Reklama
Rozwiń
Reklama

Mała czarna ma konkurencję

W ciągu ostatniego roku nasze wydatki na kawę zwiększyły się o 300 mln zł. Rośnie popularność mieszanek. Lider rynku cappuccino, spółka Mokate planuje nową inwestycję – dowiedziała się „Rz”

Publikacja: 04.07.2008 03:10

Mała czarna ma konkurencję

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

Blisko 2,5 mld zł wydaliśmy na kawę w ciągu roku do końca maja – wynika z najnowszego raportu firmy Nielsen. To o 15,8 proc. więcej niż rok wcześniej. Nadal ponad połowa rynku należy do kaw mielonych i ziarnistych. Jednak to nie popyt na nie napędza rynek.

– Sprzedaż kawy rośnie w Polsce w szybkim tempie głównie za sprawą kaw rozpuszczalnych. Trend ten powinien się utrzymać – mówi Małgorzata Szlendak, rzecznik Nestle Polska, wicelidera polskiego rynku kawy pod względem wartości sprzedaży.

Nielsen podaje, że w ciągu ostatniego roku wartość sprzedaży tradycyjnej kawy rozpuszczalnej zbliżyła się do 878 mln zł, czyli była o ok. 100 mln zł wyższa niż rok wcześniej. Wydatki na miksy kawowe (np. kawa rozpuszczalna z mlekiem w saszetkach) poszły w górę o 17,5 proc., do ok. 164 mln zł.

Zdaniem Magdaleny Kosińskiej, brand managera w Kraft Foods Polska, lidera polskiego rynku kawy, zwiększająca się sprzedaż miksów wiąże się z modą na produkty łatwe w przyrządzaniu. Aby wykorzystać dobrą koniunkturę, wiosną 2008 r. Kraft poszerzył swoją ofertę miksów o luksusową markę Jacobs Krönung.

Jerzy Chrystowski, doradca grupy Mokate, lidera krajowego rynku cappuccino w proszku, zwraca uwagę, że po trzech latach zastoju do łask wraca także ten gatunek kawy. Od czerwca 2007 r. do maja 2008 r. jego sprzedaż zwiększyła się o ok. 15,5 proc.

Reklama
Reklama

Mokate wytwarza także tradycyjne kawy rozpuszczalne i miksy. „Rz” dowiedziała się, że firma będzie rozwijać ten segment swojej produkcji. W sumie w ciągu najbliższych dwóch lat zamierza wydać na inwestycje ponad 50 mln zł. – Spółka w Żorach, która jest naszym głównym producentem kaw rozpuszczalnych i cappuccino, przygotowuje się do rozbudowy parku maszynowego – mówi Chrystowski. Firma dokupiła już hektar gruntu w pobliżu tamtejszej fabryki.

Oprócz inwestycji związanych z wytwarzaniem i pakowanie kawy zamierza także zwiększyć produkcję spieniaczy i zabielaczy, które wykorzystuje się m.in. do produkcji miksów kawowych.

Pomimo dynamicznego wzrostu sprzedaży kawy rozpuszczalne nie wyeliminują z rynku kaw mielonych i w ziarnach. – Coraz więcej Polaków pije espresso, macchiatto lub latte przygotowywane na bazie kawy mielonej lub ziarnistej – mówi Monika Zbrożek, członek zarządu Strauss Cafe Poland, do której należy 10 proc. rynku kawy pod względem wielkości sprzedaży.

Biznes
Amerykanie już nie kupią najnowszych chińskich dronów. „Niedopuszczalne ryzyko”
Biznes
Droższa Wigilia, chińskie cła i przeludnione mieszkania w Polsce
Biznes
Spotykamy naukę z biznesem
Biznes
Europa, czyli spokojna przystań
Biznes
Co zadecyduje o losach świata w 2026 roku
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama