Koniec papierowych biletów lotniczych – biura podróży mogą stracić klientów

Od 1 czerwca 240 linii lotniczych zrzeszonych w IATA będzie wystawiać tylko bilety elektroniczne

Publikacja: 31.05.2008 02:07

Koniec papierowych biletów lotniczych – biura podróży mogą stracić klientów

Foto: Fotorzepa, Krz Krzysztof Łokaj

Na wyeliminowaniu papieru skorzystać mają prawie wszyscy – linie lotnicze, pasażerowie i środowisko. Jedynym poszkodowanym mogą się okazać biura podróży, do których wiele osób przychodziło tylko po to, by kupić bilet na samolot.

Elektroniczne bilety mają być wygodą dla pasażerów, którzy nie będą już musieli martwić się o ich zgubienie. Teraz łatwiej będzie zmienić datę i trasę podróży. Dzięki automatom do samodzielnej rejestracji skrócić się mają kolejki do odpraw.

Korzyści odczują też linie lotnicze. Według wyliczeń IATA rezygnacja z papieru pozwoli jej członkom oszczędzać rocznie 3 mld dolarów, bo bilet elektroniczny kosztuje średnio dolara, a tradycyjny 10. Zyska też ekologia, bo uniknie się wyrębu 50 tys. drzew rocznie.

3 mld dolarów wyniosą oszczędności linii lotniczych wynikające z wycofania papierowych biletów

Realizacja programu „Zero papieru” zapoczątkowanego przez IATA w 2004 r. nie obyła się bez potknięć. W marcu awaria systemu biletowego zepsuła premierę terminalu T5 na lotnisku Heathrow, zamieniając w koszmar podróż wielu tysięcy ludzi.

Według Michela de Blusta, sekretarza generalnego ECTAA, federacji zrzeszającej organizacje biur podróży 29 krajów europejskich, jest jeszcze kilka problemów administracyjnych do rozwiązania. Inna sprawa, że nadal 5 proc. przewoźników nie przeszło jeszcze na nowy system. IATA wyjaśnia, że w końcu lutego 94 proc. jej członków wycofało już bilety papierowe z użytku.

PLL LOT już teraz wystawia niemal wyłącznie bilety elektroniczne. Tradycyjne pojawiają się tylko w wyjątkowych okolicznościach, między innymi dlatego, że zażądał tego jeden z partnerów przewoźnika, nienależący jednak do sojuszu Star Alliance.

Biura podróży afiliowane w systemie dystrybucji IATA wystawiają rocznie ponad 400 mln biletów. Od 1 czerwca żadne biuro nie może wystawiać biletu papierowego. Tradycyjny kartonik będzie akceptowany tylko do daty jego ważności.

Biura podróży stracą jednak wielu klientów, którzy dotąd kupowali u nich tylko bilety. Będą więc musiały uatrakcyjnić ofertę innych usług (wycieczki, hotele, wynajem aut), na czym znów skorzystają konsumenci. ?

Na wyeliminowaniu papieru skorzystać mają prawie wszyscy – linie lotnicze, pasażerowie i środowisko. Jedynym poszkodowanym mogą się okazać biura podróży, do których wiele osób przychodziło tylko po to, by kupić bilet na samolot.

Elektroniczne bilety mają być wygodą dla pasażerów, którzy nie będą już musieli martwić się o ich zgubienie. Teraz łatwiej będzie zmienić datę i trasę podróży. Dzięki automatom do samodzielnej rejestracji skrócić się mają kolejki do odpraw.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca