych. Stało się tak, mimo że w przypadku tych ostatnich najbardziej odczuwalny był kilkuprocentowy wzrost cen spowodowany wyższymi kosztami zakupu surowców, głównie spirytusu oraz opakowań.

W tym roku firma V&S Luksusowa poprawi sprzedaż o 30 procent. Najbardziej na modzie na wódkę skorzystała w bieżącym roku produkowana przez nią marka Pan Tadeusz. Popyt na nią poszedł w górę o 50 procent.

Notowana na giełdach w Warszawie i Nowym Jorku grupa Central European Distribution Corporation prognozuje, że na koniec 2007 roku jej przychody ze sprzedaży wyniosą od 1,17 mld do 1,2 mld dolarów. Będą o 24 – 27 procent wyższe niż w 2006 roku.

Prezes CEDC William Carey wyjaśnia, że znaczny wpływ na poprawę wyniku miał rosnący popyt na droższe wódki. Jego firma przejęła w bieżącym roku także kolejnego dystrybutora alkoholu, spółkę PHS. Oprócz niej w Polsce ma jeszcze 16 centrów dystrybucyjnych.

Między innymi dzięki nabyciu kolejnych firm sprzedających alkohol w 2007 roku o 40 procent zwiększy przychody grupa Sobieski, największy konkurent CEDC. Obydwie firmy kontrolują po około jednej trzeciej polskiego rynku mocnych alkoholi. W ciągu ostatniego półtora roku Sobieski kupił ośmiu dystrybutorów.

Większość producentów wódki uważa, że 2008 rok nie powinien być gorszy dla nich od ubiegłego.

– Sprzedaż wódki powinna się zwiększyć o kolejne 15 – 20 proc. – uważa Tomasz Beszterda z firmy Diageo Polska, do której należy marka Smirnoff. Jego zdaniem jeszcze szybciej, bo powyżej 20 proc., powinna pójść w górę sprzedaż wódek luksusowych.

masz pytanie wyślij e-mail do autora

b.drewnowska@rp.pl

– Sprzedaż wódki w Polsce będzie w tym roku o jedną dziesiątą wyższa niż w 2006 roku – szacuje Krzysztof Grudziński, prezes V&S Luksusowej i przewodniczący Rady Głównej Polskiego Przemysłu Spirytusowego. Z naszych szacunków wynika, że Polacy kupią w 2007 roku blisko 200 mln litrów wódki, na które wydadzą ponad 7,5 mld złotych.

Zdaniem Krzysztofa Grudzińskiego do większych niż w ostatnich kilku latach zakupów wódki zachęcały wzrost gospodarczy i rosnąca zamożność Polaków. W górę poszła sprzedaż wódek luksusowych oraz importowanych, ale także najtańszych, tzw. ekonomicznych. Stało się tak, mimo że w przypadku tych ostatnich najbardziej odczuwalny był kilkuprocentowy wzrost cen spowodowany wyższymi kosztami zakupu surowców, głównie spirytusu oraz opakowań.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca