Na transakcję musi się jeszcze zgodzić Komisja Europejska, firmy planują jej sfinalizowanie jeszcze w tym roku. W branży zaczęto spekulować, czy należący do grupy Adeo Leroy Merlin nie będzie chciał kupić sklepów Castoramy (ich właścicielem jest brytyjski Kingfisher) w kolejnych krajach, m.in. w Polsce. – Nic nie wiemy o takich planach – mówią pracownicy paryskiej Agence ZAP! reprezentujący grupę Adeo kontrolowaną przez rodzinę Mulliez, właścicieli Auchan.
Również brytyjski właściciel Castoramy nie ma planów sprzedaży polskich sklepów. – Biznes w Polsce to jeden z naszych najlepszych interesów, sklepy we Włoszech sprzedaliśmy m.in. z powodu ich słabszych wyników – mówi „Rz” Nigel Cope, szef działu komunikacji grupy prowadzącej w dziewięciu krajach 850 sklepów z przychodami 9,4 mld funtów rocznie – w przypadku Adeo wynoszą 9 mld euro.
Gdyby jednak do transakcji w Polsce doszło, miałaby jeszcze wyższą wartość niż 560 mln euro oferowane za włoską sieć. Castorama ma w naszym kraju 38 sklepów, jest też liderem rynku. W II kwartale jej sprzedaż wzrosła o 18,8 proc., a bez uwzględnienia nowych sklepów o 9,3 proc. To wynik najlepszy w całej grupie Kingfisher – we Włoszech obroty wzrosły tylko 5,1 proc., a bez nowych otwarć sieć zanotowała ich spadek o 0,5 proc. Cała grupa poprawiła swój wynik o 4,4 proc.
Pod marką Leroy Merlin działa w Polsce już 27 sklepów. W lutym firma kupiła trzy placówki Conforamy od francuskiej grupy PPR za 45 mln euro. Jak zapowiadał Christophe Dubus, dyrektor generalny Leroy Merlin Polska, firma w kolejnych latach planuje otwieranie średnio czterech nowych placówek rocznie.
Polski rynek sprzedaży materiałów budowlanych oceniany jest już na 20 mld zł rocznie.