Ciężarówki mogą znów zablokować ulice

Przewoźnicy grożą strajkiem jeśli rząd nie przyzna emerytur pomostowych dla kierowców i nie wprowadzi cen minimalnych na przewozy

Publikacja: 22.09.2008 02:15

List Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych, w którym stowarzyszenie składa w sumie dziesięć postulatów, trafił na biurko premiera – dowiedziała się „Rz”. – Chcemy dać premierowi czas, by zapoznał się z naszymi postulatami, i liczymy na to, że będzie zainteresowany podjęciem z nami rozmowy – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych. Jak dodaje, firmy transportowe nie stawiają kategorycznego warunku: „albo rozmowy, albo strajk”. – W środowisku jednak rośnie niezadowolenie, więc protest w przypadku przedłużającego się milczenia jest bardzo prawdopodobny – przyznaje Jan Buczek.

Nie wiadomo, jak ewentualny protest miałby przebiegać. Ten, który transportowcy zorganizowali trzy miesiące temu, polegał m.in. na zablokowaniu ruchu – ciężarówki jeździły z prędkością 20 km na godzinę. – To nie przyniosło spodziewanych efektów, musieliśmy powtórzyć nasze wcześniejsze postulaty. Pojawiają się więc głosy, że następny powinien być znacznie bardziej widoczny – mówi Buczek.

Firmy transportowe domagają się m.in. skrócenia czasu szkolenia kierowców z 280 do 140 godzin, obniżenia o 50 proc. podatków od środków transportu, obniżenia cen ropy, złagodzenia skutków wysokiego kursu złotego, zniesienia ograniczenia przy wwozie paliwa do Polski i utrzymania obecnego systemu opłat za korzystanie z autostrad w postaci winiet. Firmy transportowe domagają się również pomocy państwa dla restrukturyzowanych lub likwidowanych przedsiębiorstw z sektora.

ZMPD domaga się także osłabienia złotego. – Przy obecnym kursie, stale rosnących cenach materiałów eksploatacyjnych i kosztach pracy eksport usług jest nieopłacalny. Najlepszym przelicznikiem byłoby ok. 4,2 zł za euro – wyjaśnia szef ZMPD.

Limity na wwóz paliwa do Polski mają zostać zniesione od 1 grudnia 2008 r., dla transportowców to jednak zbyt odległy okres. Natomiast ustawa, która miała zlikwidować winiety dla ciężarówek i zastąpić je opłatami pobieranymi na autostradowych bramkach, utknęła w Sejmie.

ciężarówek należy obecnie do 4 tys. przewoźników Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych

List Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych, w którym stowarzyszenie składa w sumie dziesięć postulatów, trafił na biurko premiera – dowiedziała się „Rz”. – Chcemy dać premierowi czas, by zapoznał się z naszymi postulatami, i liczymy na to, że będzie zainteresowany podjęciem z nami rozmowy – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych. Jak dodaje, firmy transportowe nie stawiają kategorycznego warunku: „albo rozmowy, albo strajk”. – W środowisku jednak rośnie niezadowolenie, więc protest w przypadku przedłużającego się milczenia jest bardzo prawdopodobny – przyznaje Jan Buczek.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca