Miliardy zamknięte w butelkach

Szybko rosną wydatki na napoje i wodę w Polsce. W tym roku mają one szansę przekroczyć 6,5 miliardów złotych

Publikacja: 11.02.2008 01:44

Miliardy zamknięte w butelkach

Foto: Rzeczpospolita

W ubiegłym roku nasze wydatki na napoje i wodę zwiększyły się o blisko jedną piątą – wynika z danych firmy badawczej Nielsen. Producenci liczą, że w tym roku powinno być jeszcze lepiej.

– Początek roku jest obiecujący. Nasza sprzedaż w styczniu była wyższa niż rok wcześniej – mówi Marek Jutkiewicz, wiceprezes giełdowej spółki Hoop.

W przyszłym miesiącu walne zgromadzenie akcjonariuszy ma zdecydować o jej połączeniu z czeskim producentem Kofolą. Jednak już teraz obie firmy pracują nad strategią. Wiadomo, że wiodącym produktem w Polsce pozostanie hoop cola. Napój ten generuje blisko jedną piątą przychodów Hoopa, które po trzech kwartałach 2007 roku wynosiły ok. 670 mln zł.

Marek Jutkiewicz zapowiada, że Hoop i Kofola nie będą szczędziły wydatków na promocję i reklamę swojego napoju o smaku coli. Firmy nie chcą zostać w tyle za gigantami na tym rynku – coca-colą i pepsicolą. Ich największym konkurentem są jednak nie amerykańskie koncerny, ale rodzima firma Zbyszko, która przyznaje, że w tym roku chce się skoncentrować właśnie na rozwijaniu sprzedaży nowego napoju o nazwie Polo Cola. Produkt, który pojawił się na rynku pod koniec 2007 r., zastąpił wytwarzane wcześniej przez tę firmę polococtę oraz zbyszko colę.

Ostra walka będzie się także toczyć na rynku wody mineralnej, na którą według firmy badawczej Nielsen Polacy wydali ponad 2 mld zł, o 14 proc. więcej niż rok wcześniej.

W dalszym ciągu firmy będą zwiększać ofertę wód smakowych. Hoop do niegazowanych odmian smakowej wody Arctic zamierza w tym sezonie dołączyć produkty gazowane.

Spółdzielnia Pracy Jurajska, która w 2007 roku zwiększyła sprzedaż wód smakowych o kilkanaście procent, chce się skoncentrować na rozwijaniu dystrybucji swoich produktów. W maju powinno ruszyć pierwsze centrum logistyczne firmy w Myszkowie w województwie śląskim. Jego budowa kosztować będzie spółdzielnię ok. 5 mln zł.

– Nie wykluczamy stworzenia kolejnych centrów, m.in. na Pomorzu i w Wielkopolsce – mówi Bogdan Wawrzyniak, prezes Jurajskiej.

Znacznego wzrostu sprzedaży spodziewają się producenci tych napojów, które są popularne w Polsce od niedawna. Iwona Jacaszek, dyrektor ds. korporacyjnych Coca-Cola HBC Polska, podkreśla, że jej firma chce umocnić się na pozycji lidera na rynkach herbat mrożonych oraz napojów izotonicznych. W 2007 roku wydatki Polaków na te produkty zwiększyły się odpowiednio o 83 i 49 proc. Coca-Cola liczy na to, że uda się jej zwiększyć sprzedaż, m.in. dzięki temu, że jest oficjalnym sponsorem tegorocznych mistrzostw Europy w piłce nożnej.

Firmy chcą także skorzystać na coraz popularniejszych w Polsce napojach energetycznych. W 2007 r. wartość ich sprzedaży zwiększyła się o 84 proc., do prawie 490 mln zł. W sumie Polacy kupili ponad 48 mln litrów produktów energetycznych. To prawie 150 proc. więcej niż w 2006 roku. Food-Care, którego marka Tiger jest liderem pod względem wartości sprzedaży, rozpocznie w tym roku budowę rozlewni napojów pobudzających. Koszt inwestycji ma wynieść 35 mln zł.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki b.drewnowska@rp.pl

Biznes
Przenieśli produkcję z Polski do Niemiec i Rumunii. Grupowe zwolnienia na Pomorzu
Biznes
Państwowa agencja chce przejąć dawną spółkę Marka Falenty
Biznes
Totalizator Sportowy ma nowego prezesa. Została nim była podsekretarz stanu w MSZ
Biznes
Polski potentat meblarski rozważa przejęcia za granicą. Kto jest na celowniku?
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Jak wzrost wydatków na zbrojenia wpłynie na gospodarkę?
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego