Większe sieci mogą więcej

Trwa druga fala konsolidacji na polskim rynku sieci kablowych. Na razie dominują małe transakcje. Przejęcia planują liderzy rynku: UPC, Vectra i Multimedia

Publikacja: 10.11.2008 02:26

Większe sieci mogą więcej

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

W tym roku w wyniku przejęć już około 100 tys. abonentów sieci kablowych zmieniło operatora. To raptem 2 – 3 proc. całego rozdrobnionego rynku, ale konsolidacja się nasila.

– W tym roku przejęliśmy kilkanaście sieci kablowych, które obsługują łącznie 40 tys. abonentów. Głównie dzięki temu jeszcze przed końcem roku przekroczymy liczbę 700 tys. klientów – mówi Tomasz Żurański, prezes zarządu Vectry. W ciągu trzech lat operator spodziewa się przejąć co najmniej 100 tys. nowych abonentów. Vectra jest drugim co do wielkości operatorem w Polsce po UPC (1 mln abonentów).

Lider również myśli o akwizycjach. – Pracujemy nad tym, ale na razie nie mogę powiedzieć nic więcej – mówi Simon Boyd, prezes zarządu UPC Polska. Za najbardziej łakomy kąsek uchodzi warszawski Aster, który dysponuje zwartą siecią telekomunikacyjną i 300 tys. dochodowych klientów w Warszawie.

Rynek konsolidują nie tylko najwięksi. Śląski Stream Communications, który jeszcze na początku roku miał nieco ponad 60 tys. abonentów, niebawem dzięki przejęciom mniejszych sieci przekroczy liczbę 100 tys.

– Biznesplan zakłada zdobycie 300 tys. w ciągu trzech lat – mówi Andrzej Strehlau, prezes zarządu operatora. Stream posiada zasobnego inwestora – czeski fundusz Penta. Dzięki niemu tylko w tym roku będzie mógł wydać na rynkowe przejęcia 90 mln zł. Jak zapewnia Andrzej Strehlau, spółka ma zabezpieczone finansowanie na realizację strategiczne trzyletniego planu.

Pieniądze nie stanowią problemu również dla Vectry. Spółka finansuje przejęcia środkami własnymi i kredytem. Kapitałem dysponują także Multimedia Polska, trzeci operator na rynku. Firma informowała o negocjacjach z sieciami, które obsługują 100 tys. abonentów, ale do tej pory sfinalizowała przejęcia tylko kilku tysięcy.

– Kupujemy mniejsze sieci, tylko jeżeli cena jest ekonomicznie uzasadniona. Jeżeli jest taniej, budujemy własną infrastrukturę – to credo Andrzeja Rogowskiego, szefa Multimediów.

W Polsce jest dzisiaj około 600 sieci telewizji kablowej, ale ponad połowa rynku należy do pięciu firm. Jedno gniazdo abonenckie wyceniane jest dzisiaj na około 1 tysiąc złotych.

W tym roku w wyniku przejęć już około 100 tys. abonentów sieci kablowych zmieniło operatora. To raptem 2 – 3 proc. całego rozdrobnionego rynku, ale konsolidacja się nasila.

– W tym roku przejęliśmy kilkanaście sieci kablowych, które obsługują łącznie 40 tys. abonentów. Głównie dzięki temu jeszcze przed końcem roku przekroczymy liczbę 700 tys. klientów – mówi Tomasz Żurański, prezes zarządu Vectry. W ciągu trzech lat operator spodziewa się przejąć co najmniej 100 tys. nowych abonentów. Vectra jest drugim co do wielkości operatorem w Polsce po UPC (1 mln abonentów).

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?