Aktualizacja: 26.11.2018 16:17 Publikacja: 26.11.2018 16:11
Carlos Ghosn
Foto: fot. Simon Dawson/Bloomberg
Wysocy przedstawiciele obu firm, a także Mitsubishi wezmą udział w posiedzeniach komitetów operacyjnych w połowie tygodnia w Amsterdamie, które zaplanowano przed aresztowaniem Ghosna 19 listopada. - W naszych stosunkach dotyczących sojuszu nie ma zmian - oświadczył jeden z rzeczników Mitsubishi.
Nissan i Renault mający w nim 43,4 proc. obiecały zachować to partnerstwo, ale prezes Nissana Hiroto Saikawa dał jasno do zrozumienia, że chce skończyć z kontrolowaniem sojuszu przez francuską firmę i szybko doprowadził do usunięcia Ghosna ze stanowiska szefa rady dyrektorów.
Podczas spotkania w Tokio 26 listopada z pracownikami Nissana Saikawa będący też p.o. szefa rady dyrektorów Nissana, nie wspomniał o konieczności zmiany wielkości udziału w partnerstwie z Renaultem. Wcześniej dziennik "Nikkei" cytował jego słowa do załogi, że "stosunki z Renaultem nie układają się na równej podstawie". Saikawa powtórzył teraz, że doszło do skupienia zbyt dużego zakresu władzy przez jedną osobę, C. Ghosna. To zniechęcało innych członków rady do rozmawiania ze sobą i do przerzucania decyzji na Ghosna.
Za kulisami pojawiły się znaczne różnice zdań o prawach przyznanych Renaultowi w ramach porozumienia RAMA potwierdzającego sojusz. Większy Nissan ponownie zażądał od Renaulta rezygnacji z kontrolnego pakietu w nim. Po usunięciu Ghosna ze stanowiska przewodniczącego rady dyrektorów Nissana 22 listopada Renault poinformował prezesa Saikawa, że zamierza mianować czwartego członka rady na podstawie umowy z 2002 r. o sojuszu. Prezes Nissana w oficjalnej odpowiedzi zakwestionował takie prawo Francuzom, mającym obecnie 3 członków w radzie Nissana, w tym C. Ghosna, którego może usunąć jedynie WZA.
Liczba ludzi z Renaulta w kierownictwie Nissana może też zostać zmniejszona - Dyskusje w Amsterdamie mogą dotyczyć tego, czy pozwolić francuskiej firmie na zachowanie 2 miejsc.
Dążenie Saikawy do niezależności zyskuje już poparcie inwestorów, którzy pragną odblokowania zaniżonej wartości dużego udziału Francuzów w japońskiej firmie. - Stosunki Nissana z Renaultem trzeba zrównoważyć. Nakłaniamy Renaulta do zmniejszenia udziału w Nissanie do ok.25 proc. i użycia pozyskanych środków do wykupienia własnych akcji - stwierdził Arndt Ellinghorst z Evercore.
Na posiedzeniu w miniony czwartek rady dyrektorów Nissana również jej członkowie mianowani przez Renaulta głosowali za usunięciem Ghosna po przestudiowaniu 400 stron wewnętrznych ustaleń, którymi nie wolno im podzielić się nawet z francuską firmą.
Podczas posiedzeń w Amsterdamie dojdzie do pierwszego spotkania twarzą w twarz Bolloré z Saikawą od czasu aresztowana Ghosna. - Mają to być sesje czysto operacyjne - stwierdził przedstawiciel Renaulta.
Trzy firmy podkreśliły, że ich działalność i sojusz funkcjonują normalnie, Nissan odwołał jednak premierę wyczynowego elektrycznego Leafa przewidzianą 28 listopada w Jokohamie i Amsterdamie. Rzecznik nie podał powodów odroczenia i powiedział, że firma ustali nowy termin.
Jest czwartek, 12 grudnia, a w dzisiejszym odcinku „Twój Biznes” Bartłomiej Kawałek analizuje kluczowe tematy gospodarcze.
W najbliższych miesiącach ma być wprowadzona zmiana w prawie, która umożliwi MON kupno uzbrojenia polskich producentów dla innych rządów. Mechanizm ma działać podobnie jak amerykański FMS.
Konkurowanie na rynku jest naturalne i napędza rozwój. Jednak problem zaczyna się, gdy ktoś dla zbudowania swojej pozycji stosuje nieuczciwe praktyki. Wtedy państwa powinny reagować w celu ochrony firm czy nawet całych sektorów gospodarki.
Najważniejsze wydarzenia i trendy przeszłego roku. Już 18 grudnia specjalny dodatek Perspektywy 2025.
Bank wspiera rozwój pasji, dlatego miał już w swojej ofercie konto gamingowe, atrakcyjne wizerunki kart płatniczych oraz skórek w aplikacji nawiązujących do gier. Teraz, chcąc dotrzeć do młodych, stworzył w ramach trybu kreatywnego swoją mapę symulacyjną w Fortnite, łącząc innowacyjną rozgrywkę z edukacją finansową i udostępniając graczom możliwość stworzenia w wirtualnym świecie własnego banku.
Jest środa, 11 grudnia, a w dzisiejszym odcinku „Twój Biznes” Bartłomiej Kawałek omawia najważniejsze wydarzenia gospodarcze.
W tym roku rynek tego typu produktów ma być warty już 55,6 mld zł, co oznacza wzrost o 24,6 proc. rdr. Największą jego część stanowią samochody, ale mocno rosną hotele i SPA.
Listopad był szesnastym miesiącem spadków rejestracji przyczep i naczep. Na horyzoncie nie widać żadnych śladów poprawy.
Od stycznia do października 2024 roku kupiono w Polsce 11 051 egzemplarzy hybrydowej Toyoty C-HR. Nowy model stał się zdecydowanym liderem segmentu, a klienci chętnie decydują się na auta w wyższych wersjach wyposażenia.
O wsparcie z programu Mój elektryk 2.0 będą mogły ubiegać się wyłącznie osoby fizyczne oraz osoby fizyczne wykonujące jednoosobową działalność gospodarczą. Zdaniem Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców jest to rozwiązanie dyskryminujące, np. spółki z o.o.
Spowolnienie gospodarcze w Europie doprowadziło do zastoju w transporcie drogowym. Sprzedaż samochodów ciężarowych gwałtownie spada.
Po raz pierwszy w niemal stuletniej historii współpracy Watykanu z Mercedesem, nowy papamobile będzie samochodem elektrycznym. Powstał na bazie modelu G 580 z technologią EQ.
Subsydia do samochodów elektrycznych mają na celu stymulowanie rynku, który w przypadku Polski, nadal jest na początkowej fazie rozwoju. Dotychczasowe działania ze strony państwa przynosiły wymierne korzyści. Jednak nowa propozycja programu dopłat nie ma nic wspólnego z przemyślaną koncepcją.
Chińska linia lotnicza JuneYao wprowadza na rynek własny samochód elektryczny – JuneYao Air. Sensacją jest nie tylko hojna gwarancja na akumulator, ale i inne dodatki.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas