Nespresso rusza w Polskę

Polubiliśmy małą czarną z ekspresu. Korzystają na tym m.in. producenci kaw w kapsułkach.

Publikacja: 22.10.2014 01:04

Polubiliśmy małą czarną z ekspresu. Korzystają na tym m.in. producenci kaw w kapsułkach.

Polubiliśmy małą czarną z ekspresu. Korzystają na tym m.in. producenci kaw w kapsułkach.

Foto: Bloomberg

– Polski rynek kawy ma nadal olbrzymi potencjał rozwoju, który zamierzamy wykorzystać, otwierając kolejne butiki. W ciągu najbliższych trzech, czterech lat chcemy je prowadzić w siedmiu największych miastach w Polsce – mówi „Rz" Michał Proszewski, dyrektor generalny firmy Nespresso Polska.

Należące do szwajcarskiego koncernu Nestle Nespresso – pionier światowego rynku kaw w kapsułkach – swój pierwszy butik w Polsce przy ul. Nowy Świat w Warszawie otworzyło siedem lat temu. Na początku grudnia 2014 r. ruszy jego drugi punkt w stolicy, w galerii handlowej Arkadia.

– Dwa kolejne butiki, już poza Warszawą, uruchomimy w pierwszej połowie 2015 roku – zapowiada Proszewski.

W sumie w 59 krajach, w których obecne jest Nespresso, działa 330 butików.

Ziarna też rosną

Polska nie jest jednym krajem, do którego dotarła moda na kawy w kapsułkach. Ale nie wszędzie popyt na nie idzie w górę tak szybko jak u nas.

– Średnio sprzedaż kaw w kapsułkach rośnie na świecie o ok. 20 proc. rocznie w ujęciu wartościowym. W Polsce, gdzie segment ten jest nadal nowy i relatywnie mały, skala wzrostu jest znacznie większa – mówi szef Nespresso Polska.

Wraz z rosnącą popularnością kaw porcjowanych rośnie sprzedaż ekspresów do ich przygotowywania. Na urządzenia na kapsułki przypada 27 proc. z niemal 350 tys. ekspresów do kawy, które rocznie kupują Polacy, wydając na nie ponad 260 mln zł. Dwa lata temu udziały ekspresów kapsułkowych wynosiły 22 proc.

- Biorąc pod uwagę cały rynek, popyt na ekspresy jest stabilny. Natomiast sprzedaż ilościowa ekspresów na kapsułki rośnie z roku na rok. W roku 2013 było to 20 procent, zaś w obecnym przewidujemy 5-10 procent wzrostu – mówi szef Nespresso Polska.

Na popularności, choć wolniej, zyskują u nas też zautomatyzowane ekspresy wyposażone w młynki. Efektem jest boom na kawę ziarnistą. Według firmy badawczej Nielsen od lipca 2013 r. do lipca 2014 r. jej sprzedaż urosła o ok. 24 proc.

W domu jak w kawiarni

Apetyt na latte czy cappuccino z własnego ekspresu zaostrzyły nam częstsze niż kiedyś wizyty w kawiarniach. Z danych CHI Polska, operatora sieci Costa i Coffeeheaven, wynika, że w pierwszej połowie 2014 r. 53 proc. osób odwiedzających kawiarnie w Polsce robiło to co najmniej raz w miesiącu. To o 3 pkt proc. więcej niż przed rokiem.

– Konsumenci coraz częściej chcą we własnym domu pić kawę podobną do tej w kawiarniach – uważa Agnieszka Kępińska-Sadowska z firmy Mondelez Polska, lidera polskiego rynku kawy, właściciela m.in. marki Jacobs.

Nowe trendy skutkują wyhamowaniem tempa, w jakim rośnie sprzedaż kaw rozpuszczalnych i mielonych, nadal dominujących na rynku. Firma badawcza Euromonitor International prognozuje, że w 2015 r. wydamy na nie w sklepach 5,4 mld zł – o 1,2 proc. więcej niż w tym roku.

- Kawy rozpuszczalne i mielone są nadal najbardziej popularne w Polsce, ale przybywa konsumentów ceniących sobie wysoką jakość oraz łatwość przyrządzania kawy – uważa Michał Proszewski.

Czołowi gracze branży kawowej rekompensują sobie spowolnienie, rozwijając sprzedaż kaw w kapsułkach. Własne systemy do ich przyrządzania mają firmy Mondelez Polska, Tchibo i Nestle.

Producenci nie szczędzą również wydatków na innowacje.

– Udało nam się opracować mieszankę, z której w maksymalnie pięć minut, bez użycia ekspresu, można przygotować pierwszą w Polsce oryginalną, trójwarstwową latte – mówi Adam Mokrysz z zarządu spółki Mokate w Żorach.

Firma ta włączyła do oferty także ziarnistą kawę Lavazza.

Z kolei Nestle pod marką Nescafe Gold wprowadziło w tym roku do sklepów mieszankę kaw rozpuszczalnej i drobno zmielonej. Mondelez podobny produkt sprzedaje u nas od 2012 r.

George Clooney wspiera nowości

Na nowości stawia także Nespresso. Firma ma na stałe w ofercie 22 rodzaje kaw w kapsułkach. Wszystkie mieszanki są naturalne. Co kilka miesięcy wprowadza także edycje limitowane. W tym roku będzie ich w sumie dziewięć.

– Innowacje sprzyjają budowaniu zainteresowania kategorią kaw porcjowanych – uważa Proszewski. Nespresso rozwija także ofertę ekspresów. Dziś ma ich w sumie niemal 50.

Oprócz butików, firma sprzedaje kawy i urządzenia do jej przygotowania także przez internet i infolinię. Ekspresy Nespresso są dostępne również u partnerów – m.in. w sklepach z artykułami RTV i AGD. W ponad 130 z nich znajdują się należące do Nespresso stoiska przy których można degustować kawę, poradzić się specjalisty oraz dokonać zakupu maszyny.

Twarzą marki Nespresso od 10 lat jest aktor George Clooney. Reklamy z jego udziałem od 2012 roku emitowane są także w Polsce. – Kolejną edycję telewizyjnej kampanii reklamowej planujemy pod koniec 2014 roku – mówi Michał Proszewski.

Biorąc pod uwagę wartość rynku detalicznego kawy w Polsce Polska znajduje się w pierwszej dziesiątce europejskich rynków wynika z danych Euromonitora. Jednak dzieląc łączne wydatki przez liczbę mieszkańców zajmujemy na razie tylko 19 pozycję.

Ten fakt w połączeniu z wciąż mniejszymi niż na Zachodzie wydatkami w kawiarniach powodują, że producenci z optymizmem patrzą w przyszłość. - Rynek kawy w Polsce ma obiecujące perspektywy i utrzymuje się na stabilnej pozycji. Co prawda rynek detaliczny nieznacznie maleje, ale równocześnie rośnie spożycie kawy poza domem oraz sektor kawiarniany, gdzie ludzie kupują coraz więcej ekspresów do kawy w różnych formułach. Dlatego wartość całego rynku nadal rośnie – komentuje Adam Mokrysz.

– Polski rynek kawy ma nadal olbrzymi potencjał rozwoju, który zamierzamy wykorzystać, otwierając kolejne butiki. W ciągu najbliższych trzech, czterech lat chcemy je prowadzić w siedmiu największych miastach w Polsce – mówi „Rz" Michał Proszewski, dyrektor generalny firmy Nespresso Polska.

Należące do szwajcarskiego koncernu Nestle Nespresso – pionier światowego rynku kaw w kapsułkach – swój pierwszy butik w Polsce przy ul. Nowy Świat w Warszawie otworzyło siedem lat temu. Na początku grudnia 2014 r. ruszy jego drugi punkt w stolicy, w galerii handlowej Arkadia.

Pozostało 90% artykułu
Biznes
Rodzina Mulliez pod lupą sędziów śledczych
Biznes
Zły pierwszy kwartał producentów samochodów
Biznes
Szwecja odsyła Putina z kwitkiem; rosyjskie rury zatopione na dnie Bałtyku
Biznes
Apple spółką wartościową? Rekordowe 110 miliardów dolarów na skup akcji
Biznes
Majówka, wakacje to czas złodziejskich żniw. Jak się nie dać okraść
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił