Mała czarna ma konkurencję

W ciągu ostatniego roku nasze wydatki na kawę zwiększyły się o 300 mln zł. Rośnie popularność mieszanek. Lider rynku cappuccino, spółka Mokate planuje nową inwestycję – dowiedziała się „Rz”

Publikacja: 04.07.2008 03:10

Mała czarna ma konkurencję

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

Blisko 2,5 mld zł wydaliśmy na kawę w ciągu roku do końca maja – wynika z najnowszego raportu firmy Nielsen. To o 15,8 proc. więcej niż rok wcześniej. Nadal ponad połowa rynku należy do kaw mielonych i ziarnistych. Jednak to nie popyt na nie napędza rynek.

– Sprzedaż kawy rośnie w Polsce w szybkim tempie głównie za sprawą kaw rozpuszczalnych. Trend ten powinien się utrzymać – mówi Małgorzata Szlendak, rzecznik Nestle Polska, wicelidera polskiego rynku kawy pod względem wartości sprzedaży.

Nielsen podaje, że w ciągu ostatniego roku wartość sprzedaży tradycyjnej kawy rozpuszczalnej zbliżyła się do 878 mln zł, czyli była o ok. 100 mln zł wyższa niż rok wcześniej. Wydatki na miksy kawowe (np. kawa rozpuszczalna z mlekiem w saszetkach) poszły w górę o 17,5 proc., do ok. 164 mln zł.

Zdaniem Magdaleny Kosińskiej, brand managera w Kraft Foods Polska, lidera polskiego rynku kawy, zwiększająca się sprzedaż miksów wiąże się z modą na produkty łatwe w przyrządzaniu. Aby wykorzystać dobrą koniunkturę, wiosną 2008 r. Kraft poszerzył swoją ofertę miksów o luksusową markę Jacobs Krönung.

Jerzy Chrystowski, doradca grupy Mokate, lidera krajowego rynku cappuccino w proszku, zwraca uwagę, że po trzech latach zastoju do łask wraca także ten gatunek kawy. Od czerwca 2007 r. do maja 2008 r. jego sprzedaż zwiększyła się o ok. 15,5 proc.

Mokate wytwarza także tradycyjne kawy rozpuszczalne i miksy. „Rz” dowiedziała się, że firma będzie rozwijać ten segment swojej produkcji. W sumie w ciągu najbliższych dwóch lat zamierza wydać na inwestycje ponad 50 mln zł. – Spółka w Żorach, która jest naszym głównym producentem kaw rozpuszczalnych i cappuccino, przygotowuje się do rozbudowy parku maszynowego – mówi Chrystowski. Firma dokupiła już hektar gruntu w pobliżu tamtejszej fabryki.

Oprócz inwestycji związanych z wytwarzaniem i pakowanie kawy zamierza także zwiększyć produkcję spieniaczy i zabielaczy, które wykorzystuje się m.in. do produkcji miksów kawowych.

Pomimo dynamicznego wzrostu sprzedaży kawy rozpuszczalne nie wyeliminują z rynku kaw mielonych i w ziarnach. – Coraz więcej Polaków pije espresso, macchiatto lub latte przygotowywane na bazie kawy mielonej lub ziarnistej – mówi Monika Zbrożek, członek zarządu Strauss Cafe Poland, do której należy 10 proc. rynku kawy pod względem wielkości sprzedaży.

Blisko 2,5 mld zł wydaliśmy na kawę w ciągu roku do końca maja – wynika z najnowszego raportu firmy Nielsen. To o 15,8 proc. więcej niż rok wcześniej. Nadal ponad połowa rynku należy do kaw mielonych i ziarnistych. Jednak to nie popyt na nie napędza rynek.

– Sprzedaż kawy rośnie w Polsce w szybkim tempie głównie za sprawą kaw rozpuszczalnych. Trend ten powinien się utrzymać – mówi Małgorzata Szlendak, rzecznik Nestle Polska, wicelidera polskiego rynku kawy pod względem wartości sprzedaży.

Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Materiał Promocyjny
BaseLinker uratuje e-sklep przed przestojem
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Biznes
Przez pandemię Polacy kupują mniej alkoholu
Biznes
Spór o władzę w Polsat Plus w świetle kamerek
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Spadek siły nabywczej Polaków, AI jako szansa dla gospodarki i ograniczenia najmu krótkoterminowego
Biznes
Zużyta odzież to duży problem dla GOZ