Kamień węgielny wmurował na uroczystości w Pekinie premier Wen Jiabao. Trasa o długości 1320 km zostanie oddana za pięć lat, w 2013 r. Znajdzie się na niej 21 stacji, a pociągi będą kursować z prędkością 350 km/h, skracając czas podróży z 11 godzin do 5.

Wiceminister kolei Lu Chunfang podkreślił, że wszystko będzie tu naj: najdłuższy na świecie jeden odcinek, najnowocześniejszy technologicznie i największy projekt z zakresu infrastruktury od czasu utworzenia ChRL w 1949 r. Pociągi połączą stolicę polityczną ze stolicą gospodarczą kraju. Trasa powstanie według technologii chińskiej, budowę mogą finansować inwestorzy zagraniczni. Projekt odraczano kilka razy.

31,6 mld dol. pochłonie budowa superszybkiej linii kolejowej łączącej Szanghaj z Pekinem

Po raz pierwszy wspomniano o nim w 1994 r., trasa miała być gotowa na olimpiadę, następnie na czas wystawy Expo w Szanghaju w 2010 r. Budżet wzrósł ze 130 mld juanów do ponad 220 mld. 11 kwietnia wypuszczono z fabryki pierwszy skład pociągu chińskiej produkcji CRH wyprodukowany według niemieckiej technologii ICE Siemensa.

Do 2020 r. Chiny zbudują 18 tys. km torów przystosowanych do prędkości ponad 200 km/h. Plan przyjęty w 2005 r. zakłada inwestowanie w kolej 130 mld juanów (19 mld dolarów) rocznie.